Aż trzech oferentów chce dostarczyć nowe przegubowe autobusy elektryczne dla Częstochowy. Co ważne, każda z ofert mieści się w budżecie miasta. Poza 10 pojazdami Częstochowa chce też pozyskać do nich stacjonarne ładowarki.
Częstochowa
kupuje 10 nowych, przegubowych autobusów elektrycznych o długości w przedziale 17,5-18,5 metra. Poza pojazdami przetarg dotyczy również dostawy 10 pojedynczych ładowarek stacjonarnych przewodowych o mocy co najmniej 150 kW. Pojemność autobusów to minimum 105 pasażerów, z czego co najmniej 34 na miejscach siedzących, a 12 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano jedno miejsce dla osób na wózkach.
Przegubowce mają być napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi umiejscowionymi w piastach kół. Moc jednostki napędowej ma wynosić minimum 230 kW. Silnik będzie wyposażony w mechanizm rekuperacji energii oraz ogranicznik prędkości do 70 km/h. Założono zużycie energii nie większe niż 140 kWh na 100 przejechanych kilometrów.
Magazyny energii w formie akumulatorów trakcyjnych i/lub superkondensatorów lub innych urządzeń “będących wynikiem postępu technologicznego”. Minimalna moc magazynu energii to 530 kWh, a jego ładowanie będzie następowało poprzez złącze plug-in.
W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert. Częstochowa otrzymała trzy oferty na dostawę nowych pojazdów. Najtańsza z nich, autorstwa Karsana, opiewa na 36,501 mln złotych brutto. Kolejną ofertę pod względem wartości złożył Busnex, wyceniający zamówienie na 39,606 mln złotych brutto. Najdroższa oferta pochodzi od Solarisa, który wycenił realizację dostaw na 44,083 mln złotych brutto.
Budżet samorządu opiewa z kolei na 46,74 mln złotych brutto.
O wyborze najlepszej oferty zdecydują cena - 60%, gwarancja układu napędowego - 10%, gwarancja na magazyny energii - 10%, pojemność magazynów energii - 5%, pojemność pasażerska - 5%, zużycie energii - 5%, bezpieczeństwo - 3%, poszycie boczne - 2%.