Partnerzy serwisu:
Komunikacja

40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-04-07 07:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
fot. Dominik Wójcik
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach
Zgodnie z lokalną tradycją częstochowskie MPK zaprezentowało 40 nowych autobusów zakupionych od Solaris Bus & Coach. Pojazdy IV generacji wyróżniają się bardzo bogatym wyposażeniem i zwiastują zakończenie eksploatacji Ikarusów.

Częstochowa ma małą tradycję prezentowania na placu Biegańskiego zakupionych autobusów, co zapoczątkowano bodajże w latach sześćdziesiątych prezentując lśniące Ikarusy 556. I tak przez lata spęd odbywano kolejnymi seriami zakupów. Największym rozmachem cechowała się prezentacja 40 hybrydowych Solbusów, które w odmianie solowej i przegubowej nie zmieściły się na płycie placu, więc wiele z pojazdów ustawiono w pasażu środkowym alei Najświętszej Maryi Panny – znanego traktu pielgrzymkowego stanowiącego finalny odcinek podróży pątników. Czterdzieści Solarisów tylko w wersji 12-metrowej zmieszczono w całości przed historycznym Ratuszem.

Zakup z dofinansowaniem

Autobusy zakupiono za kwotę 45 657 tys złotych, z czego 85% pokryły fundusze unijne w ramach projektu „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji zadań z zakresu transportu publicznego w Gminie Miasto Częstochowa” finansowanego z RPO z priorytetu IV „efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 4.5.2 – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT Subregion Północny”.

Przetarg rozpisano rok temu, a jego rozstrzygnięcie – w dużym skrócie myślowym – uzależnione było od powodzenia częstochowskiego wniosku o dofinansowanie. W szranki Solaris Bus & Coach stanął razem z kolejną inkarnacją soleckiego właściciela marki Solbus – spółki 2G Bus & Coach. Oferta tego drugiego poległa za sprawą niespełnienia wymogu zapewnienia serwisu pojazdów, z którym właściciel Solbusa – w Częstochowie obecny, jako Lider Trading – ma ewidentne problemy, a dosadniej: wycofał się z serwisowania dostarczonych z końcem 2015 roku hybryd.

Koniec ikarusów...

Nowe Solarisy wyraźnie odróżniają się nie tylko od dostarczonych w 2014 r. dziewięciu poprzedników, ale od wszystkich autobusów miejskich razem wziętych. Agresywna stylistyka IV generacji już z daleka informuje o zaawansowaniu technicznym pojazdów. Podróżny z bliska dostrzeże dodatkową tablicę kierunkową z numerem linii w dolnej krawędzi pierwszego bocznego okna – z tyłu tablice powtarzają także pętlę docelową. Wewnątrz pasażer o trasie dowie się już nie z czerwonych ledowych pasków, a z ciekłokrystalicznych monitorów umieszczonych centralnie za kabiną kierowcy i na ścianie bocznej vis-a-vis II drzwi. Gdyby te przeoczył, to na pewno spojrzy na kasownik, który również informuje o trasie na ogromnym ekranie LCD.

Podróż uprzyjemni klimatyzacja, ciepła aranżacja wnętrza, biletomaty obsługujące płatności gotówkowe, karciane i zbliżeniowe, ledowe oświetlenie i cicho pracujący silnik diesla emitujący spaliny o standardzie czystości Euro-6. To ekologiczne rozwiązania pozwoliły aplikować o dofinansowanie pojazdów zasilanych olejem napędowym. Wcześniej MPK zamierzało wnioskować o dofinansowanie zakupu 30 autobusów, z których minimum 7 musiało być „przesadnie” ekologicznych, np. elektrycznych. Jednak wprowadzenie dodatkowej trakcji na zapleczu nastręczyłoby przewoźnikowi nie lada problemów, więc autorzy wniosku znaleźli kilka praktycznych forteli, które uczyniły pojazdy czystymi i... tańszymi.

Nadzór nad pasażerami sprawować będą bramki zliczające umieszczone w wejściach i pasywny monitoring wizyjny HD obejmujący także przestrzeń przed pojazdem, przy drzwiach i za pojazdem. Szkoda jedynie, że kamery dosyć ordynarnie wyróżniają się na bryle pojazdu, a uczestniczący w ceremonii pełnomocnik zarządu Solaris Bus & Coach Wiesław Cieśla zauważył, że w częstochowskiej malaturze nowe Solarisy prezentują się wyjątkowo nowocześnie.

...i przegubów

Autobusy zgromadzone na reprezentacyjnym placu miasta informowały przybyłych o cechach wyróżniających pojazdy od wcześniej kupionych, w tym wydajny system wentylacji i klimatyzacja, oświetlenie ledowe, ładowarki USB na poręczach, biletomaty, Wi-Fi, bezpieczne szyby, wytrzymała konstrukcja nośna, czy wyraźny system informacji pasażerskiej. Kilka kolejnych autobusów informowało jednak o pewnym przełomie w polityce taborowej. Ich tablice zestawiły następujący przekaz: „Nowoczesne Solarisy = koniec Ikarusów. 40 Solarisów dla Częstochowy. Moja Przyjazna Komunikacja”.

Obecny w czasie prezentacji Robert Madej, wiceprezes MPK informował pytających, że w przeciągu miesiąca Ikarusy mają być wycofane z eksploatacji. Problem w tym, że wszystkie czynne Ikarusy, to autobusy przegubowe. Zapytaliśmy więc, czy przewoźnik zamierza uzupełnić ten rodzaj pojazdów: - Nie planujemy zakupu autobusów przegubowych – powiedział wiceprezes Madej i wyjaśnił: - Już ten zakup przed rozpisaniem przetargu konsultowaliśmy z organizatorem, Miejskim Zarządem Dróg i Transportu, który stwierdził, że w organizacji komunikacji woli iść w kierunku zwiększenia częstotliwości, a nie pojemności. Stąd taki, a nie inny zakup – podsumował.

I tą amerykańską autobusową drogą wydają się kroczyć władze Częstochowy (patrz: amerykański skandal tramwajowy) – rozdrobnienie potoków pasażerskich pomiędzy rzekomo „elastyczne” autobusy i wyraźna niechęć do rozwoju sieci tramwajowej. Prezydent Częstochowy w czasie swojego wystąpienia zapowiedział co prawda zamiar aplikowania o 38 mln euro funduszy unijnych na remont torowiska, zakup nowych tramwajów i rozbudowę sieci tramwajowej, ale dla realizacji tego ostatniego zadania powoła zespół, który... będzie koordynował przygotowania. A termin składania wniosków mija niebawem...


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Hybrydy bez serwisu. Mechanicy uczą się w boju

Komunikacja

Częstochowa. Hybrydy bez serwisu. Mechanicy uczą się w boju

Dominik Wójcik 15 marca 2017

Coraz bliżej inwestycji tramwajowych w Częstochowie

Komunikacja

Coraz bliżej inwestycji tramwajowych w Częstochowie

Dominik Wójcik 31 stycznia 2017

Mobilność w Częstochowie ma być lepsza

Komunikacja

Mobilność w Częstochowie ma być lepsza

Dominik Wójcik 14 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS