Partnerzy serwisu:
Komunikacja

40 nowoczesnych Solarisów jeździ po częstochowskich ulicach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zgodnie z lokalną tradycją częstochowskie MPK zaprezentowało 40 nowych autobusów zakupionych od Solaris Bus & Coach. Pojazdy IV generacji wyróżniają się bardzo bogatym wyposażeniem i zwiastują zakończenie eksploatacji Ikarusów.

Częstochowa ma małą tradycję prezentowania na placu Biegańskiego zakupionych autobusów, co zapoczątkowano bodajże w latach sześćdziesiątych prezentując lśniące Ikarusy 556. I tak przez lata spęd odbywano kolejnymi seriami zakupów. Największym rozmachem cechowała się prezentacja 40 hybrydowych Solbusów, które w odmianie solowej i przegubowej nie zmieściły się na płycie placu, więc wiele z pojazdów ustawiono w pasażu środkowym alei Najświętszej Maryi Panny – znanego traktu pielgrzymkowego stanowiącego finalny odcinek podróży pątników. Czterdzieści Solarisów tylko w wersji 12-metrowej zmieszczono w całości przed historycznym Ratuszem.

Zakup z dofinansowaniem

Autobusy zakupiono za kwotę 45 657 tys złotych, z czego 85% pokryły fundusze unijne w ramach projektu „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji zadań z zakresu transportu publicznego w Gminie Miasto Częstochowa” finansowanego z RPO z priorytetu IV „efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 4.5.2 – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT Subregion Północny”.

Przetarg rozpisano rok temu, a jego rozstrzygnięcie – w dużym skrócie myślowym – uzależnione było od powodzenia częstochowskiego wniosku o dofinansowanie. W szranki Solaris Bus & Coach stanął razem z kolejną inkarnacją soleckiego właściciela marki Solbus – spółki 2G Bus & Coach. Oferta tego drugiego poległa za sprawą niespełnienia wymogu zapewnienia serwisu pojazdów, z którym właściciel Solbusa – w Częstochowie obecny, jako Lider Trading – ma ewidentne problemy, a dosadniej: wycofał się z serwisowania dostarczonych z końcem 2015 roku hybryd.

Koniec ikarusów...

Nowe Solarisy wyraźnie odróżniają się nie tylko od dostarczonych w 2014 r. dziewięciu poprzedników, ale od wszystkich autobusów miejskich razem wziętych. Agresywna stylistyka IV generacji już z daleka informuje o zaawansowaniu technicznym pojazdów. Podróżny z bliska dostrzeże dodatkową tablicę kierunkową z numerem linii w dolnej krawędzi pierwszego bocznego okna – z tyłu tablice powtarzają także pętlę docelową. Wewnątrz pasażer o trasie dowie się już nie z czerwonych ledowych pasków, a z ciekłokrystalicznych monitorów umieszczonych centralnie za kabiną kierowcy i na ścianie bocznej vis-a-vis II drzwi. Gdyby te przeoczył, to na pewno spojrzy na kasownik, który również informuje o trasie na ogromnym ekranie LCD.

Podróż uprzyjemni klimatyzacja, ciepła aranżacja wnętrza, biletomaty obsługujące płatności gotówkowe, karciane i zbliżeniowe, ledowe oświetlenie i cicho pracujący silnik diesla emitujący spaliny o standardzie czystości Euro-6. To ekologiczne rozwiązania pozwoliły aplikować o dofinansowanie pojazdów zasilanych olejem napędowym. Wcześniej MPK zamierzało wnioskować o dofinansowanie zakupu 30 autobusów, z których minimum 7 musiało być „przesadnie” ekologicznych, np. elektrycznych. Jednak wprowadzenie dodatkowej trakcji na zapleczu nastręczyłoby przewoźnikowi nie lada problemów, więc autorzy wniosku znaleźli kilka praktycznych forteli, które uczyniły pojazdy czystymi i... tańszymi.

Nadzór nad pasażerami sprawować będą bramki zliczające umieszczone w wejściach i pasywny monitoring wizyjny HD obejmujący także przestrzeń przed pojazdem, przy drzwiach i za pojazdem. Szkoda jedynie, że kamery dosyć ordynarnie wyróżniają się na bryle pojazdu, a uczestniczący w ceremonii pełnomocnik zarządu Solaris Bus & Coach Wiesław Cieśla zauważył, że w częstochowskiej malaturze nowe Solarisy prezentują się wyjątkowo nowocześnie.

...i przegubów

Autobusy zgromadzone na reprezentacyjnym placu miasta informowały przybyłych o cechach wyróżniających pojazdy od wcześniej kupionych, w tym wydajny system wentylacji i klimatyzacja, oświetlenie ledowe, ładowarki USB na poręczach, biletomaty, Wi-Fi, bezpieczne szyby, wytrzymała konstrukcja nośna, czy wyraźny system informacji pasażerskiej. Kilka kolejnych autobusów informowało jednak o pewnym przełomie w polityce taborowej. Ich tablice zestawiły następujący przekaz: „Nowoczesne Solarisy = koniec Ikarusów. 40 Solarisów dla Częstochowy. Moja Przyjazna Komunikacja”.

Obecny w czasie prezentacji Robert Madej, wiceprezes MPK informował pytających, że w przeciągu miesiąca Ikarusy mają być wycofane z eksploatacji. Problem w tym, że wszystkie czynne Ikarusy, to autobusy przegubowe. Zapytaliśmy więc, czy przewoźnik zamierza uzupełnić ten rodzaj pojazdów: - Nie planujemy zakupu autobusów przegubowych – powiedział wiceprezes Madej i wyjaśnił: - Już ten zakup przed rozpisaniem przetargu konsultowaliśmy z organizatorem, Miejskim Zarządem Dróg i Transportu, który stwierdził, że w organizacji komunikacji woli iść w kierunku zwiększenia częstotliwości, a nie pojemności. Stąd taki, a nie inny zakup – podsumował.

I tą amerykańską autobusową drogą wydają się kroczyć władze Częstochowy (patrz: amerykański skandal tramwajowy) – rozdrobnienie potoków pasażerskich pomiędzy rzekomo „elastyczne” autobusy i wyraźna niechęć do rozwoju sieci tramwajowej. Prezydent Częstochowy w czasie swojego wystąpienia zapowiedział co prawda zamiar aplikowania o 38 mln euro funduszy unijnych na remont torowiska, zakup nowych tramwajów i rozbudowę sieci tramwajowej, ale dla realizacji tego ostatniego zadania powoła zespół, który... będzie koordynował przygotowania. A termin składania wniosków mija niebawem...

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Testy NesoBusa w Częstochowie

Komunikacja

Testy NesoBusa w Częstochowie

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Przestrzeń

Historyczny powrót autobusów do centrum Częstochowy (prawie)

Komunikacja

Częstochowa z jedną ofertą na elektrobusy

Komunikacja

Częstochowa z jedną ofertą na elektrobusy

Witold Urbanowicz 07 grudnia 2021

MPK Częstochowa: Przegubowe hybrydy również odzyskują sprawność

Komunikacja

Częstochowa kupuje krótkie elektrobusy

Komunikacja

Częstochowa kupuje krótkie elektrobusy

Witold Urbanowicz 15 października 2021

Zobacz również:

Testy NesoBusa w Częstochowie

Komunikacja

Testy NesoBusa w Częstochowie

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Autosan z kolejną umową na elektrobusy dla Częstochowy

Przestrzeń

Historyczny powrót autobusów do centrum Częstochowy (prawie)

Komunikacja

Częstochowa z jedną ofertą na elektrobusy

Komunikacja

Częstochowa z jedną ofertą na elektrobusy

Witold Urbanowicz 07 grudnia 2021

MPK Częstochowa: Przegubowe hybrydy również odzyskują sprawność

Komunikacja

Częstochowa kupuje krótkie elektrobusy

Komunikacja

Częstochowa kupuje krótkie elektrobusy

Witold Urbanowicz 15 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5