MPK w Częstochowie wprowadziło doładowania biletów elektronicznych przez Internet. Korzystanie z usługi praktycznie nie wymaga wizyty w punktach kasowych przewoźnika.
W Częstochowie taryfa biletowa jest domeną jedynego operatora komunikacji miejskiej, któremu miasto powierzyło obsługę całej sieci do roku 2020 dla linii autobusowych i do 2024 r. dla tramwajów. Bilety można nabyć w powszechnym handlu detalicznym – przede wszystkim w kioskach, ale także w sklepach osiedlowych, jednak bilety tam dostępne, to tylko i wyłącznie jednoprzejazdowe zwane tutaj jednorazowymi. Właśnie dlatego to one są postrzegane za podstawę taryfy, co czyni ją przestarzałą. Bilety czasowe dostępne są tylko u kierujących pojazdami, ale ci w razie opóźnienia mogą odmówić sprzedaży. Jedyne biletomaty to te dostępne w 40 nowych Solarisach IV generacji zakupionych w tym roku, oraz trzy stacjonarne w różnych punktach miasta.
Bilet w czipieWśród pasażerów popularne są bilety elektroniczne. System Częstochowskiej Karty Miejskiej wdrożono na początku pierwszej dekady XXI wieku, kiedy początkowo zakładano całkowitą rezygnację z biletów papierowych. MPK zaoszczędziłoby na kosztach druku i obsługi kasowników.
Ostatecznie papierowe „jednorazówki” zostały utrzymane, bo pasażerowie do nich przywykli i wciąż są niezwykle popularne. Wycofano jedynie papierowe wersje biletów okresowych, które trafiły już do Częstochowskiej Karty Miejskiej. Ofertę kart elektronicznych poszerzono również o bilety jednorazowe z dość atrakcyjnej formie. Tzw. „elektroniczna portmonetka” jest hurtową odmianą biletów papierowych – w tym wariancie pasażer może doładować kartę kwotą 20, 50, 80 i 100 zł, a im większą kwotę doładowania wybierze, tym taniej będzie taksowany w czasie przejazdów. Wynika to z prostej zasady hurtowego nabycia biletów – w hurcie zawsze taniej, w dodatku bez kosztu produkcji „papierka”.
Jedyny kłopot w korzystaniu z CzKM polegał na konieczności wizyty w punkcie kasowym MPK, a tych w ponad dwustutysięcznym mieście jest relatywnie mało (cztery), co oznacza stanie w kolejce przed podejściem do okienka. Od września korzystającym z biletu elektronicznego oszczędzono tego przykrego rytuału.
Doładowanie przez InternetZ końcem września 2016 roku MPK ogłosiło
przetarg na dostawę modułu doładowania Częstochowskiej Karty Miejskiej przez internet do istniejącego systemu. Wyłoniono wykonawcę – jedynego oferenta, którym była firma R&G plus sp. z o.o. inkasująca za usługę 122 262 zł brutto.
Wykonawca musiał opracować specjalny serwis internetowy połączony ze stroną przewoźnika, opracować oprogramowanie dla całego systemu oraz zainstalować nakładki na kasowniki starszego typu, domyślnie nie obsługujące doładowań.
System uruchomiono na początku września. Na kasownikach starszego typu pojawiły się nakładki na polach, które dotąd służyły do odbijania e-karty. Moduły cechują się szczeliną, w którą należy wsunąć kartę w przypadku realizacji doładowania. Z kolei strona przewoźnika zyskała dodatkową podstronę służącą do przygotowania doładowania. Oprócz tego pasażer ma dostęp do stanu karty, historii doładowań oraz historii podróży (ta funkcja wymaga aktywacji w kasie MPK).
Procedura doładowaniaAby zrealizować doładowanie, posiadacz zarejestrowanej wcześniej karty – pasażer zrobi to bez wychodzenia z domu posługując się jedynie numerem karty, adresem e-mail i numerem PESEL – na dedykowanej podstronie MPK musi sporządzić zamówienie, czyli po prostu wybrać interesujące go opcje. Po zatwierdzeniu zostanie przekierowany do serwisu płatności online, a następnie poinformowany o zleconym doładowaniu.
Podczas najbliższej podróży środkiem komunikacji pasażer finalizuje doładowanie posługując się nakładką na kasowniki – wsuwa kartę w jej szczelinę, po czym wybiera dedykowaną opcję pod jednym z przycisków kasownika starszego typu. Nowoczesne kasowniki zainstalowane w ostatnio zakupionych Solarisach wyposażone w duże ekrany dotykowe wyświetlają stosowną opcję do wyboru.
Przewoźnik obecnie realizuje kampanię informacyjną za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdzie publikuje filmy instruktażowe. Te dostępne są również w serwisie doładowań Częstochowskiej Karty Miejskiej
pod tym adresem.
Oprócz e-karty pasażerowie mogą korzystać z innych bezgotówkowych firm płatności za podróż: moBILET, mPay, CallPay i SkyCash.