Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kraków poszukuje wykonawcy inteligentnego e-biletu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-12-2021
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kraków poszukuje wykonawcy inteligentnego e-biletu
fot. MZK Bielsko-Biała
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie systemu biletu elektronicznego, który umożliwi zakup biletów z użyciem smartfona lub karty płatniczej w każdym pojeździe MPK. Rewolucyjna jest natomiast stawka opłaty za przejazd, ponieważ system sam wyliczy, które rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla pasażera. Wszystko odbędzie się w formie dialogu konkurencyjnego.

W Krakowie szykuje się mała rewolucja w transporcie publicznym. Tamtejszy ZTM ogłosił przetarg, w formie dialogu konkurencyjnego, na zaprojektowanie i wykonanie systemu, który umożliwi zakup biletów komunikacji miejskiej w każdym pojeździe MPK za pomocą karty płatniczej bądź urządzeń mobilnych z funkcją płatności. Co ciekawe płatność będzie dokonywana na koniec dnia, a system sam wyliczy pasażerowi, za jaki bilet najbardziej opłaca mu się zapłacić. Pomoże w tym Big Data.

System wraz z kasownikami

W ramach zamówienia ma zostać wykonany cały system informatyczny, a ponadto w każdym pojeździe MPK znajdzie się zespolony z systemem kasownik, a do użytku pasażerów zostanie oddany także portal pasażera, gdzie każdy użytkownik będzie mógł sprawdzić swoją historię transakcji.

– System ma umożliwiać zakup biletu Komunikacji Miejskiej w Krakowie za pomocą kart płatniczych lub równoważnych urządzeń mobilnych (np. w technologii HCE lub mechanizmów ApplePay itp.), które stają się również nośnikiem biletowym bez konieczności wydruku biletu w formie papierowej czy posiadania odrębnych kart miejskich. Karta bądź dedykowane urządzenie stają się nośnikiem biletu KMK po przyłożeniu karty do kasownika EMV, jednakże nie dochodzi tu do ingerencji i fizycznego zapisu a jedynie przypisania wskutek wygenerowania tzw. tokenu zabezpieczającego transakcję kartową pasażera – informuje nas Sebastian Kowal z Działu Systemu Informacji Miejskiej ZTP Kraków.

Ostateczna decyzja w sprawie taryfy dopiero po analizach

– Z założenia wprowadzony projekt proponuje pasażerom korzystanie z tzw. taryfy inteligentnej, gdzie opłata za przejazdy dokonywana jest w odniesieniu do rzeczywistych podróży wskutek agregacji płatności, gdzie płatność całkowita rozliczana jest na koniec dnia jako suma wszystkich zakupionych biletów oraz rozwiązań wynikających z analiz typu BigData - tzn. na podstawie m.in. ilości odbywanych podróży czy odległości naliczając ofertę najkorzystniejszą dla pasażera w odniesieniu do np. całego miesiąca – dodaje Kowal.

Wg. przedstawiciela ZTP rozwiązania w sprawie taryfy zostaną ostatecznie określone po przeprowadzeniu dialogu konkurencyjnego, a także po zdefiniowaniu odpowiedzi na pytania o możliwości techniczne wykonawcy w połączeniu z korzyściami dla pasażerów, którzy będą potencjalnie korzystać z tego rozwiązania.

– Jednocześnie ostateczny system taryfowy zostanie opracowany na podstawie możliwości technicznych jakie będzie posiadał wybrany system, przy uwzględnieniu iż musi on być intuicyjny dla pasażerów. W pojazdach będą montowane kasowniki EMV, ale w odróżnieniu od dotychczasowych wdrożeń w Polsce np. Mennicy Polskiej w Poznaniu, na tych kasownikach pasażer przed rozpoczęciem podróży nie będzie wybierał jaki chce kupić bilet, a jedynie będzie “meldował” rozpoczęcie i zakończenie podróży. Natomiast to system rozliczeniowy później ma najlepiej dopasować ofertę taryfową do podróży pasażera – kończy Kowal.

Długi proces administracyjny

Oferty o wzięcie udziału w postępowaniu można składać do 11 stycznia 2022 roku. Następnie nastąpi ocena wniosków i kwalifikacja wykonawców do dialogu co ma zająć 20 dni. Kolejnym krokiem będzie sam dialog, który potrwa 90 dni. Następnie zamawiający zaprosi do złożenia końcowych ofert. 

Kryteriami wyboru oferty najkorzystniejszej będą zgodnie z następującą hierarchią (od najważniejszego do najmniej ważnego): cena, parametry dostępności, czas wdrożenia. Wagi kryteriów i sposób oceny, a także przedmiotowe środki dowodowe niezbędne do oceny ofert zostaną wskazane wraz z zaproszeniem do składania ofert. Planowany termin wykonania zamówienia: czas na wdrożenie to rok od podpisania umowy, natomiast czas obsługi przewidziano na 6 lat od podpisania umowy. Terminy mogą ulec zmianie w wyniku dialogu


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Nowa propozycja miasta ws. wspólnego biletu na kolej

Prawo & Finanse

Wrocław: Nowa propozycja miasta ws. wspólnego biletu na kolej

Błażej Organisty 02 grudnia 2022

Mobilność miejska: Im więcej integracji, tym więcej pasażerów

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Nowa propozycja miasta ws. wspólnego biletu na kolej

Prawo & Finanse

Wrocław: Nowa propozycja miasta ws. wspólnego biletu na kolej

Błażej Organisty 02 grudnia 2022

Mobilność miejska: Im więcej integracji, tym więcej pasażerów

Mobilność

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5