Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Bilet komunikacji miejskiej w internecie

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-02-28 07:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. Bilet komunikacji miejskiej w internecie
fot. Dominik Wójcik
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie wyłoniło wykonawcę, który poszerzy system doładowań elektronicznych biletów komunikacji miejskiej o moduł umożliwiający wykonanie tej operacji przez internet.

Częstochowska taryfa komunikacji miejskiej należy do najbardziej przestarzałych w Europie. W środowisku aktywistów miejskich krąży anegdota o tym, że w muzeum inżynierii we Wiedniu przewodnik pokazując tramwaj konny opowiada, jak to w tamtych czasach było dziwnie, bo przy przesiadce z jednego pojazdu do drugiego trzeba było ponownie zapłacić za przejazd, ale na szczęście nie trwało to długo. W częstochowskiej komunikacji dzieje się tak dalej, bo podstawą taryfy jest bilet jednorazowy (dostępny w większości punktów handlu detalicznego). Rozszerzeniem tej oferty są bilety czasowe dostępne jedynie u kierujących pojazdami i w trzech biletomatach.

Opłatę za przejazd bez przesiadki można także uiścić elektronicznie poprzez przedpłaconą kartę zbliżeniową, nazywaną „elektroniczną portmonetką”, która umożliwia hurtowe nabycie biletów jednorazowych w cenie tym niższej, im większa jest wartość doładowania. Ta sama infrastruktura (karty, terminale i kasowniki) umożliwia funkcjonowanie biletów okresowych.

Podróż także bez gotówki

Częstochowscy pasażerowie już od dawna mają możliwość dokonania opłaty bezgotówkowej za przejazd, bowiem MPK współpracuje z systemami moBILET, mPay, CallPay i SkyCash.

System moBILET oparto na platformie współpracującej ze smartfonami. Użytkownik musi założyć konto w systemie, pobrać spersonalizowaną dla niego wersję aplikacji i przedpłacić za przyszłe opłaty. Z kolei w momencie płatności dokonywany jest zakup biletu już w aplikacji, który zapisany w pamięci smartfonu może być wyświetlony np. w momencie kontroli. Pasażerowie mogą zakupić bilet również przez inną aplikację – mPay. System wymaga wcześniejszego doładowania, a następnie zakupu biletu w aplikacji.

Posiadacze tradycyjnych komórek nie są skazani na bilety fizyczne, bowiem udostępniono im platformę CallPay polegającą na zakupie biletu za sprawą połączenia telefonicznego z odpowiednim dla danego rodzaju biletu numerem. Platforma ta wymaga oczywiście wcześniejszego doładowania konta. Zakupiony bilet potwierdzany jest smsem, zaś kontrola odbywa poprzez wezwanie pasażera do wykonania połączenia telefonicznego na podany przez rewizora numer – system od razu odrzuca połączenie generując sms o opłaconej już podróży lub informację o braku opłaty.

Ostatnia z pozycji to platforma SkyCash umożliwiająca dokonanie płatności za bilet poprzez aplikację. Korzysta z niej również częstochowski zarządca dróg w ramach strefy ograniczonego postoju (tak, jak i z moBILET, czy mPay).

Wszystkie powyższe platformy mają jednak jedną wspólną wadę – wymagają posiadania konta u zewnętrznego usługodawcy, co w dobie rosnącej powoli niechęci do dzielenia się informacjami nie każdemu pasuje. Teraz jednak wszystko będzie można zrealizować wewnątrz MPK.

Bilet bez pośredników

Dostępna od września usługa również będzie wymagała dokonania niejako przedpłaty i jednorazowej aktywacji usługi, ale cała operacja będzie realizowana bez pośredników i tylko z MPK.

Jak można przeczytać w SIWZ przetargu na rozbudowę systemu sprzedaży biletów o moduł internetowy, każdy użytkownik karty miejskiej (czyli biletu elektronicznego) chcący korzystać z doładowań internetowych, będzie musiał jednorazowo wypełnić formularz podając swoje dane wraz ze swoim e-mail, na który otrzyma informację o aktywacji usługi.

Jednocześnie dostawca usługi zobowiązany będzie do wyposażenia kasowników MPK w nakładki umożliwiające zapisywania danych o doładowaniu na bilecie. Częstochowskie karty w dobie współczesnych rozwiązań są raczej archaicznym rozwiązaniem technicznym. Wszystkie informacje przechowywane są w komórkach pamięci karty. Dlatego konieczne będzie wyposażenie kasowników w nakładki, które po doładowaniu karty za pośrednictwem internetu zapiszą informację o nim w czasie pierwszego kasowania w ciągu 24 godzin od płatności. Po przyłożeniu karty do kasownika pasażer zostanie poinformowany o możliwości zapisania biletu, a ten chcąc bilet przenieść na kartę potwierdzi operację poprzez wciśnięcie skonfigurowanego przycisku. Samo doładowanie będzie się odbywało z użyciem jednego z serwisów płatności on-line z przekierowaniem do banku.

Pasażerom zostanie udostępniony internetowy portal, przez który oprócz zakupu biletu okresowego i elektronicznej portmonetki, będą mogli uzyskać informacje o skasowaniach biletu (transakcjach z elektronicznej portmonetki) za okres ostatnich 30 dni z podaniem daty, numeru linii, miejsca zalogowania i wylogowania oraz wartości zapisanych transakcji, a także składać reklamacje, dzielić się uwagami i zamawiać faktury.

Wykonawcą rozbudowy systemu został jedyny oferent – firma R&G plus sp. z o.o. z Mielca, która zainkasuje 122 262 zł brutto. Na wykonanie usługi od momentu podpisania umowy ma on 6 miesięcy, czyli pasażerowie będą mogli doładowywać bilety zdalnie już w czerwcu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Komunikacja

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Kasper Fiszer 13 stycznia 2017

Wrocław. Rewolucja biletowa. Wstęp do pożegnania z papierem?

Komunikacja

Wrocław. Rewolucja biletowa. Wstęp do pożegnania z papierem?

Jakub Dybalski 03 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS