Poprawa komunikacji na północy miasta, kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę, przygotowanie dużych inwestycji infrastrukturalnych na kolejne lata. W 2023 roku na zadania krakowskiego ZIM zaplanowano łącznie ponad pół miliarda złotych.
– Nasze najważniejsze zadanie na ten rok? Dokończyć realizację pakietu inwestycji infrastrukturalnych na północy miasta – przyznaje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie. Zaawansowanie prac zarówno na
budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej, jak i rozbudowie alei 29 Listopada do granicy Krakowa pozwala pozytywnie patrzeć na te dwa największe projekty miasta na północy. – Jeśli chodzi o tramwaj do Górki Narodowej, regularne kursowanie chcemy uruchomić w III kwartale tego roku. W przypadku 29 Listopada, termin zakończenia robót to koniec 2023 roku, jednak już wcześniej poszczególne odcinki będą oddawane do użytkowania – zapowiada Łukasz Szewczyk. Jeśli do tych dwóch zadań dodamy nowy wyjazd na północ w postaci Trasy Wolbromskiej – ta inwestycja również ma się zakończyć w 2023 roku – okaże się, że pod koniec tego roku mieszkańcy tej części Krakowa będą mieli zupełnie nową jakość poruszania się. – Umożliwimy szybki dojazd do centrum tramwajem, ale też rowerem dzięki nowym ścieżkom rowerowym, uporządkujemy ruch samochodowy, na trzech parkingach P+R zapewnimy miejsce na ponad 600 pojazdów – wylicza dyrektor ZIM.
2023 rok to finał największych inwestycji na północy, ale też start robót budowlanych w przypadku projektu, który ma poprawić płynność wyjazdu na Proszowice. – Spodziewamy się, że około połowy roku rozpocznie się rozbudowa pierwszego z odcinków ul. Kocmyrzowskiej, od węzła Grębałów do skrzyżowania Bukszpanowa-Kantorowicka. W ramach tego zadania, realizowanego we współpracy z GDDKiA, przebudowane będzie także torowisko i pętla tramwajowa, gdzie powstanie terminal dla autobusów – wylicza dyrektor Szewczyk.
W tym roku łatwiej i szybciej dojedziemy do placówek medycznych w Prokocimiu. A to dzięki temu, że w 2023 roku zakończy się realizacja pakietu zadań, w które zaangażowany jest ZIM. Na marzec zaplanowane jest oddane do użytku wszystkich elementów wchodzących w skład rozbudowy ul. Jakubowskiego. Wcześniej oddany do użytku zostanie przebudowany pas do skrętu w prawo z Wielickiej w Kostaneckiego.
Ten rok będzie też bardzo ważny pod względem łączenia brzegów Wisły. – Wspólnie z PKP PLK udostępnimy pieszym i rowerzystom przeprawę pomiędzy Grzegórzkami a Zabłociem. Projekt jest już bardzo zaawansowany, zakończenie prac zaplanowane jest na około połowę roku – zapowiada Łukasz Szewczyk. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w tym roku powinniśmy też poznać wykonawcę kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz i Ludwinów. Jest to jedno z zadań dofinansowanych w ramach z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
ZIM nie tylko buduje, ale też przygotowuje duże zadania infrastrukturalne. – W ramach kontynuacji projektów dla północy chcemy w 2023 roku uzyskać decyzje środowiskowe dla budowy linii tramwajowych
Krowodrza Górka – Azory i
Azory – Cichy Kącik. To pozwoli na ubieganie się o środki na realizację tych dwóch zadań w kolejnych latach – mówi dyrektor ZIM. Na koniec tego roku mocno zaawansowane powinny być też duże zadania we wschodniej części Krakowa. Chodzi o trasy Ciepłowniczą i Nowobagrową wraz z liniami tramwajowymi. W obu przypadkach na koniec roku planuje się złożenie wniosków o decyzję środowiskową.
– W tym roku chcemy też uzyskać decyzję środowiskową dla
pierwszego etapu budowy premetra – zapowiada Łukasz Szewczyk. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda, a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.
ZIM przygotowuje też zadania komunikacyjne na południu Krakowa. Dzięki planom uzyskania decyzji administracyjnych, bliżej będzie do realizacji dwóch projektów drogowych, które poprawią dojazd do przystanku SKA Opatkowice. Od strony północnej ma powstać nowa droga dojazdowa od os. Kliny, a od południowej przebudowana ul. Studniarskiego wraz z pętlą autobusową. W obu przypadkach planowane są parkingi P+R. – Chcemy też być o krok bliżej do budowy wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Kapielowej. Niedawno ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID dla tego zadania – zaznacza dyrektor Szewczyk. Zgodnie z planem, na ten rok zaplanowano także zakończenie prac przygotowawczych do budowy ul. 8 Pułku Ułanów – w tym roku mają być już wydane decyzje zezwalające na budowę dla wszystkich czterech etapów tego zadania.
Łącznie na 2023 roku na zadania Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie zaplanowano ponad pół miliarda złotych. W perspektywie do 2027 roku, portfel zadań za które odpowiada ZIM to kwota blisko 900 mln zł.