Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian
fot. tramwajdomistrzejowic.pl
Lipcowe tempo prac przy budowie nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic nie zwalnia. Wykopy, zasypki, płyty denne i kolejne fragmenty torowisk – postępy widać niemal w każdym rejonie inwestycji. Choć po drodze pojawiały się niespodzianki, od trudnych warunków gruntowych po nowe kolizje podziemne, harmonogram jest dotrzymywany. Jak podkreśla wykonawca, firma Gülermak, każdy kolejny tydzień przybliża inwestycję do momentu, gdy pierwsze tramwaje pojadą nową trasą.

Prace przy budowie nowej trasy tramwajowej w Krakowie nabierają tempa – lipiec upłynął pod znakiem intensywnych robót w niemal każdym fragmencie inwestycji. Od al. Jana Pawła II po ul. ks. Jancarza widać wyraźne postępy: powstają fundamenty trakcji, układane są tory, montowane płyty tunelowe i przygotowywane zielone torowiska. W najbliższych tygodniach na wielu odcinkach pojawi się asfalt, a część miejsc – jak rejon pętli przy ul. ks. Jancarza – zostanie udostępniona mieszkańcom. Sierpień zapowiada się jako miesiąc prac wykończeniowych, zmian w organizacji ruchu i pierwszych efektów widocznych gołym okiem.

Postępy na odcinkach naziemnych

W rejonie al. Jana Pawła II i ul. Mogilskiej kontynuowane są intensywne roboty. Po przełączeniu sieci ciepłowniczej 31 lipca i zakończeniu przebudowy kolizji torowo-drogowych rozpoczęto wymianę gruntu pod przyszłe torowisko. W kolejnych tygodniach ruszą podbudowy i montaż torów. Część fundamentów trakcyjnych już stoi. Plan zakłada przełożenie ruchu 1 października i zakończenie wszystkich prac w tym rejonie przed świętami Bożego Narodzenia.

Na skrzyżowaniu ulic Ślicznej i Łąkowej powstaje komora deszczowa, a do końca wakacji planowane jest ułożenie warstwy bitumicznej. Po wschodniej stronie ul. Meissnera położono już asfalt – trwają prace brukarskie i przygotowania pod zielone torowisko. Na ul. Chałupnika wykonano przepięcie kanalizacji sanitarnej i przygotowywane są warstwy drogowe. Torowisko na odcinku do tunelu jest już w montażu.

Na rondzie Barei widać już zarys przyszłej jezdni – południowa strona zamknięta w krawężnikach czeka tylko na warstwę bitumiczną, która pojawi się tam wkrótce. Po zachodniej stronie trwają intensywne prace przy budowie chodnika. Na ul. Dobrego Pasterza powstaje miejsce dla nowej trasy – zniknęły resztki starej nawierzchni, a ekipy układają tory i kostkę.

Na ul. ks. Jancarza jezdnia rośnie w szerz, a równolegle powstają dwa nowe przejazdy do osiedli, które mają zostać otwarte jeszcze w sierpniu. Dużo dzieje się też przy pętli tramwajowej – od strony kościoła zakończyły się prace brukarskie, a teren jest już sprzątany i szykowany pod zazielenienie matami rozchodnikowymi.

Intensywne prace tunelowe i branżowe

Na całym, 1,2-kilometrowym odcinku tunelu trwają intensywne roboty. Wykonano kolejne płyty denne i stropowe, m.in. przy rondzie Młyńskim, gdzie powstał bypass. Kontynuowano wykop podstropowy między ul. Młyńską a stacją „Rondo Polsadu”, gdzie prowadzone są prace murarskie i instalacyjne na dwóch poziomach. Wzdłuż ul. Lublańskiej montowane są ostatnie płyty denne i wykańczany jest odcinek wyjazdowy.

W lipcu roboty tunelowe były szczególnie zintensyfikowane: przy rondzie Barei powstały kolejne płyty fundamentowe i rozpoczęto zbrojenie ścian oporowych. Wzdłuż biurowców Tertium Business Park wykonano wykop pod ostatni brakujący segment tunelu. Pod stropem północnej komory rozjazdów wylano płytę fundamentową z 600 m³ betonu, a na niej kontynuowano zasypkę konstrukcyjną.

Na stacji „Rondo Polsadu” na poziomie -2 wznowiono wykop podstropowy ku południu, a na poziomie -1 zakończono roboty murarskie. Wzdłuż ul. Młyńskiej wykonywano kolejne segmenty rozpór, płyt stropowych i belek oczepowych. Na wysokości ul. Młyńskiej Bocznej, po zamknięciu ruchu, rozpoczęto prace żelbetowe spinające konstrukcję tunelu. W rejonie ronda Młyńskiego i wzdłuż ul. Meissnera trwały roboty przy południowej rampie wyjazdowej.

Równolegle prowadzone są prace branżowe. Dział elektryczny zajął się demontażem słupów trakcyjnych na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Mogilskiej oraz stawianiem 22 nowych sztuk. Powstają nowe odcinki kabli trakcyjnych i oświetleniowych, przebudowywane są kolizje elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, a także budowana jest kanalizacja teletechniczna.

Dział sanitarny skoncentrował się na pracach przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II – Mogilska (przejścia pod torowiskiem, kanalizacja deszczowa, przebudowa gazociągów), przy komorze deszczowej na ul. Ślicznej i przepięciu kanalizacji na ul. Chałupnika. Obecnie trwa budowa kanalizacji deszczowej na ul. Bohomolca i regulacja włazów.

Dział konstrukcyjny prowadził roboty przy murach oporowych od ul. Lublańskiej do Dobrego Pasterza – wykopy, betonowanie oczepów, deskowanie, zbrojenie, skarpowanie nasypu – oraz montaż pali pod ekrany akustyczne. Na ul. Bohomolca wykonano izolacje dachu i montaż drzwi zewnętrznych przyszłej stacji transformatorowej.

Plany i zmiany w sierpniu

W sierpniu wprowadzono dwie istotne zmiany organizacji ruchu. Na ul. Dobrego Pasterza (rejon sklepu Biedronka) 4 sierpnia zmieniono geometrię jezdni, wprowadzono zakaz skrętu w prawo od ronda Barei i nowe przejście dla pieszych. Dzień później na rondzie Młyńskim przesunięto cały układ jezdni i chodników na południe.

Planowane są lokalne korekty w ciągach pieszych, a na ul. ks. Jancarza – zamknięcie jezdni południowej i wyłączenie sygnalizacji. Sierpień będzie miesiącem intensywnych prac torowych, drogowych i brukarskich. Na wielu odcinkach pojawią się pierwsze warstwy asfaltu, a niektóre rejony – jak ul. ks. Jancarza czy Dobrego Pasterza – mogą zostać częściowo udostępnione mieszkańcom.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Historyczna doczepa w poznańskich barwach

Komunikacja

Kraków. Historyczna doczepa w poznańskich barwach

MPK Kraków 11 kwietnia 2025

Rozpoczyna się Krakowska Wiosenna Akcja Tramwajowa

Komunikacja

Rozpoczyna się Krakowska Wiosenna Akcja Tramwajowa

Stowarzyszenie "Tęcza" 20 marca 2025

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

Komunikacja

Kraków wyremontuje węzeł Bagatela i tory na Starowiślanej

Przestrzeń

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

Komunikacja

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

UM Kraków 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Kraków. Historyczna doczepa w poznańskich barwach

Komunikacja

Kraków. Historyczna doczepa w poznańskich barwach

MPK Kraków 11 kwietnia 2025

Rozpoczyna się Krakowska Wiosenna Akcja Tramwajowa

Komunikacja

Rozpoczyna się Krakowska Wiosenna Akcja Tramwajowa

Stowarzyszenie "Tęcza" 20 marca 2025

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

Komunikacja

Kraków wyremontuje węzeł Bagatela i tory na Starowiślanej

Przestrzeń

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

Komunikacja

Kraków: Pętla Salwator po remoncie

UM Kraków 16 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij