Partnerzy serwisu:
Komunikacja

CNG – paliwo przeszłości?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
CNG – paliwo przeszłości?
fot. PKM TychyAutobus gazowy
Epoka autobusów napędzanych wyłącznie gazem CNG minęła – uznali uczestnicy dyskusji podczas konferencji „Zrównoważona mobilność – wyzwania i szanse dla miast”. Mimo zalet takiego napędu widocznych w sferze ekologicznej jego stosowanie przestało być opłacalne, przede wszystkim z powodu nałożenia na CNG akcyzy. Niektórzy producenci uważają jednak za interesujące rozwiązanie hybrydowy napęd gazowo-elektryczny.

Punktem wyjścia do rozmowy na temat CNG stało się pytanie z sali. Prezes Tines Gaz Jacek Nowakowski spytał panelistów, czy ich zdaniem autobusy napędzane gazem ziemnym nie byłyby dobrym rozwiązaniem problemów natury ekologicznej, pozbawionym jednocześnie wad autobusów elektrycznych w postaci m. in. ograniczonego zasięgu. – Taki napęd w autobusach zapewnia o 99% mniejszą emisję cząstek stałych – stwierdził.

Odpowiedzi były jednak dalekie od entuzjastycznych. – W Gdyni napęd gazowy mamy już chyba za sobą – ocenił Marcin Gromadzki, założyciel firmy firmy doradczej Public Transport Consulting, wieloletni rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni i planista gdyńskiej komunikacji miejskiej. Podstawowym powodem były zdaniem Gromadzkiego względy ekonomiczne: obciążenie gazu podatkiem akcyzowym w 2013 r. sprawiło, że stosowanie alternatywnego paliwa przestało się opłacać. Jak dodał panelista, duże znaczenie ma też odległość od złóż gazu. – W Rzeszowie lub Przemyślu surowiec może być tańszy, a więc i opłacalność wyższa – zaznaczył.

– Mamy pięć autobusów na gaz i raczej nie będziemy kupować więcej – zadeklarował członek Zarządu MPK Kraków ds. zarządzania przewozami Grzegorz Dyrkacz. Mowa o Jelczach M121M/4 z zajezdni Wola Duchacka. Także i w tym przypadku w czasie ich wprowadzenia do eksploatacji (przełom roku 2006 i 2007) cena gazu była niższa. – Poza tym istnieje konieczność dalekich dojazdów do bazy tankowania, znaczenie ma też uzależnienie od dostawcy gazu – dodał Dyrkacz. Według strony internetowej MPK Kraków gazowe Jelcze są cięższe od swoich tankowanych olejem napędowym odpowiedników o 2 tony.

Według przewodniczącego Rady Nadzorczej Ursus Bus S. A. Macieja Srebro silniki zasilane CNG mogą mieć jednak przyszłość jako agregaty współpracujące z silnikami elektrycznymi w autobusach hybrydowych. – Być może jesteśmy w fazie przejściowej. Mamy w ofercie rozwiązanie gazowo-elektryczne, choć jeszcze niewprowadzone do produkcji. Samorządy przy wyborze źródła napędu w autobusach powinny myśleć w kategoriach specyfiki miejsca – dodał. Według szacunków podawanych przez uczestników dyskusji taki ekstender gazowy może wydłużyć zasięg autobusu elektrycznego nawet dwukrotnie – z 200 do 400 km.

Warto zaznaczyć, że nie wszyscy przewoźnicy podzielają opinię o zmierzchu CNG. Inwestycji w autobusy o napędzie gazowym nie zaprzestaje, na przykład, PKM Tychy. Już obecnie tyski operator eksploatuje 75 autobusów na CNG (ponad połowa taboru), a w perspektywie siedmiu lat zamierza wymienić na takie pojazdy całą flotę z wyjątkiem mikrobusów. Z mniejszych miast przetarg na nowe autobusy o napędzie gazowym ogłosił ostatnio Mielec.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Starachowice  kupują 20 autobusów CNG

Komunikacja

Starachowice kupują 20 autobusów CNG

Witold Urbanowicz 04 listopada 2020

Kanada. Victoria kupuje 71 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Kanada. Victoria kupuje 71 autobusów CNG

Jakub Dybalski 12 marca 2020

Tallinn. Solaris wygrał przetarg na 100 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Suwałki zamawiają 15 gazowych autobusów miejskich

Komunikacja

Suwałki zamawiają 15 gazowych autobusów miejskich

Jakub Dybalski 07 października 2019

Tarnów kupuje pięć autobusów CNG

Komunikacja

Tarnów kupuje pięć autobusów CNG

Jakub Dybalski 07 października 2019

Rzeszów. Autosan z szansą na bardzo duże zamówienie CNG

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Starachowice  kupują 20 autobusów CNG

Komunikacja

Starachowice kupują 20 autobusów CNG

Witold Urbanowicz 04 listopada 2020

Kanada. Victoria kupuje 71 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Kanada. Victoria kupuje 71 autobusów CNG

Jakub Dybalski 12 marca 2020

Tallinn. Solaris wygrał przetarg na 100 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Suwałki zamawiają 15 gazowych autobusów miejskich

Komunikacja

Suwałki zamawiają 15 gazowych autobusów miejskich

Jakub Dybalski 07 października 2019

Tarnów kupuje pięć autobusów CNG

Komunikacja

Tarnów kupuje pięć autobusów CNG

Jakub Dybalski 07 października 2019

Rzeszów. Autosan z szansą na bardzo duże zamówienie CNG

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5