Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

CNG – paliwo przeszłości?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-06-14 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CNG – paliwo przeszłości?
fot. PKM TychyAutobus gazowy
Epoka autobusów napędzanych wyłącznie gazem CNG minęła – uznali uczestnicy dyskusji podczas konferencji „Zrównoważona mobilność – wyzwania i szanse dla miast”. Mimo zalet takiego napędu widocznych w sferze ekologicznej jego stosowanie przestało być opłacalne, przede wszystkim z powodu nałożenia na CNG akcyzy. Niektórzy producenci uważają jednak za interesujące rozwiązanie hybrydowy napęd gazowo-elektryczny.

Punktem wyjścia do rozmowy na temat CNG stało się pytanie z sali. Prezes Tines Gaz Jacek Nowakowski spytał panelistów, czy ich zdaniem autobusy napędzane gazem ziemnym nie byłyby dobrym rozwiązaniem problemów natury ekologicznej, pozbawionym jednocześnie wad autobusów elektrycznych w postaci m. in. ograniczonego zasięgu. – Taki napęd w autobusach zapewnia o 99% mniejszą emisję cząstek stałych – stwierdził.

Odpowiedzi były jednak dalekie od entuzjastycznych. – W Gdyni napęd gazowy mamy już chyba za sobą – ocenił Marcin Gromadzki, założyciel firmy firmy doradczej Public Transport Consulting, wieloletni rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni i planista gdyńskiej komunikacji miejskiej. Podstawowym powodem były zdaniem Gromadzkiego względy ekonomiczne: obciążenie gazu podatkiem akcyzowym w 2013 r. sprawiło, że stosowanie alternatywnego paliwa przestało się opłacać. Jak dodał panelista, duże znaczenie ma też odległość od złóż gazu. – W Rzeszowie lub Przemyślu surowiec może być tańszy, a więc i opłacalność wyższa – zaznaczył.

– Mamy pięć autobusów na gaz i raczej nie będziemy kupować więcej – zadeklarował członek Zarządu MPK Kraków ds. zarządzania przewozami Grzegorz Dyrkacz. Mowa o Jelczach M121M/4 z zajezdni Wola Duchacka. Także i w tym przypadku w czasie ich wprowadzenia do eksploatacji (przełom roku 2006 i 2007) cena gazu była niższa. – Poza tym istnieje konieczność dalekich dojazdów do bazy tankowania, znaczenie ma też uzależnienie od dostawcy gazu – dodał Dyrkacz. Według strony internetowej MPK Kraków gazowe Jelcze są cięższe od swoich tankowanych olejem napędowym odpowiedników o 2 tony.

Według przewodniczącego Rady Nadzorczej Ursus Bus S. A. Macieja Srebro silniki zasilane CNG mogą mieć jednak przyszłość jako agregaty współpracujące z silnikami elektrycznymi w autobusach hybrydowych. – Być może jesteśmy w fazie przejściowej. Mamy w ofercie rozwiązanie gazowo-elektryczne, choć jeszcze niewprowadzone do produkcji. Samorządy przy wyborze źródła napędu w autobusach powinny myśleć w kategoriach specyfiki miejsca – dodał. Według szacunków podawanych przez uczestników dyskusji taki ekstender gazowy może wydłużyć zasięg autobusu elektrycznego nawet dwukrotnie – z 200 do 400 km.

Warto zaznaczyć, że nie wszyscy przewoźnicy podzielają opinię o zmierzchu CNG. Inwestycji w autobusy o napędzie gazowym nie zaprzestaje, na przykład, PKM Tychy. Już obecnie tyski operator eksploatuje 75 autobusów na CNG (ponad połowa taboru), a w perspektywie siedmiu lat zamierza wymienić na takie pojazdy całą flotę z wyjątkiem mikrobusów. Z mniejszych miast przetarg na nowe autobusy o napędzie gazowym ogłosił ostatnio Mielec.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mysłowice. Nowe Solarisy Urbino CNG już odebrane

Komunikacja

Mysłowice. Nowe Solarisy Urbino CNG już odebrane

jd/inf. pras. 01 czerwca 2017

PSPA krytykuje projekt ustawy o elektromobilności

Prawo & Finanse

PSPA krytykuje projekt ustawy o elektromobilności

Jakub Dybalski 24 maja 2017

Mielec kupuje 10 zwykłych autobusów i 4 CNG

Komunikacja

Mielec kupuje 10 zwykłych autobusów i 4 CNG

Jakub Dybalski 12 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5