Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-09 15:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy
fot. Jakub Jackiewicz
PKM w Tychach mocno stawia na autobusy gazowe. Już teraz przedsiębiorstwo posiada największą w kraju flotę pojazdów zasilanych CNG. – Dążymy do tego, by w 2024 r. całkowite usunąć z naszego taboru pojazdy zasilane paliwami konwencjonalnymi – zapowiada Bogdan Marczyk, specjalista ds. technicznych w PKM Tychy.

Historia komunikacji miejskiej w Tychach sięga 1959 r., kiedy przy Sadowej uruchomiona została zajezdnia autobusowa WPK. W 1976 r. oddano do użytku nową zajezdnię przy Towarowej, a w 1982 r. ruszyły trolejbusy. W 1993 r. nastąpiła komunalizacja przedsiębiorstwa komunikacyjnego i powstała spółka prawa handlowego, a w 1998 r. zostały z niej wyodrębnione PKM Tychy, odpowiadające za autobusy oraz TLT, w gestii którego pozostają trolejbusy. W tej chwili PKM obsługuje 42 linie autobusowe i 10 linii mikrobusowych.

PKM w Tychach od dawna stawia na pojazdy z napędem gazowym. – W 1999 r. rozpoczęła się nasza przygoda z paliwami alternatywnymi, kiedy wprowadziliśmy 21 autobusów zasilanych gazem LPG – mówi Bogdan Marczyk, specjalista ds. technicznych w PKM Tychy. Ich eksploatacja zakończyła się w 2006 r.

W 2005 r. PGNiG wybudowało dla PKM stację tankowania CNG. – W 2006 r. zakupiliśmy i wprowadziliśmy do ruchu 18 używanych pojazdów marki Volvo B10L zasilanych CNG, natomiast w 2011 i 2012 r. zakupiliśmy 31 używanych autobusów CNG, głównie marki Solaris – wylicza Marczyk. Niedawno flota pojazdów została wzbogacona o zupełnie nowe pojazdy CNG – w 2015 r. zakupiono ze środków unijnych 36 nowych MAN-ów, wprowadzono też jeden mikrobus Mercedes Spriner.

W tej chwili ponad połowa pojazdów jest zasilana CNG – jeden mikrobus, dwa midibusy, 65 autobusów 12-metrowych i siedem przegubowców. – Łącznie daje nam to 75 autobusów zasilanych gazem. To największy wynik w Polsce – podkreśla Bogdan Marczyk. Dla porównania przedsiębiorstwo posiada też 66 pojazdów z konwencjonalnym napędem (16 mikrobusów, jeden midibus, 15 autobusów 12-metrowych oraz 34 przegubowce).

Tychy są zadowolone z CNG. – Dążymy do tego, by w 2024 r. całkowite usunąć z naszego taboru pojazdy zasilane paliwami konwencjonalnymi. Chcemy mieć wszystkie autobusy zasilane gazem CNG – informuje Marczyk. Nie obejmuje to pojazdów mikrobusowych. – Mamy jeden mikrobus zasilany gazem i cały czas się tego uczymy. Doświadczenie wpływa na to, że decydujemy się na mikrobusy zasilane paliwem konwencjonalnym – wyjaśnia Bogdan Marczyk. W tym przypadku być może PKM zdecyduje się na elektryczne pojazdy.

Co skłania PKM do inwestowania właśnie w CNG? – Zakup autobusów CNG jest trochę droższy niż konwencjonalnych pojazdów, natomiast widać istotną różnicę w emisji spalin – twierdzi Marczyk. Chodzi o składniki spalin CO, HC, NOx, PM. Widać też wyraźne korzyści związane z ograniczaniem hałasu. Pojazdy CNG emitują o 2-3 dB mniej hałasu względem innych pojazdów. – Oznacza to o ok. 40-procentowy niższy poziom hałasu z odległości 7 metrów – wylicza Bogdan Marczyk. Poza tym autobusy CNG mogą być zasilane biometanem, gazem kopalnianym, który po oczyszczeniu i sprężeniu stanowi odnawialne, ekologiczne i ekonomiczne źródło energii.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PKM Tychy wydzierżawi przegubowce

Komunikacja

PKM Tychy wydzierżawi przegubowce

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2015

PKM Tychy buduje zajezdnię dla nowych autobusów

Komunikacja

PKM Tychy buduje zajezdnię dla nowych autobusów

Jakub Dybalski 05 sierpnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS