Tramwaje Śląskie i Chorzów podpisały z firmą Silesia Invest umowę na przebudowę ulicy 3 Maja. Prace obejmą ok. 2,3 km odcinek ulicy. Torowisko stanie się teraz dwutorowe.
Przedmiotem prac jest przebudowa trasy tramwajowej w ulicy 3 Maja w Chorzowie wraz z układem drogowym na odcinku od skrzyżowania z Katowicką do skrzyżowania z Bytomską w Świętochłowicach. Zawarta dziś umowa kończy długi proces przetargowy, który
z uwagi na odwołania trwał ponad półtora roku. Ostatecznie wykonawcą została firma Silesia Invest z Gliwic, która wyceniła prace na blisko 57,5 mln zł netto.
W tej chwili torowisko od ul. Bytomskiej w Świętochłowicach do ul. Składowej jest linią jednotorową, wydzieloną na podkładach drewnianych. Torowisko od ul. Składowej do skrzyżowania ul. 3 Maja z ul. Katowicką w Chorzowie jest torowiskiem dwutorowym na podbudowie kamiennej z zabudową z płyt. Po przebudowie torowisko będzie w całości dwutorowe – poza jezdnią wykonane w technologii podsypkowej na podkładach strunobetonowych, a w jezdni w technologii bezpodsypkowej z zastosowaniem prefabrykowanych płyt torowych żelbetowych. W sumie ułożonych zostanie ok. 4570 metrów toru pojedynczego.
– To jest dla nas bardzo ważna inwestycja i cieszymy się, że wspólnie z miastem Chorzów możemy przystąpić do jej realizacji. Torowisko tramwajowe wybudowane zostanie w nowoczesnej technologii płyt prefabrykowanych z elastycznym montażem szyn, a co niemniej ważne, na całym odcinku powstanie linia dwutorowa. Dzięki temu znacząco zwiększy się przepustowość linii, dając nowe możliwości komunikacyjne między Chorzowem a Rudą Śląską – powiedział Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie podzielił na trzy odcinki: od Świętochłowic do Składowej, od Składowej do Floriańskiej i od Floriańskiej do Katowickiej. W zakres inwestycji wchodzą m.in. przebudowa chodników, zjazdów i dróg wewnętrznych, w tym budowa nowego zjazdu na ul. Teodora Kalidego, budowa ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, zatok autobusowych, miejsc postojowych i peronów przystankowych.
Na realizację części tramwajowej przeznaczono 21 miesięcy, a drogowej – 27 miesięcy. Prace mają rozpocząć się za około dwa miesiące i w pierwszym etapie – przez około cztery miesiące – ruch tramwajowy zostanie utrzymany. Roboty będą wówczas prowadzone na odcinku dwutorowym od Katowickiej do przystanku Chorzów Wodociągi. Następnie konieczne będzie wstrzymanie ruchu.
Tramwaje Śląskie i Chorzów współpracowały już przy innych projektach, W ten sposób nowe oblicze zyskały ul. Armii Krajowej i ul. Wolności oraz część Rynku, gdzie powstało centrum przesiadkowe.
Jednocześnie Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na przebudowę dalszego odcinka trasy –
wzdłuż Chorzowskiej w Świętochłowicach. Tam również pojawi się drugi tor. Dzięki temu przepustowość trasy między Rudą Śląską Chebziem a Chorzowem
wzrośnie dwukrotnie.