Partner serwisu
Komunikacja

Bytom zamawia PFU dla trzech węzłów. W tle tramwaj do dworca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bytom zamawia PFU dla trzech węzłów. W tle tramwaj do dworca
fot. JR
Bytom poszukuje firmy, która w ciągu 5 tygodni wykona PFU dla budowy trzech węzłów przesiadkowych, na które miasto chce pozyskać 100 milionów złotych unijnego dofinansowania. Chodzi o realizację centrów przesiadkowych przy dworcu kolejowym, na Stroszku oraz w Karbiu. Inwestycja nie zawiera natomiast stworzenia linii tramwajowej biegnącej przy stacji kolejowej.

Bytom w końcu ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące opracowania Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) dla budowy trzech centrów przesiadkowych, w rejonie obecnego dworca autobusowego przy stacji Bytom oraz w dzielnicach Karb i Stroszek. Jest to realizacja planów miasta, o których mówił nam wiceprezydent Bytomia, Michał Bieda.

Miasto zamawia wstępne koncepcje, które mają określić kierunek i założenia każdego z trzech węzłów przesiadkowych. Samorząd podkreśla, że proponowane rozwiązania są wariantowe z racji bardzo wczesnego etapu inwestycji oraz, iż mogą one zostać zmienione i skorygowane na etapie tworzenia PFU oraz dokumentacji projektowej.

Integracja wszystkich środków transportu. Co z tramwajem?

Opracowanie dotyczące centrum przesiadkowego przy Placu Wolskiego ma uwzględniać trwającą modernizację linii kolejowej nr 131 oraz planowaną budowę trasy tramwajowej na Powstańców Warszawskich i wspomnianym Placu Wolskiego. Wstępna koncepcja na podstawie której ma zostać wykonany PFU zwraca uwagę na obecną słabą dostępność całej przestrzeni, zarówno dla pieszych jak i dla pasażerów komunikacji publicznej oraz rowerzystów. Wspomniana przestrzeń jest obecnie anty przykładem węzła przesiadkowego.

Jak czytamy w dokumencie, najważniejszym celem stojącym przed budową węzła na Placu Wolskiego jest optymalizacja układu dworca autobusowego oraz infrastruktury towarzyszącej, w celu poprawy połączeń rowerowych, pieszych, autobusowych oraz samochodowych. Do tego autorzy wstępnej koncepcji zapewnili, że “w przyszłości możliwe będzie połączenie centrum przesiadkowego z planowaną linią tramwajową”. Ma to zostać osiągnięte dzięki przebudowie skrzyżowania ulic Kolejowej, Powstańców Warszawskich oraz Placu Wolskiego.

Zakłada się odwrócenie organizacji ruchu w obszarze dworca autobusowego. Zgodnie z nową koncepcją, autobusy wjeżdżałyby na teren dworca w miejsce obecnego skrzyżowania trzech wspomnianych wcześniej ulic, a ich wyjazd z dworca miałby następować obecnym wjazdem.

Buspasy i rezerwa pod tramwaj

Zaproponowano również stworzenie buspasów na ulicy Kolejowej. Na tej samej ulicy zaplanowano także stworzenie przystanku dla wysiadających oraz przystanku dla autobusów pospiesznych, które nie będą wjeżdżały na teren centrum przesiadkowego. Dworzec będzie miał 14 stanowisk dla autobusów miejskich oraz jeden dla połączeń dalekobieżnych. Centralnym punktem dworca ma być plac z zadaszeniem, gdzie mają znaleźć się “drobne usługi” oraz być może toaleta. Całość dworca ma zostać połączona chodnikami z dworcem kolejowym oraz przejściem podziemnym prowadzącym na perony stacji Bytom.

W zachodniej części nowego dworca przewidziano utworzenie utwardzonego placu do parkowania autobusów, który pomieści od 20 do 30 autobusów oraz, co bardzo ważne, 8 pantografowych ładowarek dla autobusów elektrycznych. Całość ma uwzględniać także poczekalnię wraz z toaletami, punkty sprzedaży biletów, punkt socjalny dla kierowców oraz parking park&ride wraz ze stacją roweru metropolitalnego.

W oczy rzuca się fakt, że realizacja centrum przesiadkowego jak na razie nie obejmie budowy linii tramwajowej do dworca, co na naszych łamach zapowiadał wiceprezydent Bieda. O realizację inwestycji tramwajowej zapytaliśmy już władze Bytomia i aktualnie oczekujemy na odpowiedź.

Nowa pętla przy przystanku kolejowym Bytom Stroszek

W przypadku centrum przesiadkowego na Stroszku, obiekt ma powstać zarówno przy ulicy Strzelców Bytomskich, w pobliżu przecięcia ulicy z linią kolejową nr 131 i budowanego właśnie przystanku kolejowego Bytom Stroszek jak i w ciągu wspomnianej ulicy (przesunięcie obecnych przystanków tramwajowych oraz autobusowych).

Węzeł ma zostać wyposażony w niewielki obiekt dla podróżnych wraz z punktem socjalnym dla kierowców, wiaty przystankowe czy zadaszone ciągi piesze. Pojawi się także stacja roweru metropolitalnego oraz parking bike&ride. Opcjonalnie przewidziano również budowę parkingu park&ride. Przy ulicy Strzelców Bytomskich zostaną ulokowane przystanki autobusowe, przesunięte z dotychczasowej lokalizacji, zarówno w kierunku centrum miasta jak i w kierunku Tarnowskich Gór, natomiast na terenie pętli do zawracania autobusów, zlokalizowanej po lewej stronie ulicy (patrząc w kierunku Stroszka), pojawią się dwa stanowiska autobusowe. Na pętli przewidziano także montaż jednej pantografowej ładowarki dla elektrobusów.

Dokładna lokalizacja przystanków autobusowych, tramwajowych oraz stanowisk autobusowych ma zostać “dogłębnie przeanalizowana” na dalszym etapie tworzenia opracowania.

Przesunięcie nowych przystanków tramwajowych

Koncepcja zakłada również zbliżenie przystanków tramwajowych do torów kolejowych i to mimo tego, że… zostały one zmodernizowane przy okazji modernizacji całej trasy na Stroszek ledwie kilka miesięcy temu. Twórcy wstępnej koncepcji dla węzła na Stroszku podkreślają, że inwestycja będzie mogła być etapowana.

W pierwszym etapie miałaby powstać wspomniana pętla ze stanowiskami odjazdowymi oraz miałoby dojść do przesunięcia przystanków tramwajowych i autobusowych bliżej nasypu i nowego przystanku kolejowego. W drugim etapie miałby powstać budynek centrum wraz z zadaszeniem. Trzeci etap to z kolei wykonanie wind na perony przystanku kolejowego, natomiast czwarty etap to budowa parkingu park&ride. Ostatni, piąty etap, miałby objąć wydłużenie ciągu pieszego oraz rowerowego wzdłuż zachodniej krawędzi nasypu kolejowego zarówno w kierunku Radzionkowa jak i Karbia.

W opracowaniu nie ma mowy o stworzeniu buspasów na ulicy Strzelców Bytomskich. O możliwości ich stworzenia mówił nam, wspomniany wcześniej, Michał Bieda.

Rozproszony węzeł w Karbiu

Trzecim węzłem jest ten, który ma zostać zlokalizowany w rejonie przystanku kolejowego Bytom Karb. Jak napisali twórcy wstępnej koncepcji projektowej, z racji trudnej lokalizacji (ukształtowanie terenu oraz wiadukt drogowy nad torami linii nr 131) węzeł przesiadkowy będzie miał charakter rozproszony, zespolony ze sobą za pomocą dojść pieszych oraz dróg dla rowerów. Wstępna koncepcja zakłada, że pod wiaduktem, przy przystanku kolejowym, miałby powstać paking park&ride z dojazdem od strony północnej.

Przystanki autobusowe z kolei miałyby znaleźć się na wschodniej stronie nasypu wiaduktu, tuż przed nim. Poza tym zaplanowano wykonanie niewielkiego budynku obsługi podróżnych, parkingu dla rowerów czy ciągów pieszo-rowerowych.

PFU wykonywane w sprinterskim tempie

Miasto chce, aby wykonawca wykonał PFU dla trzech centrów przesiadkowych w ciągu maksymalnie… 5 tygodni (przy założeniu, że przetarg uda się rozstrzygnąć od razu po otwarciu ofert przewidzianym na 21 maja). Dokument ma być bowiem gotowy do 24 czerwca bieżącego roku, co zapewne ma związek z terminami aplikacji do programu FEnIKS - wnioski do programu można składać do końca czerwca bieżącego roku. W jego ramach Bytom ma do zagospodarowania około 100 milionów złotych, które mają zostać przeznaczone na realizację trzech wspomnianych węzłów. Warto jednak zaznaczyć, że miasto wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią wykonało kawał dobrej roboty tworząc obszerny raport dotyczący realiów oraz wyzwań stojących przed inwestycją związaną z tworzeniem poszczególnych węzłów przesiadkowych. Wspomniany raport ma posłużyć przy tworzeniu opisywanego PFU i można go znaleźć w tym miejscu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bytom przyspieszy linię tramwajową tramwajową nr 6

Komunikacja

Bytom przyspieszy linię tramwajową tramwajową nr 6

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu 26 kwietnia 2024

Bytom: Kolej będzie podstawą komunikacji w mieście

Komunikacja

Bytom: Tramwaj do dworca kolejowego jest kluczowy

Komunikacja

Bytom: Tramwaj do dworca kolejowego jest kluczowy

Jakub Rösler 16 kwietnia 2024

Kalisz chce lepszego ITS oraz elektrobusów

Komunikacja

Kalisz chce lepszego ITS oraz elektrobusów

Jakub Rösler 15 kwietnia 2024

Bytom. Hala peronowa z nowym napisem

Przestrzeń

Bytom. Hala peronowa z nowym napisem

Redakcja/inf. pras. 10 kwietnia 2024

Zobacz również:

Bytom przyspieszy linię tramwajową tramwajową nr 6

Komunikacja

Bytom przyspieszy linię tramwajową tramwajową nr 6

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu 26 kwietnia 2024

Bytom: Kolej będzie podstawą komunikacji w mieście

Komunikacja

Bytom: Tramwaj do dworca kolejowego jest kluczowy

Komunikacja

Bytom: Tramwaj do dworca kolejowego jest kluczowy

Jakub Rösler 16 kwietnia 2024

Kalisz chce lepszego ITS oraz elektrobusów

Komunikacja

Kalisz chce lepszego ITS oraz elektrobusów

Jakub Rösler 15 kwietnia 2024

Bytom. Hala peronowa z nowym napisem

Przestrzeń

Bytom. Hala peronowa z nowym napisem

Redakcja/inf. pras. 10 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5