Szwedzki producent pochwalił się bardzo dużym zamówieniem nietypowych autobusów, które dostarczy do stolicy Kolumbii. Łącznie z kontraktem podpisanym przed miesiącem do Bogoty trafi aż 741 nowych autobusów, w większości dwuprzegubowych. Wszystkie będą miały napęd gazowy.
Dwa zamówienia z Bogoty to największa jednorazowa dostawa autobusów gazowych Scanii w historii i jedna z największych na świecie. Podobnej skali zamówieniem na autobusy CNG – 460 pojazdów dla Madrytu – podzieliły się w tym roku Mercedes i właśnie Scania.
Ale kontrakty w Bogocie są większe. W listopadzie Scanii, która będzie współpracowała z brazylijską firmą Busscar, przyznano zwycięstwo w przetargu na 481 autobusów na gaz, z czego 179 przegubowych i 302 dwuprzegubowe. Teraz stolica Kolumbii potwierdziła, że kupi jeszcze 260 dwuprzegubowych autobusów Scania F340 HA 8x2. Łącznie trafi tam więc aż 741 pojazdów napędzanych CNG, spełniających normę emisji spalin Euro 6.
Dwuprzegubowy autobus to model zaprezentowany przez Scanię w 2016 r. Ma 26 metrów długości i pomieści 250 pasażerów. – Ten duży autobus został zaprojektowany specjalnie z myślą o usprawniających komunikację systemach szybkiego transportu autobusowego Bus Rapid Transit. Każdy autobus tego typu może zastąpić na zatłoczonych drogach miejskich aż 125 samochodów, z których każdy przewozi dwóch pasażerów – mówił wtedy Rutger Horndahl, menedżer produktu ds. systemów BRT w dziale autobusów i autokarów firmy Scania.
System BRT w Bogocie, nazywany Transmilenio, to jeden z największych takich systemów na świecie. Składa się z 12 linii o łącznej długości 112 km. Według różnych danych przewozi ok. 2 mln pasażerów dziennie. Obsługuje go ok. 1,5 tys. autobusów a dodatkowo ponad 400 „autobusów dowozowych”, które nie kursują na zasadach BRT, ale dowożą do głównych węzłów przystankowych pasażerów z innych kierunków.
Scania dostarczy podwozie i system napędowy i zajmie się serwisowaniem pojazdów. Busscar, razem ze swoimi kolumbijskimi kontrahentami, zajmie się nadwoziami pojazdów. Mają trafić do zamawiającego w drugiej połowie 2019 i pierwszej połowie 2020 r. To nie pierwsza dostawa autobusów gazowych tego producenta do Kolumbii. Od 2015 r. 227 autobusów z takim napędem jeździ po Kartagenie.
Transmilenio w Bogocie stanie się ekologiczne nie tylko dzięki pojazdom Scanii. W stolicy Kolumbii już jeździ 360 hybryd elektrycznych Volvo co sprawia, że to największa flota z napędem elektrycznym w całej Ameryce Południowej.