Wieloletnie plany Opola się ziszczą – powstanie trasa średnicowa. Aby to było możliwe, droga będzie przeznaczona wyłącznie dla szybkich autobusów. Pomysł ten pozwolił pozyskać dofinansowanie unijne do inwestycji wycenianej na 270 mln zł. Ratusz właśnie zdradził więcej szczegółów w kontekście funkcjonowania metrobusów.
Miasto pochwaliło się niedawno pozyskaniem dużego dofinansowania unijnego w kwocie 180 mln zł na budowę trasy średnicowej. Droga przebiegać będzie przez centrum miasta. W ramach przedsięwzięcia powstanie m.in. także nowy most nad Odrą oraz dwa mniejsze mosty nad Młynówką, Kanałem Ulgi. Dofinansowanie unijne było możliwe za sprawą pomysłu urzędników, którzy stworzą BRT, czyli metrobus. Dwie linie na szybkiej trasie
Zapowiedziano dwie linie, które będą odjeżdżać w szczytach komunikacyjnych średnio co 5 minut. Autobusy będą miały trasę średnicową na wyłączność – a przynajmniej przez pierwszych pięć lat trwałości projektu. Jak wskazuje opolski magistrat, to innowacyjne rozwiązanie w skali kraju.
Trasa średnicowa będzie przebiegać od ul. Struga, nad Parkiem Nadodrzańskim, aż do ronda przy ul. Prószkowskiej. Trasa będzie miała około 2 kilometry. Szybki transport autobusowy (BRT – Bus Rapid Transport) zakłada poprowadzenie tam dwóch linii – nowej 2 oraz przemodelowanej 15. W ramach inwestycji powstaną też nowe przystanki autobusowe zlokalizowane przy ul. Struga, w okolicach Parku Nadodrzańskiego oraz przy ul. Krapkowickiej.
Linia 2 będzie kursowała od ulicy Wschodniej, przez Grudzicką, Tysiąclecia, Ozimską, Reymonta, Kołłątaja przy Centrum Przesiadkowym Opole Główne. Dalej ulicą Struga do korytarza BRT, trasą średnicową do Prószkowskiej, następnie Niemodlińską do osiedla Dambonia. Zmodyfikowana trasa linii 15 będzie biegła od alei Witosa przez aleję Solidarności, osiedle Armii Krajowej, ulicami Pużaka, Sosnkowskiego, Rataja, przez Dworzec Wschodni, ulice Katowicką, Ozimską, Kołłątaja, Struga, dalej trasą BRT do Prószkowskiej, skąd skręci w lewo, jadąc w kierunki Wójtowej Wsi i Górek. Linie te w szczytach będą kursować do 5 minut. Z trasy średnicowej będą korzystać też inni przewoźnicy autobusowi.
Trzykrotnie krótsza podróż
Warto przyjrzeć się także mapie udostępnionej przez Urząd Miasta. Wynika z niej, że mterobus kursujący trasą średnicową obsłuży osiedla o mniejszej gęstości zaludnienia niż obecnie funkcjonujące linie. Ratusz przekonuje jednak, że z nowego rozwiązania BRT skorzysta rocznie 2,07 mln użytkowników. Metrobus ma pozwolić zredukować czas przejazdu średnio od 52 do 71 proc.
– Przyszłe rozwiązanie zaoferuje na odcinku, który będzie najbardziej zmodyfikowany, trzy, a nawet sześciokrotne skrócenie czasu podróży w stosunku do obecnego czasu – przekazał Tadeusz Stadnicki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Opolu. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę trasę, którą będzie pokonywała przyszła linia numer 2, to w godzinach szczytu popołudniowego pokonamy ją nie w 35-40 minut, a w 12 minut. Korzyść jest więc ewidentna. To jest ta zasadnicza zmiana – dodał.
Linia nr 2 powstanie z modyfikacji trasy linii nr 15, która dzisiaj kursuje między dworcem a kampusem Politechniki Opolskiej przy ul. Prószkowskiej. – W godzinach porannego szczytu trasę pokona nawet w 6 minut. Pomóc w tym mają inteligentne systemy sterowania ruchem. – To ciągła praca z systemem ITS przez Miejski Zarząd Dróg w Opolu, który tym systemem zarządza – dodał Stadnicki.
Projekt dwukilometrowej trasy z BRT miasto realizuje w ramach programu FEnIKS. – Dokumentacja projektowa znajduje się już w zaawansowanym stadium. W 2026 roku podpiszemy umowę i ogłosimy przetarg na wykonawcę. Do 2029 roku zakończymy i rozliczymy całość prac – przekazała Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.