Nieco dłużej niż pierwotnie planowano potrwa proces modernicacji floty wagonów M8C eksploatowanych przez łódzkie MPK. Przewoźnik użytkuje czternaście takich pojazdów sprowadzonych pięć lat temu z Bielefeld, a dotychczas przeprowadzono gruntowny remont dziesięciu z nich. Rozpoczęły się prace przy kolejnym wagonie, ale w tym roku Zakład Techniki MPK opuszczą dwa, a nie cztery pojazdy tego typu.
Przesuwają się plany remontowe łódzkiego przewoźnika tramwajowego. MPK, które eksploatuje czternaście sprowadzonych w 2013 r. z niemieckiego Bielefeld wagonów typu M8C wyprodukowanych przez Düwag. Po pierwszym bardzo intensywnym okresie ich użytkowania, kiedy dwukierunkowe wozy wykorzystywane były na zakończonych rozjazdami nakładkowymi liniach zastępczych, spółka stopniowo modernizuje pojazdy do typu M8CN, dostosowując je do współczesnych realiów. Wyremontowane pojazdy pozostają jednymi z wciąż relatywnie niewielu w łódzkiej flocie wagonów niskopodłogowych.
Dwa ostatnie M8C zostaną przebudowane w przyszłym rokuJeszcze dziewięć miesięcy temu
MPK planowało zakończyć przebudowy w 2018 r. Dziś wiemy już, że program remontowy potrwa dłużej niż wówczas zakładano. – W ruchu jest obecnie dziesięć zmodernizowanych wagonów M8CN – wylicza Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. – W tym roku Zakład Techniki zmodernizuje dwa wagony M8C, a w 2019 r. również dwa – dodaje.
Niedawno rozpoczął się remont kolejnego, jedenastego już przebudowywanego wagonu M8C – oznaczonego numerem taborowym 532. – Jest on obecnie modernizowany, a prace są na etapie rozbiórki. Podobnie jak w przypadku wcześniej zmodernizowanych wagonów Düwag M8C, w wagonie tym zostanie wstawiony człon niskopodłogowy, wymienione będą oblachowanie, układ napędowy, układ hamulcowy oraz instalacje – wylicza nasza rozmówczyni.
Ze starego wagonu nie pozostanie prawie nic – Ze starego wagonu pozostanie tylko konstrukcja oraz wózki, które zostaną wyremontowane – podsumowuje przedstawicielka MPK. Remont prowadzony jest w warsztatach miejskiego przewoźnika przy ul. Tramwajowej. Łódzki operator od lat niemal wszystkie remonty tramwajów prowadzi we własnym zakresie, świadczy także usługi remontowe dla spółek przewozowych z innych miast.
Łódzkie wagony M8C zostały wyprodukowane w latach 1982 – 1983. Pojazdy eksploatowane są w zajezdni Chocianowice. Pierwszy tramwaj po modernizacji został zaprezentowany w marcu 2015 r. Ważną ze względów eksploatacyjnych zmianą dokonywaną w czasie remontu jest likwidacja charakterystycznego systemu wysuwanych stopni w drzwiach wejściowych. Po modernizacji pojazdom zmieniany jest numer taborowy – z trzycyfrowego (zachowanego z Bielefeld) na czterocyfrowy (w standardzie łódzkim). Dzięki zachowaniu możliwości sterowania z obu kabin wagony będą mogły być wykorzystywane do obsługi komunikacji zastępczej podczas licznych zaplanowanych na najbliższy okres prac remontowych – rozwiązanie to sprawdziło się już m.in. w czasie robót na tzw. trasie W – Z.