Łódzkie MPK planuje zakończyć proces modernizacji wagonów M8C do końca przyszłego roku. Najważniejszym elementem remontów we własnych zakładach przewoźnika jest zastąpienie środkowego członu wstawką niskopodłogową. Prace będą posuwać się nieco wolniej niż zakładano przed kilkoma miesiącami – do końca tego roku z ZT MPK wyjadą jeszcze dwa, a nie, jak pierwotnie zakładano, cztery wagony M8CN.
Łódzkie MPK eksploatuje czternaście dwukierunkowych wagonów Duewag M8C. Przewoźnik sprowadził je w 2013 r. przed rozpoczęciem przebudowy tzw. trasy W – Z. Remont ważnej arterii oraz liczne prace wokół dworca Łódź Fabryczna wymusiły uruchomienie kilku linii zakończonych tymczasowymi rozjazdami nakładkowymi. Od tamtej pory sprowadzone z Bielefeld jako używane tramwaje wykorzystywane są m.in. przy okazji prac remontowych, które wymagają wprowadzenia podobnej organizacji ruchu.
Czternaście pojazdów dwukierunkowych przyda się podczas remontów torowiskZ czasem miejska spółka podjęła jednak we własnych zakładach remontowych modernizacje M8C do typu M8CN. Środkowy człon wagonu jest niskopodłogowy, co istotnie wyróżnia go na tle innych tramwajów łódzkiego MPK – zdecydowaną większość taboru stanowią nadal pojazdy Konstal 805Na i pochodne. Na razie remont kapitalny połączony z przebudową przeszło sześć wagonów.
MPK planuje w najbliższym czasie zakończyć prace modernizacyjne dotyczące kolejnych pojazdów tego typu. – Dwie sztuki M8CN wyjadą na trasy po wakacjach – zapowiada Agnieszka Magnuszewska z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Pozostałe sześć wagonów ma przejść modernizację już w przyszłym roku. – 14 sztuk dwukierunkowych wagonów pozwoli na korzystanie z nich podczas wielu remontów torowisk w najbliższych latach – stwierdza przedstawicielka przewoźnika.
Remonty toczą się nieco wolniej niż zakładano w marcuZakres prac remontowych nie ogranicza się do części niskopodłogowej. – W zmodernizowanych wagonach zastosowaliśmy m.in. klimatyzację w kabinie motorniczego, fotokomórki w drzwiach, czujniki temperatury automatycznie włączające ogrzewanie w przedziale pasażerskim, automatycznie podnoszony pantograf, pneumatyczne piasecznice oraz sprężarkę powietrza służącą do wyrzutu piasku z piasecznic czy do pompowania oparć foteli motorniczych – wylicza Agnieszka Magnuszewska. Choć okres produkcji sprowadzonych do Łodzi M8C przypada na lata 1982 – 1983, po remoncie nie odbiegają one od współczesnych standardów – za wyjątkiem mniejszej niż w większości tramwajów nowych powierzchni niskiej podłogi, która wynosi nieco ponad 20%.
Pierwszy wagon M8CN po modernizacji oznaczony numerem 2499
wyjechał z Zakładu Techniki MPK w marcu 2015 r. Aktualny harmonogram prac oznacza pewne opóźnienie w stosunku do
planów przewoźnika z marca. Według nich ZT miał w tym roku przeprowadzić remont siedmiu wagonów. Do końca 2016 r. zakłady opuściły trzy egzemplarze M8CN. Do modernizacji w 2018 r. pozostać miały więc tylko cztery tramwaje.