Na ulice Łodzi wyjeżdża używany, ale zmodernizowany tramwaj NF6D z klimatyzacją w przedziale pasażerskim. Jeżeli testy wypadną pozytywnie to MPK będzie ją montowało w kolejnych modernizowanych wagonach z drugiej ręki. Niedawno padła deklaracja o sprowadzeniu nawet do 50 takich tramwajów.
O tym, że MPK Łódź pracuje nad wyposażeniem
używanego wagonu NF6D w klimatyzację przedziału pasażerskiego, pisaliśmy w "Transporcie Publicznym" jako pierwsi. To zmiana podejścia miejskiego przewoźnika do instalacji takiego udogodnienia dla podróżnych.
Projekt załapał opóźnienie na starcie, bo zamiast deklarowanego końca czerwca, testy rozpoczną się dopiero w połowie sierpnia. Tramwaj o numerze taborowym #1960, który przechodził w ostatnich miesiącach modernizację w Zakładzie Techniki MPK, posiada także instalację klimatyzacyjną. Zaprezentowany został w poniedziałek, 11 sierpnia.
Pierwszy używany wagon MPK Łódź z klimatyzacjąMiejski przewoźnik tłumaczy, że doszedł do wniosku, że w związku z coraz cieplejszymi okresami letnimi, trzeba było zmierzyć się w końcu z tematem montażu klimatyzacji w używanych wagonach. Było to możliwe jedynie w czasie modernizacji, w tym przypadku tramwaju NF6D.
– Największym wyzwaniem dla naszej firmy było to, że trzeba było znaleźć miejsce na umiejscowienie [instalacji] na dachu, który jest już wypełniony różnymi urządzeniami i co najważniejsze, odpowiednie rozprowadzenie chłodnego powietrza – zaznaczył prezes MPK Zbigniew Papierski. – Tak, żeby klimatyzacja była jak najbardziej wydajna i docierała we wszystkie miejsca w pojeździe. Myślę, że nam się to udało.
Prezes Papierski wspomniał, że koszt modernizacji wagonu to 3,5 mln złotych, a cała instalacja klimatyzacyjna to dodatkowe 400 tys. zł. Oznacza to, że sumaryczny koszt prac wynosi niespełna 4 mln zł. W tym miejscu warto wspomnieć, że koszt jednego nowego
wagonu, który zaproponował niedawno Modertrans to ok. 15 mln zł. Co więcej – według lipcowych danych – zaledwie 79 na 352 wagony, wyposażonych jest w klimatyzację.
Fot. Daniel Siwak | Na suficie zamontowano otwory, w przez które wtłaczane jest chłodne powietrze
W czasie prezentacji usłyszeliśmy, że klimatyzacja była tym elementem, który brakował, żeby zmodernizowany pojazd odpowiadał takim parametrom, jakie mają pojazdy fabrycznie nowe. Wiadomo też, że żeby można było zainstalować urządzenia na dachu, trzeba było także wzmocnić konstrukcję wagonu. Nie stanowiło to jednak większego problemu.
– Ma praktycznie ponad 70 proc. niskiej podłogi i nowoczesny napęd. Firma Enika uszyła na miarę do naszego pojazdu nowe klimatyzatory, które teraz zapewnią pasażerom chłód w upalne dni – tłumaczył Maciej Michalski, zastępca kierownika Zakładu Techniki MPK Łódź. I dodał: – Chociaż nie jest to pojazd nowy, to przez następne 15-20 lat jeszcze będzie u nas służył.
Testy z pasażerami. Gdzie pojedzie zmodernizowany tramwaj? – Nadchodzi upalny tydzień, tramwaj jutro wyjedzie i będziemy wspólnie z pasażerami mieli możliwość przetestowania tej klimatyzacji – zachęca szef MPK Łódź.
Pasażerowie korzystający z krańcówek Karolew, Widzew Augustów, Kilińskiego Tymienieckiego czy Doły będą mogli przetestować wspominany wagon. We wtorek (12 sierpnia) będzie kursował na linii 7, a w środę (13 sierpnia) na linii 1. Swoje opinie o klimatyzacji w wagonie o numerze #1960 można przesyłać do MPK na ogólny adres: opiniempk@mpk.lodz.pl. Testy mają potrwać przynajmniej do końca sierpnia.
Jesienią miejski przewoźnik podejmie decyzję czy kolejne wagony będą wyposażane w takie udogodnienie. Przypomnijmy: jeżeli testy wypadną pozytywnie będą montowane w kolejnych tramwajach NF6D, a w przyszłości
w wagonach GT6M-ZR. Pewne jest to, że wagony, które zostały już zmodernizowane nie będą doposażanie w klimatyzację dla pasażerów.