Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Niskopodłogowy M8CN już w ruchu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Niskopodłogowy M8CN już w ruchu
Fot. Daniel Siwak Widok na część niskopodłogową
Po prawie 9 miesiącach przebudowy, na linii 16A zadebiutował dziś pierwszy zmodernizowany przez łódzkie MPK wagon M8CN. Pojazd został przydzielony do zajezdni Chocianowice i otrzymał numer taborowy 2499. Z zewnątrz i w środku pojazd wygląda zupełnie inaczej, niż przed modernizacją.

– Podczas przebudowy pojazd z 1982 r. został zdemontowany, rozłączyliśmy wszystkie człony. Z pierwotnej konstrukcji został tylko szkielet, w niskopodłogowym członie środkowym oczywiście przerobiony. Całkowicie wymieniliśmy instalację elektryczną, wstawiliśmy nowy napęd, poszycie i system informacji pasażerskiej – opisuje zakres modernizacji kierownik Sekcji Modernizacji i Napraw w Zakładzie Techniki Dariusz Domański. Żywotność pojazdu po modernizacji przewoźnik szacuje na 20-25 lat.

Prezes MPK Zbigniew Papierski zaznacza, że wagon po modernizacji jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. – Powierzchnia niskiej podłogi wynosi ponad 20%. Wraz z wymienionym wyposażeniem wnętrza zapewnia to pasażerom komfort jazdy – mówi prezes.

Przebudowa używanego pojazdu jest rozwiązaniem znacznie tańszym od zakupu nowych pojazdów. – Nowe tramwaje z Pesy kosztują w granicach 6 mln zł za sztukę. Modernizacja M8C kosztuje tymczasem półtora miliona, a zakup wraz ze sprowadzeniem – ok. 200 tys. zł. Moglibyśmy rozważyć wejście z modernizacjami na rynek, ale podaż tego typu wagonów na tor 1000 mm jest w Europie ograniczona – tłumaczy Z. Papierski.

Po raz pierwszy prawie ukończony zmodernizowany wagon pokazano w listopadzie ubiegłego roku. Ponad cztery miesiące, które upłynęły od tego czasu, zostały wykorzystane głównie na załatwianie formalności. – Uzyskanie dopuszczenia do ruchu musiało trwać długo. Modernizacja i wprowadzanie do ruchu następnych 13 egzemplarzy będzie trwało już znacznie krócej, zwłaszcza, że uzgodniliśmy już współpracę z podwykonawcami – zapowiada prezes.

– Była to, o ile wiem, najdalej idąca modernizacja tego typu pojazdu w całej Polsce. Trzeba było przejść procedury tak, jakbyśmy dopuszczali do ruchu zupełnie nowy pojazd – uzupełnia Domański.

Inspiracją do przeróbki było, jak twierdzi prezes, doświadczenie z wypożyczonym z Poznania wagonem Moderus Beta, który wiosną 2012 r. kursował przez kilka tygodni po łódzkich torach. – Był to pojazd ze środkowym członem niskopodłogowym, również przerobiony ze starszego pojazdu – z tym, że tam bazą do przeróbki był polski 105N. Spodobał się on łódzkim pasażerom na tyle, że postanowiliśmy powtórzyć to doświadczenie z niemieckim wagonem M8C – opowiada Papierski.

Przez pierwsze tygodnie liniowej eksploatacji wagonu 2499 pasażerowie będą mogli dzielić się z przewoźnikiem uwagami na jego temat. – Nie wykluczamy skierowania po pewnym czasie wagonu na inne linie. Nie będzie on na stałe przypisany do jednej trasy – zapowiada prezes.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5