Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Niskopodłogowy M8CN już w ruchu

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2015-03-19 11:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Niskopodłogowy M8CN już w ruchu
Widok na część niskopodłogowąFot. Daniel Siwak
Po prawie 9 miesiącach przebudowy, na linii 16A zadebiutował dziś pierwszy zmodernizowany przez łódzkie MPK wagon M8CN. Pojazd został przydzielony do zajezdni Chocianowice i otrzymał numer taborowy 2499. Z zewnątrz i w środku pojazd wygląda zupełnie inaczej, niż przed modernizacją.

– Podczas przebudowy pojazd z 1982 r. został zdemontowany, rozłączyliśmy wszystkie człony. Z pierwotnej konstrukcji został tylko szkielet, w niskopodłogowym członie środkowym oczywiście przerobiony. Całkowicie wymieniliśmy instalację elektryczną, wstawiliśmy nowy napęd, poszycie i system informacji pasażerskiej – opisuje zakres modernizacji kierownik Sekcji Modernizacji i Napraw w Zakładzie Techniki Dariusz Domański. Żywotność pojazdu po modernizacji przewoźnik szacuje na 20-25 lat.

Prezes MPK Zbigniew Papierski zaznacza, że wagon po modernizacji jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. – Powierzchnia niskiej podłogi wynosi ponad 20%. Wraz z wymienionym wyposażeniem wnętrza zapewnia to pasażerom komfort jazdy – mówi prezes.

Przebudowa używanego pojazdu jest rozwiązaniem znacznie tańszym od zakupu nowych pojazdów. – Nowe tramwaje z Pesy kosztują w granicach 6 mln zł za sztukę. Modernizacja M8C kosztuje tymczasem półtora miliona, a zakup wraz ze sprowadzeniem – ok. 200 tys. zł. Moglibyśmy rozważyć wejście z modernizacjami na rynek, ale podaż tego typu wagonów na tor 1000 mm jest w Europie ograniczona – tłumaczy Z. Papierski.

Po raz pierwszy prawie ukończony zmodernizowany wagon pokazano w listopadzie ubiegłego roku. Ponad cztery miesiące, które upłynęły od tego czasu, zostały wykorzystane głównie na załatwianie formalności. – Uzyskanie dopuszczenia do ruchu musiało trwać długo. Modernizacja i wprowadzanie do ruchu następnych 13 egzemplarzy będzie trwało już znacznie krócej, zwłaszcza, że uzgodniliśmy już współpracę z podwykonawcami – zapowiada prezes.

– Była to, o ile wiem, najdalej idąca modernizacja tego typu pojazdu w całej Polsce. Trzeba było przejść procedury tak, jakbyśmy dopuszczali do ruchu zupełnie nowy pojazd – uzupełnia Domański.

Inspiracją do przeróbki było, jak twierdzi prezes, doświadczenie z wypożyczonym z Poznania wagonem Moderus Beta, który wiosną 2012 r. kursował przez kilka tygodni po łódzkich torach. – Był to pojazd ze środkowym członem niskopodłogowym, również przerobiony ze starszego pojazdu – z tym, że tam bazą do przeróbki był polski 105N. Spodobał się on łódzkim pasażerom na tyle, że postanowiliśmy powtórzyć to doświadczenie z niemieckim wagonem M8C – opowiada Papierski.

Przez pierwsze tygodnie liniowej eksploatacji wagonu 2499 pasażerowie będą mogli dzielić się z przewoźnikiem uwagami na jego temat. – Nie wykluczamy skierowania po pewnym czasie wagonu na inne linie. Nie będzie on na stałe przypisany do jednej trasy – zapowiada prezes.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Władze miasta chcą zakazać reklamy na szybach. MPK protestuje

Prawo & Finanse

Łódź: Władze miasta chcą zakazać reklamy na szybach. MPK protestuje

Roman Czubiński 11 kwietnia 2016

Łódź: Więcej podwójnych przystanków tramwajowych

Komunikacja

Łódź: Więcej podwójnych przystanków tramwajowych

Roman Czubiński 18 marca 2016

MPK Łódź chce wynająć 40 autobusów na 10 lat

Komunikacja

MPK Łódź chce wynająć 40 autobusów na 10 lat

Jakub Dybalski 29 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5