Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZTM Warszawa o noweli ustawy PTZ: Uregulowanie bez logiki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ZTM Warszawa o noweli ustawy PTZ: Uregulowanie bez logiki
Fot. ZTM Warszawa
Gdyby znowelizować ustawę o publicznym transporcie zbiorowym według ogłoszonego w tym tygodniu, jedenastego już projektu nowelizacji „…efektem byłoby storpedowanie umów, na mocy których operatorzy wykonują przewozy autobusowe na terenie aglomeracji warszawskiej” – ocenia warszawski ZTM. W nowym projekcie pojawiła się konieczność zawierania umów w transporcie drogowym pojedynczo na każdą linię.

O nowelizacji informowaliśmy w czwartek. To już 11. projekt zmian w ustawie o Publicznym transporcie zbiorowym, przygotowany przez resort infrastruktury, i drugi w tym miesiącu. Zmian w porównaniu z poprzednim jest niewiele, ale jedna – wychwycił ją ekspert i doradca transportowy Marcin Gromadzki – bardzo istotna.

Nowelizacja zmienia art. 24 ustawy PTZ dotyczący umów na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Do tej pory artykuł był dość krótki, w zasadzie informujący, że takie umowy są zawierane – na jedną linię, kilka linii lub całą sieć. Obecna propozycja nakazuje, w przypadku transportu drogowego, zawierać umowę tylko na jedną linię. To zbieżne z rządowym planem dofinansowania połączeń autobusowych, tylko że z tego przepisu nie wyłączono… komunikacji miejskiej. A w miastach taka regulacja kompletnie wywraca dotychczasową praktykę.

– Nie otrzymaliśmy jeszcze oficjalnej informacji na ten temat. Poprzedni projekt zmian w ustawie, pochodzący sprzed miesiąca, był zgodny z naszymi postulatami. Nasza opinia o proponowanych obecnie zmianach jest negatywna i będziemy przeciwko nim protestować – tłumaczy Michał Grobelny z biura prasowego warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego.

– Wprowadzenie takich zmian w Ustawie o transporcie publicznym byłoby nie tylko znacznym utrudnieniem dla organizatora transportu publicznego, ale przede wszystkim uregulowaniem pozbawionym jakiejkolwiek logiki. Jego efektem byłoby storpedowanie umów, na mocy których operatorzy wykonują przewozy autobusowe na terenie aglomeracji warszawskiej. Obecnie są one zawierane na określoną pracę przewozową, czyli liczbę wozokilometrów, wykonywanych określoną liczbą autobusów. Pojazdy poszczególnych operatorów jeżdżą po różnych liniach, w zależności od specyfiki połączeń, potoków pasażerskich i specyfiki technicznej autobusów. Umożliwia to osiągnięcie jednolitej, niższej stawki. W przypadku umowy na pojedynczą linię może ona być o wiele wyższa, co wpłynie negatywnie na wydatkowanie publicznych środków – wyjaśnia.

Dziś ZTM organizuje w Warszawie i w gminach podwarszawskich blisko trzysta linii autobusowych – dziennych, nocnych i uzupełniających. Na ich obsługę podpisuje zbiorcze, wieloletnie umowy z Miejskimi Zakładami Autobusowymi (odpowiadają za ok. 3/4 przewozów) i kilkoma firmami prywatnymi. W podobnym modelu – również z umowami zbiorczymi lub z umowami na kilka określonych linii łącznie – działają organizatorzy transportu w innych polskich miastach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jastrzębie-Zdrój wybiera elektrobusy od Solarisa

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój wybiera elektrobusy od Solarisa

Przemysław Farsewicz 06 czerwca 2025

Warszawa: Plac Centralny – zielona przestrzeń w sercu miasta

Przestrzeń

Zobacz również:

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Mobilność

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Jakub Rösler 12 maja 2025

Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym

Komunikacja

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Jastrzębie-Zdrój wybiera elektrobusy od Solarisa

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój wybiera elektrobusy od Solarisa

Przemysław Farsewicz 06 czerwca 2025

Warszawa: Plac Centralny – zielona przestrzeń w sercu miasta

Przestrzeń

Zobacz również:

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Mobilność

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Jakub Rösler 12 maja 2025

Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym

Komunikacja

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij