Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zlecanie komunikacji operatorom zewnętrznym jest męką

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zlecanie komunikacji operatorom zewnętrznym jest męką
fot. Krzysztof Ziętara
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wespół z ustawą o zamówieniach publicznych umożliwia powierzenie zadania obsługi komunikacji miejskiej operatorom komercyjnym. Mimo to proces ten przebiega z wielkim trudem. Gdzie powinna być granica między miejskimi a zewnętrznymi przewoźnikami?

Gdyby nie akces Polski do Unii Europejskiej, to komunikacja miejska nie różniłaby się niczym od tej z czasów PRL, kiedy to po prostu funkcjonowała niemal niezależnie od realiów ekonomicznych, które osadzone były na zupełnie innych, niż dziś założeniach. Po zmianie ustroju komunikacja ta musiała być oparta na współczesnych zasadach ekonomicznych, co oznacza liczenie się z pieniądzem, który bezpośrednio kształtuje jakość komunikacji. Ale poza tym faktem niewiele się zmieniło. Przedsiębiorstwa komunikacji pozostawione samymi sobie jednocześnie organizowały komunikację i wykonywały zadania z tej organizacji płynące, a ich nazwy stały się nawet synonimem terminu „komunikacja miejska” (MZK, MPK itp.). Dopiero wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i w konsekwencji konieczność ratyfikacji dyrektywy WE 1370/2007 wymusiły na samorządach rozdzielenie funkcji organizatora i operatora.

Wiele miast skorzystało z możliwości płynących z systemu prawnego i powierzyło obsługę komunikacji prywatnym przewoźnikom – sieci jednemu lub części sieci kilku (tzw. pakiety). Są jednak miejsca, w których powierzenie części sieci odbywa się z trudnościami porównywalnymi do budowy sieci tramwajowej w Jerozolimie. Dla potrzeb niniejszej publikacji posłużymy się przykładem Elbląga i Bydgoszczy.

Elbląg – obrona skostniałych struktur


W Elblągu organizowane są przetargi na obsługę komunikacji miejskiej w trzech pakietach. Niemal prawidłowością stało się, że jeden z pakietów wygrywało PKA, drugi PKS, a trzeci komercyjny ALP. W 2013 r. Zarząd Komunikacji Miejskiej przetarg na trzy pakiety zorganizował wcześniej i słusznie. Można go zaliczyć do najcięższych, bo „odwieczna” prawidłowość została zachwiana. Na rynek wtrącili się nowi przewoźnicy – Warbus i Dolnośląskie Linie Autobusowe. Pierwsze postępowanie zakończyło się unieważnieniem przez stawki wyższe, niż przewidziane, a w mediach wieszczono ponurą wizję zwolnień kierowców.

Kolejne postępowanie to wygrana starych operatorów – PKA i PKS. Jednak przedstawiciele Warbusa doszukali się nieprawidłowości – PKA i PKS nie wpłaciły wadium, a jedynie złożyły oświadczenie, aby kwotę wadium odliczyć od przyszłych faktur. Sprawę zgłoszono do Krajowej Izby Odwoławczej, która oferty PKA i PKS unieważniła, a dwa pakiety przypadły Warbusowi i Arrivie, na trzeci przetarg należało powtórzyć. Wybuchł kolejny raban, że spółki elbląskie upadną, a ludzie stracą pracę, wszystko okraszone zarzutami wobec szefa ZKM i prezydenta.

Warbusowi zarzucono, że ten dostarczył oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej poprzez faks, a nie kancelaryjnie. ZKM wykluczył Warbusa, ale KIO – mimo słuszności zarzutu – stwierdził, że to fakt nieistotny dla oferty i nakazał wybór Warbusu. Następnie PKS złożył w KIO kolejny protest, który odrzucono bez rozpatrywania z uwagi na brak argumentów. Przewoźnik rozpocznie obsługę linii wygranego pakietu w lutym br.

Bydgoszcz – kac po szampańskiej nocy

Trudności wynikające ze współistnienia operatora komunalnego i komercyjnego zaobserwować można na podstawie Bydgoszczy, gdzie rok wcześniej Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozpisał przetarg na obsługę pięciu linii, który wygrała komunalna spółka MZK z najniższą ceną. Po roku umowa zakończyła się, a organizator zdecydował powierzyć pakiet komunalnej spółce o stawce dotychczasowej, ale zrewaloryzowanej o zmiany cen paliw i inflację. Ku zaskoczeniu włodarzy, MZK odmówił pracy przy takiej stawce i zażądał więcej.

Ratusz, nie chcąc jej zaakceptować, rozpoczął negocjacje. Na pytanie Transportu Publicznego o zmianę decyzji i przekazanie pakietu pod przetarg, Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta miasta, odpowiedział dyplomatycznie, że kwestie podziału pracy przewozowej na powierzoną i zleconą w przetargu reguluje Plan Transportowy. – Jeśli negocjacje zakończą się fiaskiem, mamy do wyboru różne opcje. Ja jednak wierzę w pomyślne ich zakończenie – kwituje.

Operatorzy komunalni funkcjonują we własnych realiach, dalekich od rynkowych. Dlaczego tak jest? MZK Bydgoszcz nie udzieliła nam wypowiedzi na ten temat.

Komentarz inżyniera

Pisząc do Transportu Publicznego, korzystam z pomocy konsultantów – zawodowych inżynierów transportu budujących i organizujących komunikację miejską w kilku miastach Polski i na zachodzie Europy. Poprosiłem o komentarz jednego z nich – wystąpił anonimowo z uwagi na zatrudnienie w zakładzie budżetowym jednego z polskich miast: „Oto, pojmowanie wolnego rynku – przetarg uczciwy, ale pod warunkiem, że wygrają nasi. Jak się obaliło komunę i chciało wolnego rynku plus Unii Europejskiej, to trzeba się liczyć z tym, że wygrać może nawet firma z Cypru i należy ją traktować jak swoją. Nasza = unijna”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5