Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

ZDM Warszawa o UTO: Dobrze, że jest projekt, źle, że ma braki

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-09 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ZDM Warszawa o UTO: Dobrze, że jest projekt, źle, że ma braki
fot. Michał Szymajda
– Największą wątpliwość budzi wpuszczenie UTO na chodniki, bez określenia pierwszeństwa dla pieszych ani bez dodatkowego ograniczenia prędkości – komentuje, projekt ustawy definiującej e–hulajnogi i inne urządzenia transportu osobistego (UTO) Mikołaj Pieńkos z biura prasowego Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Zwraca uwagę, że według przepisów na długich odcinkach ulic Chmielnej, Żelaznej czy Alej Jerozolimskich hulajnogi elektryczne w ogóle nie mogłoby się poruszać.

W środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym zawierający definicję i zasady korzystania z urządzeń transportu osobistego, czyli przede wszystkim hulajnóg elektrycznych. Założenia przepisów zostały już wcześniej zaprezentowane przez Ministerstwo Infrastruktury, a obecnie projekt jest w fazie konsultacji.

Operatorzy hulajszeringowi od dawna zapowiadali, że czekają na jakiekolwiek przepisy, które sprawiłyby, że ich biznes stałby się nieco bardziej przewidywalny.

– Analizujemy projekt nowelizacji opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury, a nasze wnioski przekażemy w dalszych pracach legislacyjnych na etapie konsultacji publicznych. Zależy nam na regulacjach jasno wskazujących gdzie i jak można się poruszać na hulajnogach elektrycznych, dlatego cieszymy się, że ministerstwo sprawnie pracuje nad stosowną ustawą – komentuje projekt Jakub Olek, Senior Government Relations Director CEE w Lime, największym dziś operatorze hulajszeringowym w Polsce.

Równie ogólnie wypowiada się city manager hive’a w Warszawie Łukasz Gontarczyk. – Hive od dawna mówi o szybkiej potrzebie uregulowania kwestii Urządzeń Transportu Osobistego, dlatego bardzo cieszymy się, że Ministerstwo Infrastruktury ostatecznie zaprezentowało projekt zmian w prawie. Żadne prawo nie jest doskonałe, a zmiany technologiczne sprawiają, że rzadko nadąża za nimi, jednak aktualne propozycje pozwolą ucywilizować sytuację na drogach i chodnikach – zaznacza.

– Na razie możemy powiedzieć, że cieszymy się z publikacji projektu i z pewnością będziemy chcieli wziąć udział w konsultacjach społecznych. Projekt zawiera podstawowe regulacje, na które czekaliśmy. Ma jednak również braki i sformułowania nieprecyzyjne, które naszym zdaniem trzeba poprawić – wskazuje Mikołaj Pieńkos z warszawskiego ZDM–u, który również czeka na przepisy. To właśnie w Warszawie hulajnogi porzucane na chodnikach, trawnikach i drogach rowerowych stanowiły jeszcze na początku roku duży kłopot (dziś, jak przyznają urzędnicy, jest mniejszy dzięki współpracy z operatorami).

– Wątpliwości budzi wprowadzenie definicji UTO przy jednoczesnym określeniu że UTO jest rowerem. To nie tylko sprzeczne z logiką, ale rodzi też pewne konsekwencje prawne, np. w zakresie obowiązkowego wyposażenia roweru czy zasad poruszania się nim po drogach. Ustawa zabrania też poruszania się po drogach z prędkością dopuszczalną powyżej 30 km/h, na których nie ma infrastruktury rowerowej ani chodnika szerszego niż 2 metry. Czyli np. na Chmielnej, Żelaznej czy w Al. Jerozolimskich na długich odcinkach UTO w ogóle nie mogłoby się poruszać – wylicza Pieńkos.

– Największą wątpliwość budzi jednak wpuszczenie UTO na chodniki, bez określenia pierwszeństwa dla pieszych ani bez dodatkowego ograniczenia prędkości. To może powodować liczne niebezpieczne sytuacje – zaznacza.

Ministerialny projekt skupia się na zdefiniowaniu UTO i wskazaniu gdzie jest jego miejsce. Pobieżnie jednak traktuje same zasady użytkowania hulajnóg elektrycznych, nie tylko jeśli chodzi o prędkość poruszania się nimi, ale też wskazywania miejsca stacjonowania pojazdów. Znalazł się tam jedynie przepis o nietamowaniu ruchu rowerowego przez pozostawione hulajnogi (czy szerzej – rowery).

– Brakuje też precyzyjnych zapisów dot. parkowania UTO. Nie przeanalizowano też czy infrastruktura drogowa jest przystosowana do poruszania się takich urządzeń – zwraca uwagę rzecznik ZDM.

Stosowne przepisy dotyczące e–hulajnóg przyjmują też inne kraje europejskie, które podobnie jak Polska zmagają się z chaotycznym rozwojem ruchu hulajnogowego w miastach. Niedawno zmieniono przepisy w Austrii i w Niemczech, w planach jest ich nowelizacja we Francji. Wspólnym elementem tych regulacji, inaczej niż w Polsce, jest zakaz jazdy po chodniku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?

Mobilność

Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2019

Hulajnogi hive ruszają w Krakowie i w Poznaniu

Komunikacja

Hulajnogi hive ruszają w Krakowie i w Poznaniu

jd/inf. pras. 05 sierpnia 2019

Poznań. Bird wprowadza na ulice 500 hulajnóg

Komunikacja

Poznań. Bird wprowadza na ulice 500 hulajnóg

jd/inf. pras. 30 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5