Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-07 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest projekt ustawy o UTO. E-hulajnoga będzie rowerem?
fot. Michał Szymajda
Po dwóch miesiącach od przedstawienia zarysu „prawie gotowych przepisów” na stronach rządowych pojawił się trzystronnicowy projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, która ma regulować zasady korzystania z tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO). Chodzi przede wszystkim o hulajnogi elektryczne, które zostały umieszczone w kategorii „rower”.

Projekt, który na stronach Rządowego Centrum Legislacji ma status dokumentu do konsultacji rządowych (można go znaleźć tutaj), przede wszystkim ustanawia definicję UTO, która w Prawie o ruchu drogowym znajdzie się w podpunkcie definiującym rowery. Urządzenie transportu osobistego to, według projektu, „urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”. Istniejącą w przepisach definicję roweru rozszerzono, dopisując „określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego”.

Teoretycznie więc na hulajnogi elektryczne nałożono wszystkie zakazy i nakazy dotyczące rowerów. Ale w praktyce wyjątków zawarto w nowelizacji bardzo dużo i choć UTO zgodnie z prawem mają być rowerami, ich użytkowanie będzie się mocno różnić. Zgodnie z zapowiedziami UTO mają się poruszać po drogach rowerowych, gdy jej nie ma – jezdnią na której prędkość dopuszczalna to 30 km/h. Jeśli nie ma ani drogi rowerowej, ani takiej jezdni, hulajnogista może jechać chodnikiem, którego szerokość to co najmniej 2 metry.

Warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, jeśli nie będzie drogi dla rowerów, po ulicy samochody będą śmigały szybciej niż 30 km/h, a chodnik będzie węższy niż 2 metry – a takich miejsc w polskich miastach jest dużo – nie będzie można się poruszać e-hulajnogą. Po drugie, przed dwoma miesiącami ministerialni urzędnicy mgliście zapowiadali warunkowe zezwolenie na jazdę po chodniku, przy zastrzeżeniu zachowania bezpiecznej prędkości. W obecnym projekcie nie ma słowa, nawet opisowego, z jaką prędkością ma się poruszać po chodniku hulajnogista.

W projekcie znalazł się przepis zakazujący pozostawiania rowerów, więc również e-hulajnóg „na drodze, przystanku, lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru” jeśli utrudnia to ten ruch (wydaje się, że zapomniano o chodnikach, gdzie z porzuconymi hulajnogami problem jest największy). Zgodnie z zapowiedziami zakazano korzystania z UTO dzieciom do lat 10, również pod opieką osoby dorosłej.

Przepisy zmieniają też ustawę o elektromobilności wprowadzając w niej pojęcie „lekkiego pojazdu elektrycznego”, który zdefiniowano w uproszczeniu jako UTO lub rower elektryczny. Operatorzy hulajszeringowi mają obowiązek dbać o to, by wypożyczane przez nich urządzenia spełniały wymogi zawarte w przepisach, bo będzie im groziła kara w wysokości od 500 do 10 tys. zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Hulajnogi hive ruszają w Krakowie i w Poznaniu

Komunikacja

Hulajnogi hive ruszają w Krakowie i w Poznaniu

jd/inf. pras. 05 sierpnia 2019

Na rynek hulajnogowy wchodzi… Seat

Komunikacja

Na rynek hulajnogowy wchodzi… Seat

jd/inf. pras. 05 sierpnia 2019

Poznań. Bird wprowadza na ulice 500 hulajnóg

Komunikacja

Poznań. Bird wprowadza na ulice 500 hulajnóg

jd/inf. pras. 30 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5