Jak zadeklarował w rozmowie z TVP Info Dariusz Klimczak, motorowery i hulajnogi elektryczne w miastach to jeden z pierwszych tematów na nową Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Do pracy w tym temacie zostanie zaangażowana policja oraz MSWiA.
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak rozmawiał w dzisiejszym Poranku w TVP Info o pladze polskich miast, czyli pojazdach elektrycznych, niewłaściwym sposobie ich użytkowania, lukach w przepisach i ich egzekwowaniu.
Obowiązkowy kask bezpieczeństwa
W pierwszej kolejności Minister Infrastruktury zapytany o obowiązek noszenia kasków przez użytkowników hulajnóg elektrycznych, poinformował, że w resorcie trwają wstępne rozmowy dotyczące nałożenia takiego obowiązku, najpierw na osoby niepełnoletnie poruszające się hulajnogami elektrycznymi. Jak zaznaczył, obecnie nie są prowadzone formalne prace legislacyjne, ale temat jest przedmiotem wewnętrznych dyskusji – przede wszystkim ze względu na liczne wypadki z udziałem jednośladów.
– Wobec obecnych uwarunkowań prawnych nie ma wymogu - jest zalecenie, i tu się kierujemy do zdrowego rozsądku. Natomiast tych przypadków jest coraz więcej i ja także z naszym zespołem w Ministerstwie Infrastruktury zaczynamy analizować, czy – pod kątem praktyki użytkowania i funkcjonowania tego prawa – nie warto tego przepisu wprowadzić, przynajmniej dla osób niepełnoletnich, ze względu na ich bezpieczeństwo – powiedział minister.
Dariusz Klimczak dodał, że liczba wypadków z udziałem młodych użytkowników hulajnóg rośnie, szczególnie po sezonie komunijnym, kiedy wiele dzieci otrzymuje taki sprzęt.
– Wolałbym, żeby po prostu dzieci poruszały się zwykłym rowerem i wykorzystywały siłę swoich mięśni. Natomiast niektórych tendencji nie da się odwrócić – tak samo jak weszła moda na komórki i tak dalej… – przyznał.
Motorowery czy rowery elektryczne?
Minister odniósł się również do problemu „turbodoładowanych” rowerów elektrycznych, których użytkownicy, jak zaznaczył prowadzący rozmowę Mariusz Piekarski – głównie dostawcy jedzenia – poruszają się często z prędkością 40–50 km/h.
– Dostrzegam problem. Przepisy jasno mówią, że nie wolno się takimi turborowerami poruszać. Natomiast to jest kwestia kontroli i właściwego karania. (…) I to jest jeden z pierwszych tematów na nową Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Poproszę moich współpracowników z policji oraz MSWiA, abyśmy wspólnie wypracowali przepisy, które utną tę możliwość – zapowiedział Klimczak.
Jak podkreślił, chodzi nie tylko o motorowery i ich niewłaściwe użytkowanie na nieprzeznaczonych do tego drogach, ale również o hulajnogi, którymi niektórzy użytkownicy poruszają się z nadmierną prędkością po drogach i chodnikach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.