Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Z rowerem na wielu biletach

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2013-10-14 08:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rajas

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z rowerem na wielu biletach
Fot. Rafał Jasiński
Brak integracji taryfowej to jedna z głównych przyczyn, powodujących utratę pasażerów przez przewoźników kolejowych. Problem ten jeszcze bardziej widoczny jest podczas podróżowania z rowerem. Wprawdzie w kraju mamy nawet sporo przypadków, kiedy spółki kolejowe honorują wzajemnie bilety na przewóz osób, jednak w przypadku przewozów jednośladów jest ich mniej. Największym problemem wydaje się być brak integracji taryfowej na linii PKP Intercity – przewoźnicy samorządowi.

Podróż z jednośladem

Obecnie każdy przewoźnik kolejowy umożliwia przewóz roweru pod opieką podróżnego. Spółki określają własne warunki przewozu jednośladów i ceny za wykonanie takiej usługi. Odnośnie warunków przewozu spółki kolejowe wskazują miejsce w pociągu, gdzie dozwolony jest przewóz jednośladów (na początku lub końcu składu, w wagonach z przedziałem dla podróżnych z większym bagażem itp.) i stan przewożonego pojazdu (np. nie może powodować uszkodzenia czy zabrudzenia taboru). Ważnym postanowieniem jest wskazanie wprost przez niektórych przewoźników (np. Przewozy Regionalne), że podróżny z rowerem jest osobą o ograniczonej sprawności ruchowej, dzięki czemu zwolniony jest z pewnych obowiązków, np. wsiadania pierwszymi drzwiami składu, gdy nie posiada biletu na przejazd. Jeśli chodzi o cenę za usługę niektórzy z przewoźników, obok taryfy podstawowej, wprowadzają oferty specjalne. W tym zakresie najdalej posunęły się Koleje Mazowieckie. W pociągach tego przewoźnika od 1 września obowiązuje nowa taryfa, dzięki czemu podróżni posiadający ważny bilet na przejazd są uprawnieni do bezpłatnego przewozu psa, roweru, a także wózka dziecięcego i bagażu przez cały rok. Na drugim biegunie jest PKP Intercity, i to zarówno pod względem ceny biletu (9 zł i 10 groszy) oraz ograniczonych możliwości przewozowych (mała liczba wagonów umożliwiająca przewóz zwłaszcza większej liczby jednośladów).

Zbyt mała integracja

W polskich warunkach podróż pociągami różnych przewoźników nie należy do łatwych i tanich. W wielu miejscach brakuje dogodnych przesiadek, nie ma także pewności co do skomunikowań. Nie mówiąc już o cenach. Największą bolączką jest brak jakiejkolwiek integracji taryfowej przewoźnika realizującego przewozy międzywojewódzkie i przewoźników regionalnych. Sytuacja podróżnych pogorszyła się jeszcze po likwidacja ofert „Wspólny przejazd” (administrowanej przez PKP Intercity) oraz „Biletu Plus” (Przewozy Regionalne). Obecnie przejazd na biletach jednorazowych pociągami trzech przewoźników (z dwoma przesiadkami) osiąga czasem tak wysokie ceny, że taniej można dojechać do celu samochodem osobowym, podróżując samemu. Podróży nie ułatwiają także ograniczenia w przewozie rowerów, wprowadzone przez PKP Intercity. Spółka zabroniła przewozu jednośladów we wskazanych określonych pociągach, w tym kursujących do miejscowości turystycznych, położonych w górach (np. Bielsko Biała, Zakopane) i nad morzem (Hel, Kołobrzeg). Nieco lepiej sytuacja wygląda na styku Przewozów Regionalnych (które uruchamiają także własne pociągi dalekobieżne) i przewoźnicy samorządowi - tutaj integracja taryfowa jest pełniejsza. Przewoźnicy wojewódzcy przynajmniej częściowo honorują bilety jednorazowe i promocyjne PR. Najpełniejsza integracja jest między przewoźnikami regionalnymi, operującymi na Dolnym Śląsku i w województwie kujawsko- pomorskim.

Podobnie rzecz się ma z przewozami rowerów. Na na próżno można szukać najbardziej potrzebnych ofert integrujących możliwość przewozu jednośladu pociągami PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Przy przejściu z np. z pociągu TLK do innego, samorządowego przewoźnika, należy mieć kolejny bilet na przewóz roweru. Lepiej sytuacja wygląda na linii Przewozy Regionalne – przewoźnicy samorządowi. Bilet rowerowy honorowany jest przez Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolski, natomiast nie jest honorowany przez Koleje Śląskie i Arriva RP. W takich przypadkach, także mimo honorowania biletu na przejazd osoby, należy dokupić bilet na przewóz roweru.

Skutki

Brak integracji taryfowej, a także nierzadko dogodnych przesiadek czy pewności co do skomunikowań, na pewno nie stanowi zachęty do podróżowania z jednośladem przez kraj, przy wykorzystaniu pociągów obsługiwanych przez różnych przewoźników. Choć brak wspólnych biletów na przewóz rzeczy może nie jest największym problemem przy organizacji przejazdu z rowerem, nie podnosi także w sposób poważny kosztów podróży. Jednak nie zachęca do organizacji eskapad z wykorzystaniem kolei. Można mieć jednak nadzieje, że przewoźnicy (zwłaszcza PKP Intercity) dostrzegą jak dobre jest połączenie roweru i pociągu. Potem przygotują wspólną ofertę dla podróżujących (z rowerem czy też bez) w sposób kombinowany, tj. pociągami kilku przewoźników. Doświadczenie można czerpać z tego, co było w Polsce jeszcze kilka lat temu. Wtedy wystarczył jeden bilet na przewozów „dwóch kółek”. Dotyczyło to także przejazdu przez cały kraj, z dojazdem do małych przystanków, gdzieś na rubieży kraju. Znając zalety sytuacji sprzed lat nie sposób powiedzieć, że lepiej już było. Trzeba mieć nadzieje, że może być lepiej i w przyszłości. Jednak póki co nic na to nie wskazuje. A konkurencja nie śpi – np. całkiem niedrogo można już kupić różne bagażniki do przewozu rowerów samochodem osobowym.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa i Poznań: Dwa miasta, dwa spojrzenia na rzekę

Przestrzeń

Warszawa i Poznań: Dwa miasta, dwa spojrzenia na rzekę

Justyna Urbaniak 21 lipca 2014

Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem

Prawo & Finanse

Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem

Justyna Urbaniak 26 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5