Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Z rowerem do Puszczy Białowieskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-08-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Z rowerem do Puszczy Białowieskiej
fot. Rafał JasińskiRezerwat w Puszczy Białowieskiej
Rowerem za żubrem? To pomysł na świetną wakacyjną przygodę. Pamiętajcie, że wciąż czekamy na wasze relacje z rowerowych wypraw. W konkursie na najciekawszy opis wyprawy z wykorzystaniem roweru i kolei czekają nagrody od Arrivy.

Kolejową (choć nie tylko) bramą do Puszczy Białowieskiej jest Hajnówka. Mimo że tor prowadzi do samej Białowieży, czyli do serca tego obszaru, to od lat nie na nim regularnego ruchu pasażerskiego. Jedynie okazjonalnie przejeżdża tamtędy szynobus, częściej można spotkać drezyny.

Niestety, dużą stację z okazałym dworcem dość rzadko ożywiają pociągi pasażerskie. Do miasta nad Leśną Prawą dojeżdża w ciągu doby do 4 pociągów z kierunku Czeremchy. Jedna para składów REGIO łączy ten teren z położonymi w województwie mazowieckim Siedlcami.


Zabytkowy skład na stacji Białowieża Towarowa

Należy jednak podkreślić, że od tego roku i tak sytuacja poprawiła się. Za sprawą spółki Przewozy Regionalne Hajnówka wróciła na mapę połączeń międzywojewódzkich. Pociąg interREGIO Białowieża w popołudniowe piątki i niedziele stanowi dogodne połączenie dla turystów ze stolicy kraju. Bezpośrednie połączenia kolejowe Hajnówka – Warszawa Wschodnia – Hajnówka w okresie 15 VI 2014 – 31 VIII 2014 jest następujące - w piątki pociąg z Hajnówki wyrusza o godz. 13:01 i do Warszawy Wschodniej dojeżdża na godzinę 16:02. W drogę powrotną wyrusza o godz. 17:11, a do Hajnówki przybywa o godz. 20:14. W niedziele IR Białowieża kursuje tylko z Hajnówki do Warszawy – odjazd o godz. 17:42, przyjazd 20:54. I co najistotniejsze z punktu widzenia pasażerów z rowerami –do szynobusu jest dołączany specjalny wagon dla jednośladów.

Na taki komfort bezpośredniego pociągu (nie wspominając o wagonie rowerowym) nie mogą liczyć jadący od północy – nie ma nawet bezpośredniego połączenia z Białymstokiem. O ile dobrze na stacji Czeremcha skomunikowano poranny pociąg ze stolicy regionu podlaskiego ze składem do Hajnówki, to podróż powrotną w niedziele wydłuża się o 80 minut ze względu na brak skomunikowania na wymienionej stacji węzłowej.

Jest gdzie się przespać

Jednak sama Puszcza Białowieska powinna szybko zrekompensować trudy dojazdu. Jest to obszar bardzo przyjazny dla uprawiania turystyki rowerowej, z licznymi leśnymi drogami, mało uczęszczanymi przez samochody. Ich sieć zawdzięczamy głównie Niemcom, którzy dla eksploatacji zasobów naturalnych pocięli Puszczę na oddziały, wybudowali też ponad 200 km tras kolei wąskotorowych. Leśne dukty pozwalają na ominięcie ruchliwej drogi wojewódzkiej nr 689 stanowiącej w zasadzie jedyne połączenie samochodowe Białowieży z resztą kraju. Taka możliwość jest zarówno od strony południowej, jak i od północy.

Przez omawiany obszar wytyczono dziesiątki kilometrów oznakowanych tras rowerowych, również wiele szlaków PTTK (z założenia pieszych) może stanowić pomoc w komponowaniu wycieczek.
Zatem z dobrą mapą można wyruszać w dziką krainę.


Pocarska zabudowa w Białowieży

Jak już wspomniano, przez Puszczę Białowieską biegnie dość bogata sieć szlaków pieszych i rowerowych, uzupełniają ją dostępne dla jednośladów bez silnika drogi leśne. Jest zatem wiele możliwości przejazdu po lasach tego zakątku. W wielu miejscach zainstalowano zadaszenia, co może stanowić dogodne miejsce do wypoczynku bądź schronienia się przed ulewą. Zarówno w samej Białowieży, jak i w innych miejscowościach jest rozbudowana baza noclegowa. Przenocować można np. w Budach, Hajnówce i Narewce. W samej Białowieży można z kolei wypożyczyć, albo naprawić rower, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Generalnie jednak warto tak przygotować ekwipunek. Na dużym obszarze Puszczy nie ma sklepów, warto także przygotować się przynajmniej na drobniejsze naprawy pojazdu w terenie, aby nie utknąć kilkanaście kilometrów od cywilizacji.

Jest co zobaczyć

Pod względem przyrodniczym Puszcza Białowieska to jeden z najcenniejszych obszarów kraju. Jest jak Wawel wśród polskich zabytków. To ostatni na Niżu Europejskim las pierwotny, przypominający ten, który porastał kiedyś całą Europę. Oczywiście, najlepiej zachowała się Puszcza na obszarze Białowieskiego Parku Narodowego, w szczególności w rejonie Orłówka będącego pod ochroną już od 1921 r. Wstęp jest ograniczony – można poruszać się tylko po wytyczonej trasie pod opieką licencjonowanego przewodnika. Polecam wycieczkę o świcie. Wymaga to wcześniejszego umówienia się z przewodnikiem oraz zebrania grupy chętnych. Jednak poranek w Puszczy jest niezapomniany. Gra światła, doniosły dźwięk przyrody czy świeżość powietrza przenikniętego wilgocią są niezapomnianym wrażeniem na lata.

Będący perłą rezerwat to niespełna 5 tys. ha. Cały kompleks leśny jest dwunastokrotnie większy. Rozciąga się też na Białorusi gdzie park narodowy obejmuje 90 tys. ha. Gospodarka leśna negatywnie wpływa na stan puszczy. Trwająca od lat batalia o powiększenie Białowieskiego Parku Narodowego (jego powierzchnia wynosi 10 502 ha) o kolejne obszary nie przynosi rezultatu, głównie ze względu na opór władz samorządowych i Lasów Państwowych.

Mimo ograniczonej ochrony puszcza, także poza granicami parku narodowego, może zachwycić. To mozaika ekosystemów, z dębami, lipami i świerkami. Wysokość tych ostatnich przekracza nawet 50 m. Wiek najstarszych drzew szacuje się na 400-500 lat.

To także urokliwe doliny rzek nizinnych, których koryta meandrują w wyraźnie wykształconych dolinach. Ich dna pokrywają mokradła – podmokłe lasy (łęgi, olsy) czy łany szuwarów i turzyc. Takich uroczysk nie sposób zobaczyć gdzie indziej. Mając szczęście można spotkać dzikich mieszkańców tego obszaru, np. żubra. Wokół jest też pełno rzadkich gatunków roślin.

Jest co zwiedzić

Atrakcja dla „mieszczucha” będzie kolorowa zabudowa drewniana nielicznych wiosek położonych w Puszczy. Warto odwiedzić prywatny skansen w Białowieży. Głównie drewnianą zabudowę ma również zabytkowa, odnowiona i utrzymywana w bardzo dobrym stanie stacja Białowieża Towarowa. Murowane obiekty to głównie cerkwie.

Miejsca, które warto zobaczyć:
- Białowieski Park Narodowy: ścieżka na obszarze ochrony ścisłej, rezerwat pokazowy zwierząt, siedziba Białowieskiego PN – Ośrodek Edukacji Ekologicznej, park przydworski
- Białowieża: cerkiew z XIX w.. stacja kolejowa Białowieża Towarowa, Skansen Architektury Drewnianej Ludności Ruskiej Podlasia
- Rezerwat Dębów Królewskich
- „Miejsce mocy”
- Hajnówka: współczesna zabudowa sakralna, Kolej Leśna, czynna w ruchu turystycznym na odcinku Hajnówka - Topiło
- Siemianówka – sztuczny zbiornik zaporowy na Narwi

Przykładowa trasa: „Pętla po Puszczy Białowieskiej”

Proponowana trasa rowerowa o długości ok. 80 km rozpoczyna się w centrum Białowieży. Stąd prowadzi na zachód po rowerowym Podlaskim Szlakiem Bocianim, znakowanym na czerwono. Po minięciu wioski Pogorzelce skręca w prawo przy parkingu i udaje się w kierunku Dębów Królewskich. Po minięciu rzeki Łutowni skręca w prawo na pomarańczowy szlak rowerowy. Biegnie on granicą parku narodowego wzdłuż toru kolejki wąskotorowej (nieczynna). Po minięciu rezerwatu Pogorzelce skręca w lewo. Po osiągnięciu znanego już czerwonego szlaku rowerowego, skręca w prawo. Kolejny odcinek do pokonania prowadzi Narewkowską Drogą. Po znakach Podlaskiego Szlaku Bocianiego osiąga dwa znaki znakowane na zielono – PTTK pieszy i rowerowy.

Od tego momentu dłuższy czas trasa prowadzi rowerowym Wilczym Szlakiem, m.in. obok skansenu kolejki leśnej i po granicy dawnego rezerwatu Głuszec. Następnie prowadzi skrajem Puszczy Białowieskiej przez Olchówkę do Narewki. Z tej miejscowości gminnej proponowana trasa prowadzi po szlaku rowerowym znakowanym na niebiesko na południe. Za Świnorojami znów następuje wjazd w leśne ostępy, przez które prowadzi Trakt Lipiński. Prowadzi on na południe. Towarzyszy mu najpierw szlak znakowany na niebiesko, potem na pomarańczowo. W Czerlonce trasa skręca na wschód. Po przejeździe obok Leśnictwa Grudki prowadzi przez lasy. Po osiągnięciu skrzyżowania z zielonym szlakiem pieszym należy skręcić w prawo w Pacowski Tryb.

Pomarańczowy szlak doprowadza do Białowieży Podolany. Kończy się na granicy lasu, ale dalej prowadzi czarny szlak rowerowy. On doprowadza do centrum Białowieży, obok m.in. zabytkowej zabudowy nieczynnej stacji kolejowej.

Kolejowych fanów i zwolenników aktywnego wypoczynku prosimy o podzielenie się Waszymi, rowerowymi doświadczeniami. Jeśli znacie opisane w tekście rejony i atrakcje, napiszcie do nas. Czekamy na komentarze i propozycje Waszych tras z wykorzystaniem kolei, najlepiej ze zdjęciami. Wybrane trasy opublikujemy na łamach naszych portali – Transport Publiczny i Rynek Kolejowy. Do wygrania gadżety Arrivy. Przewoźnik ten umożliwia przewóz rowerów za zryczałtowaną opłatą 5,50 zł.

Na opisy czekamy do 17 sierpnia br. włącznie. Nadsyłajcie je na adres kontakt@transport-publiczny.pl. Regulamin dostępny tutaj.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5