Autobusy kursujące nawet do 20 stacji kolejowych, bilety już od 1 zł i ponad 100 nowoczesnych busów w trasie – Grodzisk Mazowiecki pokazuje, jak zbudować skuteczny system transportu podmiejskiego, który codziennie dowozi pasażerów do stolicy i z powrotem.
Dynamiczny rozwój zachodniego pasa aglomeracji warszawskiej stawia przed samorządami ogromne wyzwania transportowe. Jednym z miejsc, które skutecznie odpowiadają na rosnące potrzeby mieszkańców, jest Grodzisk Mazowiecki i okoliczne gminy tworzące związek „Grodziskie Przewozy Autobusowe”. Organizator stawia na przemyślaną integrację z koleją, elastyczną siatkę połączeń i dostępność usług – a wszystko to przy zachowaniu konkurencyjnych cen biletów i szerokiej informacji pasażerskiej. Jak działa to w praktyce? Oto szczegółowy przegląd rozwiązań, które w ostatnich latach wdrożono w regionie.
Kolej jako oś transportowa
Związek powiatowo-gminny „Grodziskie Przewozy Autobusowe” (GPA) rozwija spójną sieć komunikacyjną, której podstawą jest dowóz mieszkańców do stacji kolejowych. Jak podkreśla organizator, podstawowym środkiem komunikacji obszaru GPA z Warszawą jest kolej. Na zachód od stolicy funkcjonują trzy linie kolejowe: Warszawa–Sochaczew, Warszawa–Żyrardów i linia WKD. Pociągi kursują bardzo często – w godzinach szczytu nawet co 10–15 minut, co zdaniem GPA stanowi niezwykle wygodną i szybką opcję transportu do stolicy.
Autobusy GPA umożliwiają przesiadki na 20 stacjach, w tym w Pruszkowie, Brwinowie, Grodzisku Mazowieckim, Milanówku, Jaktorowie oraz na licznych przystankach WKD. W największych węzłach przesiadkowych, takich jak Błonie, Brwinów i Grodzisk Mazowiecki, zainstalowano nowe tablice elektroniczne – łącznie już na 31 przystankach. Organizator zapewnia również różnorodne formy dostępu do rozkładów jazdy: przez Google Maps, aplikację „Kiedy Przyjedzie”, stronę internetową, w formie tabliczek przystankowych i plików PDF. Dzięki systemowi GPS dane o odjazdach są aktualizowane w czasie rzeczywistym.
Elastyczna oferta i niskie ceny
Większość linii autobusowych została zaprojektowana promieniście względem stacji kolejowych.
– Wprowadziliśmy atrakcyjne ceny biletów: bilet jednorazowy po mieście za 1 zł, po gminie za 2 zł, międzygminny za 4 zł – wylicza GPA. – Użytkownicy biletów okresowych Kolei Mazowieckich i WKD mogą liczyć na 45% zniżki przy zakupie biletu miesięcznego, który kosztuje 100 zł. Sprzedaż odbywa się stacjonarnie, w automatach i online. Poza liniami dowozowymi, GPA uruchomiło także kursy bezpośrednio do Warszawy – do Starego Bemowa, Fortu Wola i na pętlę P+R Aleja Krakowska. W tygodniu połączenia są realizowane częściej, w weekendy rzadziej, ale z zachowaniem ciągłości obsługi tras.
Zapotrzebowanie na transport do stolicy utrzymuje się na wysokim poziomie.
– Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się linia autobusowa 63 – autobusy kursujące na tej trasie są niemal w pełni zapełnione – zaznacza GPA i jednocześnie podkreśla wagę połączeń lokalnych: – Większość mieszkańców pracuje, uczy się, robi zakupy lub po prostu spędza czas w swojej okolicy zamieszkania i nie jeździ codziennie do Warszawy.
Nowy tabor i analiza potrzeb
System komunikacyjny GPA opiera się na częstych kursach mniejszych pojazdów. Jak zaznacza GPA, to podwójna korzyść dla pasażera – mniejszy autobus oznacza większą liczbę kursów i łatwiejszy dostęp do nowego, komfortowego taboru. Obecnie na liniach GPA jeździ około 100 busów klasy mini, przystosowanych do przewozu wózków dziecięcych i osób z niepełnosprawnościami.
Dzięki środkom zewnętrznym i lokalnym zakupiono 11 nowych autobusów, w tym 3 elektryczne. Obsługują one m.in. linie 17, 62 i 78. GPA regularnie bada wykorzystanie linii – około 30 autobusów ma systemy automatycznego zliczania pasażerów, prowadzone są też statystyki sprzedaży biletów. Przy planowaniu tras uwzględnia się m.in. granice rejonów szkolnych, godziny lekcji i pracy, lokalizacje węzłów przesiadkowych oraz całkowity czas podróży. Konsultowane są także sygnały od mieszkańców i samorządów.
Wyzwania i postulaty na przyszłość
Transport organizowany przez GPA opiera się na dopłatach z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Organizator zwraca jednak uwagę, że dopłaty z FRPA powinny zostać zwaloryzowane – obecne stawki dopłat nie zmieniły się od 2020 roku. Postuluje się również wprowadzenie umów wieloletnich, które umożliwiłyby stabilniejsze planowanie i inwestowanie.
Kolejnym postulatem jest zmiana przepisów, które dziś uniemożliwiają organizowanie linii poza obszarem działania związku.
– Komunikacja publiczna nie powinna kończyć się na administracyjnych granicach samorządów – mieszkańcy codziennie pokonują te granice w celach zawodowych, edukacyjnych czy zdrowotnych – zaznacza GPA.
GPA opowiada się za elastycznym systemem, gdzie dominującą rolę pełnią lokalne związki powiatowo-gminne, a kolej stanowi kręgosłup systemu, a tam gdzie jej nie ma funkcjonują linie autobusowe o charakterze magistralnym, uzupełniane przez lokalne kursy dowozowe.
Choć GPA nie odpowiada bezpośrednio za rozwój transportu szynowego, w kontekście budowy CPK spodziewa się dużych inwestycji kolejowych w regionie, które mają poprawić dostępność i komfort podróży.
W rozmowie z nami GPA odnosi się również do kwestii integracji taryfowej z Warszawą. Na wielu liniach organizator honoruje bilety długookresowe ZTM, m.in. w Pruszkowie, Piastowie, Izabelinie czy Lesznie. Jednak, jak mówi:
– Ceny biletów jednorazowych GPA i warszawskiej komunikacji miejskiej różnią się – nasze są zazwyczaj niższe i obecnie zrównywanie cen w górę […] nie byłoby korzystne dla naszych pasażerów.
Kluczowym problemem przy wspólnym bilecie są rekompensaty dla przewoźników kolejowych. Mimo to GPA deklaruje, że integracja biletowa jest niezbędna i uważa ją za kluczowy element sprawnie działającej komunikacji metropolitalnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.