Od poniedziałku, 4 sierpnia, biletów okresowych Systemu FALA nie będzie można kupić za pośrednictwem komercyjnych aplikacjach mobilnych. Dotyczy to również 24-godzinnych biletów ZTM Gdańsk. Będą dostępne w aplikacji „System FALA”, a także na portalach, w stacjonarnych biurach i automatach, które są firmowane przez samorządowych organizatorów transportu publicznego. To wspólna decyzja Gdańska, Gdyni i Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG).
Chodzi o bilety okresowe: miesięczne, kwartalne, roczne - zarówno gdańskie, gdyńskie, jak i metropolitalne. Dodatkowo zmiana zasad obejmuje bilety 24-godzinne, ale tylko emitowane przez ZTM w Gdańsku. Od 4 sierpnia będzie można je nabyć wyłącznie:
- w aplikacji mobilnej „System FALA”
- na portalu systemfala.pl
- na portalu jestemzgdanska.pl,
- na portalu zkmgdynia.pl
- na portalu mzkzg.org
- w stacjonarnych Biurach i Punktach Obsługi Klienta
- w automatach biletowych
- w aplikacji Jestem z Gdańska
Co z innymi biletami?Choć od 4 sierpnia zmieniają się zasady sprzedaży biletów okresowych, to bez zmian będzie można kupić pozostałe bilety krótkookresowe. Chodzi o:
- bilety jednorazowe
- bilety krótkookresowe metropolitalne (75-minutowe, 24-godzinne, 72-godzinne)
Będą nadal dostępne również w komercyjnych aplikacjach mobilnych, ze względu na ich popularność wśród turystów.
Przeniesienie pełnej oferty biletowej do regionalnego Systemu FALA stanowi konsekwentną realizację strategii budowy Platformy Zarządzania Usługami Mobilności (PZUM).
Wiodący system sprzedaży– To dla nas ważna decyzja. Wpływy z biletów okresowych są istotnym elementem finansowania komunikacji miejskiej. Dzięki zmianie sposobu sprzedaży, co roku w naszych budżetach pozostaną środki, które dotąd pobierane były w formie prowizji przez operatorów aplikacji komercyjnych – mówi Łukasz Kłos, dyrektor ZTM w Gdańsku.
– System FALA zyskuje coraz większą sprawność operacyjną oraz notuje rosnące wyniki sprzedaży. Od początku był projektowany właśnie jako wiodący system sprzedaży i dystrybucji biletów zarówno w Trójmieście jak i województwie pomorskim – zaznacza Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica Sp. z o.o. I dodaje:
– Integracja sprzedaży biletów okresowych to kolejny krok w tym kierunku. Dzięki dystrybucji przez spółkę samorządową województwa pomorskiego, wartość dodana wraca do budżetów gmin.
Element szerszych zmianSystem FALA stanowi nie tylko narzędzie do sprzedaży biletów. To także nowoczesna platforma, która pozwala lepiej obsługiwać pasażerów, zarządzać taryfami, łączyć różne kanały sprzedaży i analizować dane potrzebne do lepszego planowania komunikacji oraz optymalizacji kosztów transportu publicznego. Jego wdrożenie ujednolica działania transportowe w regionie i wzmacnia rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla transportu indywidualnego.
– Integracja oferty biletowej w ramach FALI to element szerszej transformacji cyfrowej i instytucjonalnej, mającej na celu poprawę dostępności, efektywności i długofalowe zwiększenie mobilności mieszkańców Pomorza – mówi Radomir Matczak.
Bezpieczeństwo i nowi użytkownicyTransakcje dokonywane przez pasażerów w Systemie FALA są tak samo bezpieczne jak te w bankowości elektronicznej.
Od lutego do maja 2025 roku w Gdańsku prowadzona była akcja wymiany Kart Miejskich ZTM na System FALA. Ponad 64 tysiące nowych użytkowników założyło wtedy konto w Systemie FALA.
– Od lutego do końca maja prowadziliśmy proces wymiany Kart Miejskich ZTM w Gdańsku na System FALA. Przebiegł on bardzo sprawnie - kilkadziesiąt tysięcy użytkowników przeniosło się do nowego systemu i korzysta z jego pełnej funkcjonalności – informuje Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
FALA zyskuje popularność także w Gdyni Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni współpracuje z InnoBaltiką od początku wdrażania Systemu FALA w Gdyni. Udostępnił bilety w aplikacji „System FALA” oraz w portalu. Z myślą o pasażerach uruchomił również pierwsze punkty stacjonarne sprzedaży biletów ZKM w Gdyni (BOK-i) Systemu FALA.
– System FALA rozszerza swoją obecność także w Gdyni. Otwarte zostały Biura Obsługi Klienta w Gdyni i Rumi. Wkrótce planujemy dalszą integrację z kolejnymi kanałami dystrybucji – zapowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Więcej informacji o systemie na stronie:
systemfala.pl.