Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Z Częstochowy do jurajskiego Olsztyna autobusem z przyczepą rowerową

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2019-05-11 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z Częstochowy do jurajskiego Olsztyna autobusem z przyczepą rowerową
fot. Dominik Wójcik
Z Częstochowy do jurajskiego Olsztyna autobusem z przyczepą rowerową
Z Częstochowy do jurajskiego Olsztyna autobusem z przyczepą rowerową
Z Częstochowy do jurajskiego Olsztyna autobusem z przyczepą rowerową
Gminy Częstochowa i jurajski Olsztyn uruchomiły pilotażowe połączenie w komunikacji podmiejskiej adresowane do turystów korzystających z roweru. Trasę między tymi ośrodkami obsłuży autobus z przyczepą rowerową.

Miasto Częstochowa i jurajska gmina Olsztyn przy współpracy z operatorem komunikacji miejskiej obsługującej również linie podmiejskie między tymi miejscowościami uruchomiły – na razie pilotażowo – połączenie autobusowe dedykowane turystom rowerowym. Kursy te obsłuży autobus miejski ze specjalnie zakupioną przyczepą służącą do przewozu rowerów.

Linia 67R

Przedsięwzięcie technicznie sprowadzono do wprowadzenia dodatkowych czterech pełnych kursów do rozkładu jazdy linii 67 i oznaczenia ich indeksem „R” prezentowanym na tablicy kierunkowej. Kursy te jednak będą wyróżniać się nie tylko obsługą za pomocą autobusu z przyczepą, ale przyspieszonym charakterem połączenia, bo trasa została ograniczona do zaledwie trzech przystanków.

– Autobus w Częstochowie odjedzie z przystanku „CH Jagiellończycy” i dotrze do „Olsztyna-Rynku” poprzez „Odrzykoń” – oznajmił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy w czasie konferencji prasowej.

Filozofię rozkładu wyjaśnił Łukasz Kot, społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej. – Przystanków jest tylko tyle, bo wzięliśmy pod uwagę potencjalny czas załadunku i rozładunku rowerów przez podróżnych. Gdyby chcieć obsłużyć wszystkie przystanki na trasie, to podróż trwałaby niemiłosiernie długo – wytłumaczył.

Zresztą pomijanie przystanków pośrednich nie powinno oddziaływać negatywnie na inicjatywę, bowiem zatrzymywanie się na nich nie ma sensu. Kluczowymi dla turystyki rowerowej na relacji Częstochowa – jurajski Olsztyn są właśnie te na początku trasy w Częstochowie, następnie Odrzykoń (leżący nieco na uboczu, ale przepleciony szlakami rowerowymi PTTK) oraz sam Olsztyn.

Dla zmęczonych i sięgających dalej

– To jest dobre rozwiązanie dla tych, którzy przeliczyli się w podróży rowerem do naszego Olsztyna i zabrakło im sił na powrót, albo dla tych, którzy właśnie od Olsztyna chcą dopiero rozpocząć swoją wyprawę na Jurę – ocenił Tomasz Kucharski, wójt gminy Olsztyn, zwracając uwagę na fakt, że przez tą miejscowość przebiega kilka kluczowych turystycznych szlaków rowerowych, w tym krajowy czerwony Rowerowy Szlak Orlich Gniazd oraz wiele pieszych turystycznych oraz edukacyjnych.

Wójt Kucharski dostrzegł także zbieżność omawianej inicjatywy z finalizowaną właśnie inwestycją w dokończenie bezpośredniej drogi rowerowej między Częstochową a jurajskim Olsztynem. W sukurs przyszedł Łukasz Kot zwracający uwagę zebranych na realizowane w Częstochowie inwestycje drogowe: przebudowę DK-43 i DK-46 oraz budowę trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych, którym towarzyszy budowa dróg rowerowych. – Po ich oddaniu sieć tras rowerowych w Częstochowie będzie liczyła ok. 100 km – podsumował.

Połączenie turystyczne

– Autobus będzie kursował cztery razy dziennie w weekendy i dni świąteczne od 11 maja do końca września – poinformował Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, organizatora komunikacji miejskiej.


Do obsługi połączeń przystosowano dwa autobusy wyposażając je w hak i monitoring wizyjny, który powinien zapewnić bezpieczeństwo rowerom przewożonym w przyczepie oraz dzięki któremu kierowca będzie mógł wiedzieć, kiedy trwa załadunek, bądź rozładunek rowerów i na przykład nie ruszyć z człowiekiem na platformie. Przyczepa pomieści 20 jednośladów.

Podczęstochowski Olsztyn był siedzibą jednej z warowni będącej częścią „Orlich Gniazd” chroniących ziemie korony polskiej przed zapędami książąt czeskich. Po zniszczeniu w trakcie potopu szwedzkiego miejscowość straciła na znaczeniu i dziś dąży do uzyskania miana typowo turystycznej chcąc być bazą wypadową dla turystyki pieszej oraz rowerowej. Przez mieszkańców Częstochowy i okolic jest traktowany wraz z sąsiednim Mstowem jako „brama Jury”.

– Chcemy, aby Olsztyn wespół z Częstochową stały się zagłębiem turystyki rowerowej – podsumował Łukasz Kot.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rewitalizacja Łodzi: W weekend zamknięcie Sienkiewicza

Przestrzeń

Rewitalizacja Łodzi: W weekend zamknięcie Sienkiewicza

Roman Czubiński 10 maja 2019

Pod Martwą Wisłą z przyczepą rowerową

Komunikacja

Pod Martwą Wisłą z przyczepą rowerową

Jakub Dybalski 06 czerwca 2016

Rowerowe przyczepy autobusowe ponownie w akcji pod Poznaniem

Komunikacja

Rowerowe przyczepy autobusowe ponownie w akcji pod Poznaniem

Michał Szymajda 02 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5