Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Współdzielenie rowerów cargo drogą dotarcia do masowego odbiorcy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Urvis

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Współdzielenie rowerów cargo drogą dotarcia do masowego odbiorcy?
fot. Urvis
Rowery cargo zmieniają oblicze miejskich dostaw. Coraz więcej firm logi-stycznych wdraża je jako nowy model funkcjonowania na tzw. ostatniej mi-li: InPost, FedEX, Omniva, DHL, Fyrtel.Market – przykładów jest znacznie więcej. Co jednak zrobić, aby po ten środek transportu sięgnęli indywidualni użytkownicy i mały biznes? Odpowiedzią może być współdzielenie.

W trakcie czerwcowej konferencji Micromobility Europe w Amsterdamie pierwszą nagrodę Micromobility Accelerate Award otrzymała norweska firma Whee!, oferująca rowery cargo w modelu subskrypcyjnym. Holandia i Belgia to miejsca gdzie adopcja nowych rozwiązań logistycznych następuje najszybciej w Europie. Od zarania dziejów są miejscem, gdzie rodzą i testowane są nowości z branży rowerowej, które następ-nie rozszerzają się na resztę świata. Przykładowo, w Brukseli przed boomem na rowery cargo w ten sposób odbywała się 1 na 1000 dostaw. Jak donosi RTBF w tej chwili jest to już znacznie bliżej 1 na 100, a w sumie około 6 milionów dostaw rocznie a liczba tai coraz szybciej rośnie. W belgijskiej Gandawie uruchamiana jest właśnie wypożyczalnia, w której będzie aż 100 rowerów cargo dostępnych dla każdego.

Boom na rowery cargo?


Z kolei jeszcze jesienią 2021 roku Gdynia otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie „Miasto z Klimatem” organizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Doceniony został, jakże by inaczej, projekt „Rowery cargo w Gdyni – wypożyczalnia i dofinansowanie zakupu”.

- Wiele różnych testów, badań i doświadczeń pokazuje, że rowery cargo to bardzo skuteczna odpowiedź na wyzwania związane z coraz bardziej dotkliwymi korkami bez rezygnacji z możliwości przewożenia sporych ładunków, a przy tym osobisty wkład w budowanie bardziej przyjaznych i czystych miast. Rowery są bardzo niedocenionym środkiem transportu. Wymyślamy zupełnie nowe, bardzo innowacyjne pojazdy – a dosłownie przed nosem mamy rowery towarowe, które według badań organizacji Possible w centrach miast dostarczają o 60% szybciej niż samochody i potrafią przewieźć 150 kg, a niektóre nawet 600-800 kg ładunku – mówi Paweł Raja, CEO polskiej marki Urvis Bike produkującej rowery cargo.

Rowery cargo kosztują średnio około 19-26 tys. złotych netto. Ze względu na ich bardzo niski koszt utrzymania (brak konieczności tankowania, opłat parkingowych czy mandatów, tańszy serwis etc.) również pod tym względem są one bezkonkurencyjne. Mimo to wciąż nie jest to mała kwota.

- Wielu potencjalnie zainteresowanych często najpierw chce przetestować taki rower, przekonać się do niego i dopiero wtedy podjąć decyzję o zakupie. Niektóre mniejsze firmy w ogóle nie potrzebują takiego roweru na stałe i w zupełności wystarczy im okazjonalne wypożyczanie. Dlatego właśnie model współdzielenia może okazać się kluczowy dla popularyzacji rowerów towarowych - dodaje Paweł Raja.

Drzemiący potencjał i łatwość obsługi


Wypożyczalnie rowerów cargo można już spotkać w kilku polskich miastach (Gdyni, Słupsku czy Warszawie), w Londynie, Wiedniu, Rotterdamie, ale i w mniejszych miastach, jak niemiecka Konstancja czy Norderstedt albo szwedzkie Karlskoga liczące zaledwie 27 tys. mieszkańców.

Nils Warg z gminy Karlskoga widzi wiele zalet w zastąpieniu samochodów rowerami cargo nawet w perspektywie tak kameralnego miasta. - Możemy zarówno zaoszczędzić pieniądze, jak i chronić środowisko. Dodatkowo, pracownicy otrzymują ćwiczenia fizyczne, co przekłada się na lepsze zdrowie. Jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do tego rozwiązania. Ułatwia to pracę tym pracownikom, którzy nie mają prawa jazdy. Zwiększa również możliwości dostaw do miejsc, do których trudno jest dotrzeć samochodem - napisał w komunikacie prasowym.

Wiele osób zastanawia się, jak jeździ się takim rowerem i czy nie jest to zbyt trudne wyzwanie. Odpowiedzią na tę wątpliwość może być opinia Wojciecha Burkota, biznesmena i inwestora, który rowerem cargo marki Urvis Bike przez 4 dni pokonał dystans... ponad 700 km z Wrocławia do słoweńskiej Lublany.

- Ta podróż to był mój pierwszy raz na rowerze cargo i jednocześnie na rowerze z elektrycznym wspomaganiem. Przyjemnie zaskoczył mnie wysokim komfortem. Jego długi przód, długi nos nawet przy małym skoku amortyzatora, powoduje, że jest bardzo wygodny - nawet na szutrze i rozsądnym offroadzie. Przedstawiciele Mariboru – miasta, które chce zastąpić dostawcze samochody spalinowe właśnie rowerami cargo – testowali mój pojazd pod kątem możliwości manewrowania po ciasnawej starówce. Rozwiał w nich wszelkie wątpliwości – relacjonował po zakończonej podróży.

Dla kogo rower towarowy może być atrakcyjnym rozwiązaniem? Tutaj otwiera się bardzo długa lista. Z tego typu pojazdów korzystają firmy logistyczne, dostaw żywności, e-commerce, ogrodnicy, hydraulicy, elektrycy czy indywidualni użytkownicy do wożenia zakupów. Rower cargo to po prostu możliwość szybszego i bardziej ekologicznego przewożenia towarów w obrębie miast.

- W Fyrtlu na co dzień pracujemy z rowerami cargo i wiemy, jak dobrze sprawdzają się w dostawach miejskich i nieprzewidywalnym terenie - mówi Michał Łogwiniuk, współzałożyciel Fyrtel Market. - Testujemy je w naszej codziennej pracy w Warszawie, a to miasto pełne wyzwań i bardzo “przytkane”. Poza tym, że rowerem towarowym można dużo sprawniej przebić się przez korki nie zastawiamy wjazdów, chodników i nie generujemy spalin. Coraz częściej zwracają na to uwagę i doceniają zarówno kupujący, jak i nasi partnerzy - sklepy i piekarnie - dodaje Jakub Cygowski, City Manager warszawskiego oddziału Fyrtla.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5