Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław zmienia wizję dostaw w centrum. Rowery cargo zamiast aut

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Wrocław zmienia wizję dostaw w centrum. Rowery cargo zamiast aut
fot. Magdalena Pasiewicz / UM Wrocław
W parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki powstanie Mikrohub Wrocław. Towary z samochodów dostawczych będą tam przeładowywane na rowery cargo i rozwożone dalej po centrum. O tym, jak to będzie działało w rzeczywistości, rozmawiają już wrocławscy urzędnicy, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego oraz reprezentanci firm kurierskich i stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską.

Zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia nie są już wizją, a planem, który się realizuje. W środę, 17 lipca na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego o roboczej nazwie Mikrohub Wrocław.

Dostosowanie systemu do potrzeb

– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań – powiedział wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur. 

Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy.

– Jak pokazały ankiety i badania przeprowadzone w ramach powstawania „Masterplanu…”, największym kłopotem związanym z dostawami w centrum są godziny dostaw oraz brak wyznaczonych miejsc na wyładunek. To powoduje zastawianie chodników i jezdni – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, lidera partnerstwa.

Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy.

Porozumienie wszystkich zainteresowanych

Porozumienie, które zawarto, jest przypieczętowaniem poszerzenia zeszłorocznej dwustronnej umowy (między miastem a uczelnią) o kolejne grupy zainteresowane mobilnością w centrum, czyli: przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów; ekspertów; przedstawicieli stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością.

– Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Minihub Wrocław w parkingu NFM

Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowym mówi się Minihub Wrocław.

– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. – Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba.

Takie rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku; jego celem jest zbadanie efektywności dostaw realizowanych z wykorzystaniem hubów przeładunkowych i rowerów towarowych).

– Czy miasto powinno angażować się w logistykę miejską? Naturalnie tak! Dlaczego? Ponieważ wierzymy, że to właśnie miasta mają unikalną pozycję, by kreować dobre rozwiązania na styku biznesu i mieszkańców. Rozwiązania, które dają realną szansę na poprawę transportu, mobilności oraz logistyki. Recepta jest wybitnie prosta - współpraca i dialog wszystkich interesariuszy: miasta, przedsiębiorców i mieszkańców. Podpisane porozumienie zdecydowanie się w ten kierunek wpisuje. Mikrohub przeładunkowy przy Narodowym Forum Muzyki i rowery cargo mogą stać się kluczem do odciążenia historycznego centrum od nadmiaru pojazdów spalinowych. Warto zadać pytanie: czy zmniejszenie emisyjności i poprawa jakości życia w centrum miasta to jedyne korzyści? Oczywiście, że nie! Mniej hałasu, więcej przestrzeni i lepsza organizacja dostaw to tylko część korzyści, które niesie ze sobą utworzenie hubu – mówi Maciej Mysona, z ZDG TOR, jednego z partnerów porozumienia.

Mysona liczy też, że do projektu będą dołączać kolejni partnerzy, a aktualnie są nimi m.in.: Allegro, Amazon, DPD, InPost, MAKRO Polska oraz Politechnika Wrocławska.

Kolejne plany

W planach jest też przeprowadzenie szczegółowych badań pod kątem organizowania dostaw towarów i zaplecza logistycznego w centrum miasta. Wnioski pozwolą podjąć dalsze kroki, choćby wypracować system miejsc postojowych dla dostawców w centrum.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub

Komunikacja

Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub

inf. pras. UM Wrocław 25 czerwca 2025

Wrocław. Nowy Targ na zielono

Przestrzeń

Wrocław. Nowy Targ na zielono

UM Wrocław 15 lipca 2024

Wrocław. Aglomeracyjna rewolucja staje się faktem

Komunikacja

Wrocław. Aglomeracyjna rewolucja staje się faktem

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2024

Wrocław z kolejnym podejściem do przetargu na przewozy aglomeracyjne

Prawo & Finanse

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Prawo & Finanse

Wrocław zmienia swoją propozycję ws. wspólnego biletu?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub

Komunikacja

Pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub

inf. pras. UM Wrocław 25 czerwca 2025

Wrocław. Nowy Targ na zielono

Przestrzeń

Wrocław. Nowy Targ na zielono

UM Wrocław 15 lipca 2024

Wrocław. Aglomeracyjna rewolucja staje się faktem

Komunikacja

Wrocław. Aglomeracyjna rewolucja staje się faktem

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2024

Wrocław z kolejnym podejściem do przetargu na przewozy aglomeracyjne

Prawo & Finanse

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Prawo & Finanse

Wrocław zmienia swoją propozycję ws. wspólnego biletu?

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij