Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław zacofany transportowo

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław zacofany transportowo
fot. GRAD, lic. CC 3.0autobus we Wrocławiu
„Wrocławski ITS (poza nielicznymi skrzyżowaniami) zdecydowanie promuje transport indywidualny. Węzły przesiadkowe są budowane by nie przeszkadzać samochodom, przez co ich funkcjonalność jest wypaczona” – pisze w serwisie doba.pl, w krytycznym komentarzu na temat wrocławskiej komunikacji publicznej, ekspert ds. transportu Patryk Wrona.

Wśród korzystających z komunikacji miejskiej we Wrocławiu przeważają uczniowie, studenci, urzędnicy niższego szczebla, renciści i emeryci. Pracownicy, jeśli jadą transportem publicznym, są to najczęściej osoby których nie stać na własny samochód czy też nie posiadają prawa jazdy. Znamienne jest, że osoby posiadające samochód i prawo jazdy niezwykle rzadko decydują się na trwałą przesiadkę na komunikację zbiorową, jako główne powody podając długi czas przejazdu oraz niski komfort (brud, nieprzyjemny zapach, obecność bezdomnych, brak klimatyzacji).

Dzisiejszy wygląd transportu we Wrocławiu – długi czas przejazdu komunikacją miejską, krótki czas przejazdu samochodem, korki w szczycie i bardzo szybki przejazd poza szczytem – jest spowodowany nieproporcjonalnym inwestowaniem w infrastrukturę drogową, zamiast w rozwój transportu zbiorowego. Proces ten od lat jest połączony z ograniczaniem komunikacji miejskiej, co doprowadziło do sytuacji gdy czas jazdy samochodem może być nawet o 70 proc. krótszy niż przejazd autobusem lub tramwajem. Zarówno kierowcy, jak i urzędnicy nie rozumieją tego faktu właściwie. Kontynuowana jest polityka zakładająca, że transport indywidualny powinien mieć możliwość sprawnego przejazdu przez całe miasto równolegle lub przed transportem zbiorowym i ruchem pieszo-rowerowym (np. poprzez cykle świateł ustawiane pod samochody osobowe).

Wrocławski ITS (poza nielicznymi skrzyżowaniami) zdecydowanie promuje transport indywidualny. Węzły przesiadkowe są budowane by nie przeszkadzać samochodom, przez co ich funkcjonalność jest wypaczona (Rondo Reagana, południowy węzeł przesiadkowy przy byłym Dworcu PKS).

Wdrażane rozwiązania zbyt często są nieintuicyjne, a czasem nielogiczne, co powoduje wzrost niezadowolenia użytkowników (np. zbyt dużo sygnalizatorów świetlnych na ciągach komunikacyjnych, nienormalnie długi czas oczekiwania pieszych na przejście przez jezdnię). Na dodatek zmiany są narzucane, a jeśli użytkownicy zgłaszają uwagi, to najczęstszą odpowiedzią jest „nie da się”.

Urzędnicy na kierowniczych stanowiskach nie mają wizji, jak może wyglądać Wrocław za dekadę lub dwie. W rezultacie zarządzanie skupia się na bieżącej obsłudze bez rozwoju systemu – co zachęca do przesiadania się do własnych samochodów. Z drugiej strony aktywność urzędników w ostatnich kilku miesiącach pokazuje, że podejmowane są próby zaradzenia skutkom tego problemu. Należy mieć nadzieję, że rządzący otrząsną się z braku działania, a także odświeżą kadrę, tak by nowe osoby mogły wnieść inne spojrzenie na transport zbiorowy. A wszystko to byśmy my – mieszkańcy – mogli sprawnie, szybko i komfortowo przemieszczać się po Wrocławiu.

To fragment komentarza. Całość znajdziesz w serwisie doba.pl. Tytuł i lead pochodzi od redakcji. Poprzedni komentarz tego autora znajdziesz tutaj.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5