MPK Wrocław podpisało umowę na zakup 7 nowych autobusów elektrycznych, które wyprodukuje Solaris. Pierwsze pojazdy zaczną wozić pasażerów za niecałe półtora roku, ale niewykluczone, że dostawy uda się przyspieszyć. Tym samym podpoznański producent powrócił kontraktowo do tego miasta.
– Dzisiaj kolejny krok w przyszłość, więc MPK jako symbol transformacji miasta, to jest naprawdę symbol, o którym dzisiaj trzeba mówić. To generalna poprawa jakości życia mieszkańców. Powrót do współpracy z Solarisem bardzo mnie cieszy, bo jesteście Państwo liderem elektromobilności w Europie – stwierdziła wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska.
Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Jest umowa z Solarisem Umowa pomiędzy firmą Solaris Bus & Coach z Bolechowa z MPK Wrocław została podpisana we wtorek, 3 czerwca. Autobusy elektryczne wraz ze stacjami do ich ładowania będą kosztować blisko 20,5 mln zł.
– Podpisanie umowy na dostawę siedmiu nowych, nowoczesnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych i elektrycznych autobusów jest kolejnym etapem. Etapem konsekwentnie realizowanej strategii miasta Wrocław i MPK Wrocław w budowie zrównoważonego i ekologicznego transportu publicznego w rozwoju miasta – powiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Fot. Daniel Siwak | Po podpisaniu umowy przekazano symbolicznie model Solarisa z klocków Lego we wrocławskich barwach
Zadowolenia z tego kontraktu nie krył przedstawiciel producenta spod znaku jamnika. – Wracamy tutaj z
dostawami po dwunastu latach. Bardzo cieszymy się, że będziemy mogli dostarczyć mieszkańcom Wrocławia nowoczesne, niskopodłogowe, bezemisyjne i bardzo ciche autobusy, które mam nadzieję dostarczą tylko pozytywnych wrażeń zarówno kierowcom jak i pasażerom – zaznaczył Mateusz Figaszewski, dyrektor ds. partnerstw instytucjonalnych i relacji zewnętrznych Solaris Bus & Coach.
Wrocław dwa lata temu wprowadził do służby 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G. Te pasażerowie mogą spotkać przede wszystkim na linii K, ale niegdyś także na linii 110. Łączny koszt ich zakupu oraz wybudowania infrastruktury do ładowania to 52 miliony zł. MPK uzyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Autobusy Mercedesa oraz Solarisa, to w sumie 20 elektryków we flocie miejskiej spółki: 7 krótkich i 13 przegubowych. Taki będzie przynajmniej ilostan taborowy w połowie 2026 roku.
Trwa inny przetarg MPK Wrocław na nowe elektryki – W roku 2023 wykonaliśmy pierwszy ten. Było to pierwszy z 13 autobusów, które do dzisiaj jeżdżą po naszych ulicach. Ten jest krokiem drugim, a przecież przed nami krok trzeci w postaci postępowania na dostawę 21 autobusów elektrycznych, a także po czwarty – wspomniał Witold Woźny.
Fot. Daniel Siwak | Autobusy Mercedesa oraz Solarisa, to w sumie 20 elektryków we flocie MPK Wrocław w połowie 2026 roku
Warto przypomnieć, że
pod koniec marca wrocławskie MPK unieważniło przetarg na autobusy elektryczne, gdzie zwycięzcą był również Solaris. Jak niedawno tłumaczył szef MPK, Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę, że oferty zawierają błędy i należałoby je odrzucić.
Miejski przewoźnik jednak nadal chce pozyskać
nowe autobusy elektryczne. Tym razem chodzi także o 21 pojazdów: 9 przegubowych (zadanie 1) oraz 12 krótkich (zadanie 2) wraz z 15 ładowarkami stacjonarnymi pantografowymi i mobilnymi plug-in. Dostawcy elektryków mogą przesyłać swoje oferty do 12 czerwca.
Te autobusy również zastaną przydzielone do zajezdni "Obornicka", gdzie garażować będą wszystkie zakupione pojazdy.