Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Transport zbiorowy do naprawy. Natychmiast

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. Transport zbiorowy do naprawy. Natychmiast
fot. (GRAD), lic. CC 3.0MPK Wrocław
Transport zbiorowy we Wrocławiu stał się narzędziem walki politycznej. Aby poprawić jakość, należy zacząć od odpolitycznienia transportu zbiorowego i zaprzestania traktowania go jako instrumentu walki z opozycją – twierdzi w komentarzu w serwisie doba.pl specjalista ds. transportu Patryk Wrona.

Od kilku miesięcy osoby zainteresowane wrocławskim zbiorkomem mogą zaobserwować wzmożone działanie urzędów w celu wypracowania sposobów porozumiewania się z mieszkańcami i zbierania ich opinii. Organizowane są konferencje i spotkania, zarówno publiczne, jak i dla wybranego grona specjalistów czy aktywistów miejskich, których motywem przewodnim jest transport w mieście. Zauważalna jest też zbieżność wzrostu aktywności urzędników z propozycją referendum wysuniętą przez grupę mieszkańców, aktywistów, członków ruchów miejskich i partii politycznych, tworzących wspólnie inicjatywę referendalną. Grupa ta chce zapytać o organizację World Games, budowę tramwaju na Muchobór Wielki (przez Nowy Dwór), Jagodno i Psie Pole, utworzenie publicznego rejestru umów zawieranych przez miasto czy zwiększenie ilości terenów zielonych w mieście.

Urzędnicy bagatelizują fakt, że transport w mieście, obejmujący zarówno komunikację publiczną, jak i samochody osobowe, w szczycie nie jest wydolny i nie ulega poprawie, a poza szczytem przejazd samochodem jest wielokrotnie szybszy od transportu zbiorowego.

Ten wrocławski nie jest atrakcyjny. Liczba pasażerów spada, rośnie liczba samochodów, kierowcy są pośrednio zmuszani do porzucenia autobusów i tramwajów. Całość zmierza powoli i nieuchronnie do załamania się systemu, a urzędnicy robią niewiele, by te problemy rozwiązać i odwrócić niekorzystny trend, skupiając się raczej na utrzymaniu bieżącej wydajności systemu. Zahamowanie procesu nie będzie możliwe, jeśli kierowcy będą „karani” ograniczeniami, zamiast zwiększenia atrakcyjności zbiorkomu. Wrocław już dawno przekroczył granicę, przed którą naprawa systemu byłaby relatywnie tania. Niezbędne są zdecydowane i niewygodne medialnie reformy, zwiększenie dofinansowania (zarówno na tabor, przewoźników, jak i na infrastrukturę), a w szczególności zmiana sposobu zarządzania transportem miejskim.

By poprawić jakość należy zacząć od odpolitycznienia transportu zbiorowego i zaprzestania traktowania go jako instrumentu walki z opozycją. Urzędnicy nie mogą podejmować decyzji na podstawie własnych preferencji czy pod wpływem lobby, bez znajomości tematu. To zresztą widać, a w efekcie aktywiści, specjaliści i media szybko rozpoczynają debatę wśród mieszkańców, czy dane rozwiązanie rzeczywiście jest sensowne.

Odpolitycznienie musi dotyczyć także realizacji planów. Na chwilę obecną Wrocław posiada dokumenty strategiczne, traktujące o potrzebie rozwoju transportu zbiorowego. Ale od dekad nie realizuje się ich w dostatecznie szerokim zakresie. Mocno widoczny jest brak wizji dla transportu zbiorowego, przez co komunikacja zbiorowa we Wrocławiu nie jest rozwijana. Nawet istniejące plany i projekty usprawniające transport publiczny często są niespójne, rozwiązujące problemy punktowo, bez analizy wpływu i w kontekście całego systemu transportowego.

Innym istotnym obszarem, w którym magistrat jest w stanie znacząco poprawić swoje działania, jest realizacja obietnic. Należy zaprzestać ciągłego obiecywania tych samych rozwiązań przez lata (np. tramwaj na Muchobór Wielki i Nowy Dwór zapowiadany niemal od półtora dekady), zamiast tego niezbędna jest konsekwencja w realizacji założonych planów i polityki transportowej. Miasto się rozrasta, zmienia, potrzebuje nowych rozwiązań i systematycznego ulepszania systemu. Władze nie mogą zrywać się do działania wyłącznie w sytuacji, gdy trzeba poprawić wizerunek, inwestycje w transport w mieście muszą być spójne, w wieloletniej perspektywie, uwzględniające zrównoważony rozwój zarówno transportu zbiorowego (ze szczególnym naciskiem), jak i rozwiązań dla samochodów.

To fragment komentarza. Całość znajdziesz w serwisie doba.pl.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5