Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław prezentuje program tramwajowy: Pięć nowych tras [mapy]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2022
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław prezentuje program tramwajowy: Pięć nowych tras [mapy]
fot. Tomasz Hołod / wroclaw.pl
Władze Wrocławia zaprezentowały nowy program inwestycji tramwajowych. Lista do 2027 r. zakłada obsługę tramwajami Swojczyc, Maślic, Kleciny oraz kompleksu szpitalnego przy Borowskiej. Powstać ma też I etap tramwaju na Jagodno, który na razie przyjmie postać wydzielonej jezdni autobusowej.

Władze miasta zaprezentowały nowy Wrocławski Program Tramwajowy – z priorytetami inwestycyjnymi na najbliższe lata. – Transport jest dla nas absolutnym priorytetem. Trzeba jednak zdawać sobie zdawać z warunków brzegowych: na sytuację gospodarczą wpływ miały bądź mają covid, kryzys uchodźcy i destabilizowanie sytuacji finansowej samorządu przez rząd w wyniku zmian podatkowych, w tym Polskiego Ładu. Odpowiedzialna władza musi brać pod uwagę niepewną sytuację, musimy planować ostrożnie i weryfikować plany – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Jak przypomina, stan komunikacji tramwajowej – w mieście słynącym niegdyś z licznych wykolejeń – poprawia się. Planowanie kolejnych inwestycji utrudniają także brak rozstrzygnięć co do środków unijnych. Do końca nie jest też w pełni jeszcze znany wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na gospodarkę. – Pomimo tych uwarunkowań staraliśmy się przygotować realny do realizacji program tramwajowy do realizacji na przestrzeni najbliższych kilku lat. Może być on wzbogacany i modyfikowany – zastrzega wodarz.

Obecnie budowane są trasy na Popowice oraz do Nowego Dworu. Jedną z już przygotowywanych inwestycji jest tramwaj na Swojczyce (1,7 km). – Budujemy teraz nowe mosty Chrobrego. Kiedyś będzie przebiegała tędy trasa tramwajowa. Mamy już koncepcję, teraz będzie przygotowywany projekt. Tramwaj będzie kończyć przy cmentarzu parafialnym św. Jacka – mówi Sutryk. Pierwszy odcinek torowiska zostanie wybudowany już w ramach trwającej inwestycji mostowej. – Po realizacji tych trzech inwestycji ponad 50% wrocławian będzie miało przystanek oddalony o nie więcej niż 500 m – mówi prezydent.



Lista priorytetów do 2027 r. obejmuje też tramwaj na Maślice (3,2 km). Trasa na prowadzić od stadionu Tarczyński Arena do pętli przy linii kolejowej nr 273. – Torowisko będzie wydzielone, powstanie dziewięć par przystanków. Na końcu będzie parking przesiadkowy. Przetarg na projekt ma zostać ogłoszony do końca roku – mówi prezydent.



Uwzględniono również I etap trasy na Jagodno. – Największą przeszkodą, niezależną od nas, jest brak przepisów dot. przecięcia szlaków tramwajowych i kolejowych. Do końca nie wiemy, czy linia kolejowa nr 285 będzie rozbudowywana – w przypadku jej rozbudowy do dwóch torów postulowaliśmy wiadukt. Dopóki te kwestie nie zostaną rozstrzygnięte, nie będzie realizacji tramwaju. Nie oglądając się na te uwarunkowania, nie chcemy tracić czasu i przygotowujemy projekt budowy korytarza transportowego, którym w I etapie pojada autobusy. Zdejmiemy tym samym buspasy z jezdni. Docelowo jednak będą mogły pojechać tędy tramwaje. W tym roku będziemy mieli wszystkie wymagane prawem pozwolenia – mówi prezydent Sutryk. Jak dodaje, autobusy wydzielonym pasem bądź po torowisku dojadą aż do dworca kolejowego.

Miasto dostało właśnie środki ma realizację tego projektu w ramach nowego naboru programu inwestycji strategicznych, będącego częścią Polskiego Ładu i mającego stanowić rekompensatę dla samorządów za spadek dochodów. Dotacja, dzięki której Wrocław przebuduje Bardzką, Buforową i Kajdasza, wynosi 65 mln zł.



Kolejna inwestycja to Klecina – niespełna dwukilometrowy odcinek od Przyjaźni do pętli przy Kupieckiej. Lista inwestycji obejmuje też kilometrowy odcinek od krańca Gaj do planowanej pętli przy campusie szpitalnym przy Borowskiej. – Realizacja tych wszystkich zadań wydłuży nam sieć tramwajową o kolejne 11 km [choć de facto, jeśli odjąć autobusowe Jagodno, wyjdzie 7,7 km – red.]. Mieszkańcy zyskają nowych 26 par przystanków. Koszt tych zadań, z uwzględnieniem taboru, to ponad 600 mln zł. Docelowo, w dalszej perspektywie, koniecznie trzeba będzie zbudować nową zajezdnię – mówi Sutryk. Do obsługi tych tras potrzeba będzie 14 dodatkowych tramwajów.





– Tego typu inwestycje nie są możliwe do realizacji tylko o wyłącznie przy udziale środków własnych. Dlatego tak ważne są środki europejskie – mówi Jacek Sutryk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak będą malowane wrocławskie Pesy? Dwa warianty

Przestrzeń

Jak będą malowane wrocławskie Pesy? Dwa warianty

Witold Urbanowicz 17 listopada 2022

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Legnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Legnickiej

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Wrocław podpisał umowę na projekt mijanki tramwajowej na Przyjaźni

Przestrzeń

Wrocław podpisał umowę na remont torów do Leśnicy. Niebawem zmiany

Przestrzeń

Wrocław. Pomorska już bez sieci trakcyjnej

Komunikacja

Wrocław. Pomorska już bez sieci trakcyjnej

Redakcja/inf. pras. 02 września 2022

Zobacz również:

Jak będą malowane wrocławskie Pesy? Dwa warianty

Przestrzeń

Jak będą malowane wrocławskie Pesy? Dwa warianty

Witold Urbanowicz 17 listopada 2022

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Legnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Legnickiej

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Wrocław podpisał umowę na projekt mijanki tramwajowej na Przyjaźni

Przestrzeń

Wrocław podpisał umowę na remont torów do Leśnicy. Niebawem zmiany

Przestrzeń

Wrocław. Pomorska już bez sieci trakcyjnej

Komunikacja

Wrocław. Pomorska już bez sieci trakcyjnej

Redakcja/inf. pras. 02 września 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5