Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław prezentuje program tramwajowy: Pięć nowych tras [mapy]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław prezentuje program tramwajowy: Pięć nowych tras [mapy]
fot. Tomasz Hołod / wroclaw.pl
Władze Wrocławia zaprezentowały nowy program inwestycji tramwajowych. Lista do 2027 r. zakłada obsługę tramwajami Swojczyc, Maślic, Kleciny oraz kompleksu szpitalnego przy Borowskiej. Powstać ma też I etap tramwaju na Jagodno, który na razie przyjmie postać wydzielonej jezdni autobusowej.

Władze miasta zaprezentowały nowy Wrocławski Program Tramwajowy – z priorytetami inwestycyjnymi na najbliższe lata. – Transport jest dla nas absolutnym priorytetem. Trzeba jednak zdawać sobie zdawać z warunków brzegowych: na sytuację gospodarczą wpływ miały bądź mają covid, kryzys uchodźcy i destabilizowanie sytuacji finansowej samorządu przez rząd w wyniku zmian podatkowych, w tym Polskiego Ładu. Odpowiedzialna władza musi brać pod uwagę niepewną sytuację, musimy planować ostrożnie i weryfikować plany – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Jak przypomina, stan komunikacji tramwajowej – w mieście słynącym niegdyś z licznych wykolejeń – poprawia się. Planowanie kolejnych inwestycji utrudniają także brak rozstrzygnięć co do środków unijnych. Do końca nie jest też w pełni jeszcze znany wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na gospodarkę. – Pomimo tych uwarunkowań staraliśmy się przygotować realny do realizacji program tramwajowy do realizacji na przestrzeni najbliższych kilku lat. Może być on wzbogacany i modyfikowany – zastrzega wodarz.

Obecnie budowane są trasy na Popowice oraz do Nowego Dworu. Jedną z już przygotowywanych inwestycji jest tramwaj na Swojczyce (1,7 km). – Budujemy teraz nowe mosty Chrobrego. Kiedyś będzie przebiegała tędy trasa tramwajowa. Mamy już koncepcję, teraz będzie przygotowywany projekt. Tramwaj będzie kończyć przy cmentarzu parafialnym św. Jacka – mówi Sutryk. Pierwszy odcinek torowiska zostanie wybudowany już w ramach trwającej inwestycji mostowej. – Po realizacji tych trzech inwestycji ponad 50% wrocławian będzie miało przystanek oddalony o nie więcej niż 500 m – mówi prezydent.



Lista priorytetów do 2027 r. obejmuje też tramwaj na Maślice (3,2 km). Trasa na prowadzić od stadionu Tarczyński Arena do pętli przy linii kolejowej nr 273. – Torowisko będzie wydzielone, powstanie dziewięć par przystanków. Na końcu będzie parking przesiadkowy. Przetarg na projekt ma zostać ogłoszony do końca roku – mówi prezydent.



Uwzględniono również I etap trasy na Jagodno. – Największą przeszkodą, niezależną od nas, jest brak przepisów dot. przecięcia szlaków tramwajowych i kolejowych. Do końca nie wiemy, czy linia kolejowa nr 285 będzie rozbudowywana – w przypadku jej rozbudowy do dwóch torów postulowaliśmy wiadukt. Dopóki te kwestie nie zostaną rozstrzygnięte, nie będzie realizacji tramwaju. Nie oglądając się na te uwarunkowania, nie chcemy tracić czasu i przygotowujemy projekt budowy korytarza transportowego, którym w I etapie pojada autobusy. Zdejmiemy tym samym buspasy z jezdni. Docelowo jednak będą mogły pojechać tędy tramwaje. W tym roku będziemy mieli wszystkie wymagane prawem pozwolenia – mówi prezydent Sutryk. Jak dodaje, autobusy wydzielonym pasem bądź po torowisku dojadą aż do dworca kolejowego.

Miasto dostało właśnie środki ma realizację tego projektu w ramach nowego naboru programu inwestycji strategicznych, będącego częścią Polskiego Ładu i mającego stanowić rekompensatę dla samorządów za spadek dochodów. Dotacja, dzięki której Wrocław przebuduje Bardzką, Buforową i Kajdasza, wynosi 65 mln zł.



Kolejna inwestycja to Klecina – niespełna dwukilometrowy odcinek od Przyjaźni do pętli przy Kupieckiej. Lista inwestycji obejmuje też kilometrowy odcinek od krańca Gaj do planowanej pętli przy campusie szpitalnym przy Borowskiej. – Realizacja tych wszystkich zadań wydłuży nam sieć tramwajową o kolejne 11 km [choć de facto, jeśli odjąć autobusowe Jagodno, wyjdzie 7,7 km – red.]. Mieszkańcy zyskają nowych 26 par przystanków. Koszt tych zadań, z uwzględnieniem taboru, to ponad 600 mln zł. Docelowo, w dalszej perspektywie, koniecznie trzeba będzie zbudować nową zajezdnię – mówi Sutryk. Do obsługi tych tras potrzeba będzie 14 dodatkowych tramwajów.





– Tego typu inwestycje nie są możliwe do realizacji tylko o wyłącznie przy udziale środków własnych. Dlatego tak ważne są środki europejskie – mówi Jacek Sutryk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij