MPK Wrocław chce kupić kolejne autobusy elektryczne i właśnie ogłosił przetarg na dostawę 9 elektrycznych “przegubowców” z opcją zakupu 12 kolejnych pojazdów o długości 12 metrów. MPK chce także pozyskać ładowarki, zarówno pantografowe jak i plug-in, a całość ma zostać dofinansowana z programu Zielony Transport Publiczny.
W ramach zamówienia podstawowego spółka zakłada dostawę 9 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z dostawą “systemu wolnego ładowania”, który ma zostać zlokalizowany na terenie zajezdni przy Obornickiej. Ponadto spółka kupuje również dwie pantografowe ładowarki o mocy maksymalnej 400 kW. Jedna z nich zostanie zamontowana na końcowym przystanku przy wrocławskim lotnisku, a druga znajdzie się w zajezdni przy Obornickiej. MPK chce także pozyskać jedną mobilną ładowarkę o mocy minimum 60 kW. Prawo opcji opiewa z kolei na dostawę dwunastu autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów, do których MPK chce kupić dwanaście ładowarek mobilnych plug-in o mocy co najmniej 60 kW. Ponadto w ramach tej części zamówienia wykonawca ma także dostarczyć i uruchomić kolejną pantografową ładowarkę, która stanie przy lotnisku. Wspólne wymagania
Wszystkie kupowane autobusy, 12- oraz 18-metrowe muszą być w pełni niskopodłogowe oraz zasilane z baterii ładowanych z zewnętrznego źródła energii a minimalny zasięg pojazdów to 80 kilometrów. Do tego MPK wymaga, aby wszystkie autobusy były w stanie zrealizować dzienny zakres pracy, wynoszący około 300 kilometrów, bez zjeżdżania na zajezdnię. Przewoźnik zakłada, że autobusy będą doładowywane na pętlach końcowych, a w czasie 6-12 minut, z ładowarek pantografowych, co 30 kilometrów w przypadku przegubowców oraz co 43 kilometry w przypadku autobusów 12-metrowych. Każdy elektrobus musi być przystosowany do ładowania za pomocą złącza plug-in jak i poprzez pantograf, który ma znaleźć się na dachu każdego z pojazdów. 110 osób, z czego 35 na siedząco
Autobusy przegubowe mają zabierać na pokład minimum 110 osób, z czego co najmniej 35 na miejscach siedzących. Minimum 12 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano dwa miejsca dla wózków inwalidzkich/dziecięcych. Układ drzwi nowych autobusów to 2-2-2-2, a długość to od 18 do 18,75 metra.
MPK dopuszcza silnik centralny bądź w osiach napędowych z ogranicznikiem prędkości do 70 km/h, z możliwością serwisowego zwiększenia limitu do 80 km/h. Autobusy będą obowiązkowo wyposażone w mechanizm rekuperacji energii. Całość oświetlenia autobusów wykonana w technologii LED. Autobusy będą oczywiście klimatyzowane i ogrzewane, a także wyposażone w system monitoringu wizyjnego, dynamicznej informacji pasażerskiej oraz w kasowniki.
Krótsze autobusy mają bardzo podobną specyfikację do dłuższych braci. Różnica to oczywiście liczba zabieranych pasażerów, określona na co najmniej 72 oraz 24 na miejscach siedzących a także układ drzwi, określony jako 2-2-2 i długość autobusów, która ma mieścić się w przedziale 11,5-12,2 metra.
Ładowarki o różnej mocy
W zakresie ładowarek wykonawca będzie musiał dostarczyć i uruchomić dwie ładowarki pantografowe o mocy 400 kW, jedną ładowarkę mobilną o mocy 60 kW oraz system ładowania zajezdniowego w formie bramownicy, do której autobusy będą podłączane za pomocą pantografów. Ten system będzie miał charakter wolnego ładowania, a każde z 9 stanowisk ma umożliwić ładowanie autobusu z mocą 60 kW. MPK wymaga także, żeby na stanowisku numer 1 możliwe było dynamiczne ładowanie autobusu z mocą 360 kW.
Prawo opcji rozszerzy ten zakres o 12 kolejnych mobilnych ładowarek oraz jednej pantografowej ładowarki na lotnisku.
2 lata na realizację zamówienia
Całość zamówienia (podstawa wraz z opcją) ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Pierwszy elektryczny przegubowiec ma zostać dostarczony w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a pozostałe osiem pojazdów w ciągu 15 dni od dostawy pierwszego autobusu. Wraz z dostawą pierwszego autobusu przegubowego ma również nastąpić dostawa i uruchomienie wszystkich ładowarek - mobilnej, dwóch pantografowych oraz systemu wolnego ładowania zajezdniowego. Terminy te będą liczone od dnia zawarcia umowy, chyba, że MPK uruchomi prawo opcji. Jeśli tak się stanie, to każdy z powyższych terminów będzie liczony od dnia uruchomienia zamówienia opcjonalnego.
Uruchomienie prawa opcji będzie mogło mieć miejsce w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy wraz ze wskazaniem liczby kupowanych autobusów. MPK dopuszcza kilkukrotne składanie oświadczeń o uruchamianiu kolejnych części opcji, aż do jej pełnego wykorzystania. Wymagania i ocena
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat dostarczyli minimum 1 fabrycznie nowy autobus miejski z napędem elektrycznym lub 1 nowy autobus miejski w którym napęd jest wspomagany silnikiem elektrycznym. W obu przypadkach oferowany autobus musi być eksploatowany w publicznym transporcie zbiorowym przez okres minimum 12 miesięcy. MPK rozumie napęd wspomagany silnikiem elektrycznym jako spalinowy-elektryczny bądź też wodorowo-elektryczny. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 65% oraz okres rękojmi i gwarancji na magazyny energii w oferowanych autobusach - 10%, okres gwarancji i rękojmi na oferowane autobusy z wyłączeniem magazynów energii - 10%, okres gwarancji i rękojmi na wszystkie ładowarki - 4%, poszycie boczne w panelach z podziałem poziomym i pionowym - 7%, zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii - 3% i zużycie energii elektrycznej - 1%.
MPK liczy na uzyskanie dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny, a dokładniej z jego trzeciej edycji. W związku z tym przewoźnik zastrzega w przetargu, że może on zostać unieważniony, jeśli środki o które wnioskuje spółka nie zostaną jej przyznane. Autobusy kupowane w ramach postępowania mają pozwolić na “elektryfikację” dwóch kolejnych linii autobusowych, a więc linii 106 i 129, prowadzących, odpowiednio z Dworca Głównego i ul. Poświęckiej na wrocławskie lotnisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.