Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław chce wymienić wszystkie tramwaje na niskopodłogowe. Dzięki UE

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław chce wymienić wszystkie tramwaje na niskopodłogowe. Dzięki UE
fot. MStramwaj we Wrocławiu
Urzędnicy z wrocławskiego MPK chcą, by do końca nowej perspektywy unijnej wszystkie tramwaje w mieście były niskopodłogowe. Ten ambitny plan wymagałby jednak wydatków rzędu 700 milionów zł z pomocy strukturalnej.

Dziś po Wrocławiu jeździ 220 tramwajów, z czego blisko 80 posiada niską podłogę. Włodarzom miasta marzy się jednak, aby wszystkie tramwaje były niskopodłogowe. Pomóc mają w tym środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Po mieście już teraz jeżdżą wyłącznie niskopodłogowe autobusy i tę tendencję magistrat zamierza zachować. Czy to się uda – zależy od podziału unijnego tortu.

Wrocławia nie stać na 100 proc. niskiej podłogi

- Chcemy, by ponad 50 proc. wrocławskich tramwajów miało bardzo duży lub 100 proc. udział niskiej podłogi. Pozostałe pojazdy będą miały przynajmniej częściowo niską podłogę, przykładowo jak zakupione przez nas wcześniej Moderusy – mówi Patryk Wild, zastępca prezesa MPK Wrocław.

Po Wrocławiu obecnie jeżdżą niskopodłogowe Skody (48 sztuk), wrocławskie Protramy (14 sztuk), a także zakupione w zeszłym roku bydgoskie Pesy Twist (8 sztuk) i sześć tramwajów od poznańskiej firmy Modertrans. W stolicy Dolnego Śląska od dawna nie kupowano tramwajów z częściowo niską podłogą. Ostatni raz MPK nabyło takie pojazdy od rodzimego Protramu blisko 10 lat temu. W Modreusach niska podłoga stanowi 25 proc. pojazdu. Ten zabieg spotkał się z ostrą krytyką części ruchów miejskich. Aktywiści argumentowali, że całkowicie niska podłoga usprawnia komunikację i ułatwia życie wszystkim – nie tylko niepełnosprawnym. Włodarze MPK nie zamierzają jednak rezygnować z obranego kierunku.

- Przy przetargu na zakup tramwajów, który wygrał Modertrans zawarliśmy zapis, który pozwala nam dokupić 16 pojazdów w przyszłości. Zamierzamy skorzystać z tej opcji – tłumaczy wiceprezes MPK. – Tramwaje w całości niskopodłogowe będą jeździć przez cały dzień i obsługiwać główne trasy średnicowe. Tabor, który jest rezerwą szczytową będzie składał się z pojazdów o częściowo niskiej podłodze. Te same tramwaje będą też obsługiwać linie o charakterze bocznym. Wiem, że nie wszystkim to rozwiązanie się podoba, ale dzięki temu będziemy w stanie zapewnić w mieście niską podłogę we wszystkich tramwajach. Nie mamy funduszy, by każdy pojazd był całkowicie niskopodłogowy, a chcemy, aby całość naszego taboru miała niedyskryminacyjny charakter – dodaje Patryk Wild.

Modernizacja zajezdni i nowe autobusy

MPK Wrocław w ramach środków unijnych zamierza także przebudować zajezdnię przy ul. Słowiańskiej na Nadodrzu. To ścisłe centrum miasta, ale stan torowiska wokół pozostawia wiele do życzenia. – Tam jest spora rezerwa terenu, dlatego zajezdnię można intensywnie rozbudowywać. Powstaną tam centralne warsztaty taborowe. Planujemy utworzenie tam zupełnie nowego ciągu technologicznego obsługi codziennej pojazdów na wzór tego, który powstał w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej – tłumaczy Patryk Wild. – Chcemy też zmodernizować zajezdnię przy ul. Kamiennej. Musimy przebudować stare układy torowe, by mogły po nich jeździć nowoczesne pojazdy.

Aby te marzenia się ziściły, potrzebny jest niemały wkład własny gminy oraz finansowanie unijne z programu POIiŚ na poziomie 700 milionów zł. Na dziś do Wrocławia trafia ok. 360 milionów zł. Samorządowcy z Dolnego Śląska liczą jednak, że wynegocjują w ministerstwie większe środki dla dużych miast – kosztem Warszawy zgarniającej większość puli na transport niskoemisyjny.

Wrocławskie MPK ma też plany wobec autobusów. W tym wypadku jednak włodarze spółki nie zamierzają sięgać po unijne pieniądze, bo wiązałoby się to najpewniej z zakupem pojazdów elektrycznych.

– Planujemy pod koniec roku przygotować przetarg na pozyskanie 130 autobusów. Postępowanie będzie się toczyło co najmniej przez kilka miesięcy, dostawy planujemy rozłożyć na 3,4 lata. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, czy będzie to zakup, czy dzierżawa. Obecnie po Wrocławiu jeździ 130 autobusów volvo, które mają już blisko 15 lat. Musimy zacząć je wymieniać. Nowe pojazdy wyposażone będą w napęd dieslowy. Zyski dla środowiska z zakupu autobusów elektrycznych naszym zdaniem nie byłyby aż tak duże, za to koszty – nieporównywalnie większe – tłumaczy wiceprezes MPK.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5