Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiedeń. Zakaz podwożenia dzieci do szkoły działa. Znamy wyniki pilotażu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wiedeń. Zakaz podwożenia dzieci do szkoły działa. Znamy wyniki pilotażu
fot. Mobilitaetsagentur Wien/Christian Fuerthner
W stolicy Austrii zakończył się pilotażowy projekt "Schulstraße”. Wprowadzony tymczasowo zakaz prowadzenia aut w pobliżu szkoły spełnił swoje zadanie. Rodzice i lokalne władze opowiedziały się za jego kontynuowaniem a chęć zamknięcia przyszkolnych ulic zgłaszają kolejne placówki i lokalne władze.

Przed szkołą podstawową Vereinsgasse w 2. Dzielnicy Wiednia od 10 września do 2 listopada prowadzono pilotażowy projekt "Schulstraße" czyli szkolnej ulicy. W dniach nauki między godziną 7:45 a 8:15 wprowadzono zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych, motocykli i innych pojazdów mechanicznych w celu uniknięcia niebezpiecznych sytuacji drogowych. Funkcjonowanie nowego rozwiązania było na bieżąco oceniane i analizowane przez specjalistów z zakresu ruchu drogowego.

"Schulstraße"

– Tymczasowy zakaz jazdy przed szkołą wyraźnie przyczynił się do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci – mówi Petra Jens, pełnomocniczka miasta ds. komunikacji pieszej z wiedeńskiej Agencji Mobilności, a zarazem inicjatorka projektu. – Znacznie mniej dzieci zostało przywiezionych do szkoły samochodem, a zamiast tego przyjechały hulajnogą, rowerem lub przyszły pieszo – dodaje.

Na prośbę rodziców, szkoły oraz władz dzielnicy ulica Vereinsgasse pozostaje ulicą szkolną. Kolejne dwadzieścia szkół już zgłosiło swoje zainteresowanie udziałem w projekcie. – Wszyscy rodzice chcą Schulstrasse – mówi przewodnicząca dzielnicy Uschi Lichtenegger. Szkolna ulica została pozytywnie przyjęta przez dzieci, rodziców, kierownictwo szkoły i sąsiadów – podkreśla.

Obecnie w dni powszednie od 7:45 do 8:15, na ulicy Vereinsgasse obowiązuje zakaz ruchu pojazdów mechanicznych. Oprócz znaków zakazu jazdy, które zwracają uwagę kierujących na "szkolną ulicę", jest ona także blokowana z użyciem barierek, co okazało się niezbędne do pełnego wyegzekwowania zakazu.

Jak dzieci dostawały się do szkoły w placówkach, które podlegały pilotażowi

Pilotaż został więc przekształcony w trwałe rozwiązanie, które będzie wprowadzane w kolejnych częściach Wiednia. Kolejne wiedeńskie szkoły chcą pójść za przykładem Vereinsgasse. Do miasta wpłynęło już ponad 20 zapytań od przedstawicieli szkół z prośbą o utworzenie "ulicy szkolnej". Możliwości ich wdrażania są obecnie analizowane. Zainteresowani przedstawiciele szkół lub dzielnic mogą kontaktować się z Agencją Mobilności w Wiedniu. Zapytania o projekt pilotażowy wpłynęły także z takich miast jak Kraków, Berlin czy Montreal także zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa dzieci i nawyków transportowych mieszkańców.

Obecnie w Wiedniu funkcjonuje ok. 300 szkół podstawowych więc objęcie nowym programem całego miasta zajmie trochę czasu. Warto także zauważyć, że hulajnogi elektryczne i rowery z napędem traktowane są jak zwyczajne rowery i można nimi dostać się pod samą szkołę.

Nie tylko bezpieczeństwo

Władze Wiednia od wielu lat stawiają na promocję ruchu pieszego i poprawę bezpieczeństwa pieszych. W obowiązującej strategii mobilności miejskiej zapisano też, że do roku 2025 na ekologiczne sposoby poruszania się (pieszo, rowerem, transportem publicznym) ma przypadać 80% podróży. W roku 2013 w strukturach miasta powołano jednostkę odpowiedzialną za działania w tym zakresie, czyli wspomnianą wcześniej Agencję Mobilności. Jednym z jej najważniejszych zadań jest dalsza promocja chodzenia i zdrowego poruszania się po mieście – wiele działań jest przy tym nakierowanych na najmłodszych, wśród których promowane są korzystne dla zdrowia sposoby poruszania się.

– Obecnie ok. 1/5 dzieci jest do szkół podwożona przez rodziców. Nie zaskakuje, że podobna liczba uczniów ma nadwagę. Do tego nauczyciele wskazują, że wielu podopiecznych ma problemy z opanowaniem roweru. To właśnie do nich najbardziej chcemy dotrzeć i im pokazać, że chodzenie czy dojazd do szkoły na rowerze może znacząco poprawić zdrowie – wyjaśniała w rozmowie z Transportem Publicznym kilka miesięcy temu Petra Jens.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5