Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Wiceprezydent Olszewski: III linia metra to sygnał, że miasto się rozwija

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Michał Olszewskizastępca prezydenta m.st. Warszawy

Zastępca prezydenta m.st. Warszawy prowadzi w imieniu prezydenta m.st. Warszawy zadania z zakresu architektury, zagospodarowania przestrzennego i rewitalizacji, polityki związanej z pozyskiwaniem funduszy europejskich, polityki miejskiej oraz polityki metropolitarnej, polityki inwestycyjnej m.st. Warszawy, polityki mobilności i transportu oraz gospodarki odpadami.

Autor:

Michał Olszewski

Data publikacji:
19-03-2021
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Wiceprezydent Olszewski: III linia metra to sygnał, że miasto się rozwija
fot. Metro Warszawskie
Na początku tygodnia ogłosiliśmy bardzo ważną decyzję dla całej stolicy – a szczególnie dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy. Na dobre rozpoczynamy kolejną wielką inwestycję – budowę III linii metra. Wczoraj w głosowaniu warszawscy radni zdecydowali o przekazaniu dodatkowych środków na ten cel. To oznacza, że dostaliśmy zielone światło do rozpoczęcia inwestycji i lada chwila zaczniemy prace przygotowawcze.

Jak każda zapowiedź każdej dużej inwestycji – a rozbudowa metra to jedna z największych, jakie mogą się przydarzyć w mieście – ogłoszenie budowy III linii wywołało wiele emocji i ożywioną dyskusję. Głos zabierają aktywiści miejscy, politycy, publicyści, eksperci, a przede wszystkim sami mieszkańcy. Wiele z podnoszonych argumentów ma swoje podstawy, ale część wynika, jak się zdaje, po prostu z braku istotnych informacji. Dlatego chciałbym wyjaśnić Wam kilka najważniejszych kwestii i rozwiać wątpliwości, na które najczęściej zwracacie nam uwagę.

Po pierwsze – dlaczego Praga-Południe? Bo to druga w Warszawie największa dzielnica pod względem liczby ludności. I jako taka bezwzględnie potrzebuje sprawnego połączenia z centrum. Tym bardziej, że wciąż dynamicznie się rozbudowuje – kolejne nowe osiedla powstają na Gocławiu, Kamionku czy Grochowie. Tu sprawa jest według mnie absolutnie jednoznaczna.

A dlaczego taki przebieg? Bo w miejscach, gdzie planujemy lokalizacje poszczególnych stacji, mamy do czynienia z największą gęstością zaludnienia i największą liczbą wydawanych pozwoleń na budowę. Stacja Nowaka-Jeziorańskiego zlokalizowana jest też obok kluczowych dla dzielnicy inwestycji – Terminalu Kultury Gocław oraz zespołu szkolno-przedszkolnego.

Po drugie – dlaczego metro, a nie tramwaj? W dobie pandemii i wynikających z niej trudności finansowych było to jedno z kluczowych pytań, przed którymi stanęliśmy. Długo się zastanawialiśmy nad możliwymi rozwiązaniami. Najpierw tramwaj? Najpierw metro? A może obie inwestycje realizować równolegle? Analizy niezależnych ekspertów w ramach przeprowadzonego przez nas studium technicznego wykazały jasno – relacja pomiędzy kosztami budowy, uciążliwością jej prowadzenia dla mieszkańców oraz przepustowością obu środków transportu jednoznacznie wskazują na pierwszeństwo Metra Warszawskiego.

Świadczą o tym twarde liczby. Zobaczcie sami – w godzinach szczytu M3 będzie w stanie przewieźć 26 tys. pasażerów na godzinę. Linia tramwajowa "magistralna" (12 kursów) przewozi ich w tym czasie ok. 2,6 tys. To aż 10 razy mniej! Argumenty dotyczące istniejących połączeń autobusowych również nie wytrzymują zderzenia z rzeczywistością. Nauczył nas tego choćby przykład budowy zachodniego odcinka II linii metra – przed otwarciem 3 stacji na Woli autobusy na Górczewskiej w ciągu godziny zapewniały 5,4 tys. miejsc. Metro po uruchomieniu – aż 24 tys. Różnica jest kolosalna, także w komforcie jazdy dla pojedynczego pasażera.

Pewnie się ze mną zgodzicie, że metro to po prostu najbardziej wydajny i najwygodniejszy środek transportu publicznego. W dodatku odporny na utrudnienia, z którymi borykamy się w naziemnych środkach transportu, z tramwajami włącznie (choćby korki, które na dużych skrzyżowaniach potrafią tarasować przejazd tramwajom). Nota bene, koszty budowy tramwaju na Gocław są znacząco wyższe od tych podawanych przez aktywistów. Najnowsze szacunki mówią o kwocie ponad 340 mln zł, podczas gdy aktywiści mówią o… 200 mln.

Przypominam też, że III linia to nie tylko I etap budowy i doprowadzenie nitki na Gocław. To także kolejne etapy, które stworzą nowe podziemne połączenia między Pragą-Południe a lewobrzeżną Warszawą.

Chciałbym również odnieść się do klasycznego już argumentu o „wożeniu powietrza” na nowych odcinkach. Dlaczego klasycznego? Bo taka sama teza pojawiała się w latach 90., kiedy powstawała I linia metra na Kabatach, potem w 2012 roku w kontekście II linii metra. Dzisiaj z oddanych do użytku odcinków linii M2 korzysta ponad 200 tys. pasażerów dziennie, a z obu linii ponad milion. Takie są twarde fakty.

Nie będę już pastwił się nad próbami przekonywania, że dojazd z Gocławia do centrum wymagać będzie dwóch przesiadek. Szanowni Państwo – centrum to nie tylko stacja metra o tej nazwie. I nie tylko bezpośrednie okolice tej stacji są celem podróży mieszkańców Warszawy – wskazują na to rozkład ich miejsc pracy i aktywności. No i jeśli dla przedstawicieli organizacji silnie promujących ruch pieszo-rowerowy stacja Świętokrzyska jest zlokalizowana poza ścisłym centrum Warszawy… to się po prostu samo komentuje.

Podsumowując – III linia metra to ważna i potrzebna inwestycja. To także sygnał, że mimo epidemii i kryzysu Warszawa jest miastem, które wciąż się rozwija. Także dla mieszkańców dzielnic, które – tak jak Praga-Południe – dynamicznie się rozbudowują i rośnie w nich zapotrzebowanie na nowe połączenia transportowe. Pracujemy nad optymalnymi rozwiązaniami i zapewniam mieszkańców wszystkich dzielnic – od Białołęki, po Wilanów – że będziemy robić wszystko, aby sieć transportu publicznego w stolicy była coraz lepsza i coraz wygodniejsza. Trwają prace nad studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego. Kolejne plany rozbudowy komunikacji miejskiej przedstawimy z końcem wakacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Zobacz również:

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Przestrzeń

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Witold Urbanowicz 05 października 2022

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2022

III linia metra. Warszawa ogłasza ważny przetarg

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Zobacz również:

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Przestrzeń

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Witold Urbanowicz 05 października 2022

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2022

III linia metra. Warszawa ogłasza ważny przetarg

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5