Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Węzeł przy stacji Toruń Miasto zmieni oblicze transportu miejskiego Torunia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Węzeł przy stacji Toruń Miasto zmieni oblicze transportu miejskiego Torunia
WU
Realizowany w województwie kujawsko-pomorskim projekt BiT-City zakłada integrację systemów transportowych Bydgoszczy i Torunia. W ramach projektu ma powstać na terenie Torunia duże centrum przesiadkowe, które zintegruje transport miejski z koleją dowożącą pasażerów do Bydgoszczy. Jak mówi Robert Elwertowski - kierownik Projektu BiT-City w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Toruniu, budowa centrum przesiadkowego z pewnością zachęci mieszkańców Torunia do poruszania się między Bydgoszczą a Toruniem środkami transportu publicznego.

Łukasz Pastor, "Transport Publiczny": Dlaczego Toruń zdecydował się na budowę centrum przesiadkowego?

Robert Elwertowski, kierownik Projektu BiT-City w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Toruniu: - Budowa węzła przesiadkowego ma na celu zintegrować miejski transport publiczny z koleją, w tym przede wszystkim ułatwić podróżnym korzystanie z połączeń w relacji Toruń-Bydgoszcz. Dzięki powstaniu węzła łatwiejsze stanie się przesiadanie ze środków komunikacji publicznej na kolej i odwrotnie. W ramach tej inwestycji bliżej dworca kolejowego przeniesiony zostanie przystanek tramwajowy, który zostanie połączony z placem przy dworcu za pomocą kładki nad ul. Traugutta wyposażonej w schody i windy, co zapewni pasażerom bezpieczeństwo i w znaczny sposób ułatwi przemieszczanie się osobom niepełnosprawnym i starszym. Również pasażerowie komunikacji autobusowej zyskają dogodną przesiadkę z dworcem dzięki budowie przystanku autobusowego na Pl. Pokoju Toruńskiego i połączeniu go z pl. 18 Stycznia chodnikami położonymi wzdłuż ul. Skrzyńskiego. Przed budynkiem dworca będą mogły zatrzymywać się autobusy i taksówki. Przy dworcu stanie także zadaszony parking dla rowerów, do którego doprowadzone zostaną ścieżki rowerowe połączone z siecią istniejącej w okolicy infrastruktury tego typu.

Nie bez znaczenia jest również poprawa wizerunku tej części miasta, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie toruńskiej starówki, która jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

- Cały plac 18 Stycznia przy dworcu odzyska historyczny wygląd, zostaną ułożone nowe nawierzchnie ulic z kostki kamiennej i nowe chodniki z płyt kamiennych. Teren zyska nowe, estetyczne oświetlenie stylizowane na historyczne. W ramach urządzania zieleni przy placu ma powstać założenie ogrodowe z fontanną i małą architekturą, które będzie nawiązywać do istniejącego w tym miejscu w XIX wieku. To wszystko ma zachęcić mieszkańców miasta i gości do korzystania z komunikacji publicznej.

Jakie środki transportu centrum będzie integrowało i jakie korzyści z funkcjonowania centrum przesiadkowego odczują pasażerowie?

- W węźle przesiadkowym przy dworcu Toruń Miasto kolej metropolitalna BiT-City zostanie zintegrowana z systemem komunikacji miejskiej funkcjonującymi w Toruniu, tj. zarówno z komunikacją tramwajową i autobusową. Dodatkowo centrum przesiadkowe ułatwi korzystanie z kolei rowerzystom i osobom korzystającym z taksówek.

PKP SA planuje remont budynku dworcowego, który zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku, oprócz funkcji związanych typowo z transportem publicznym, ma znaleźć się miejsce dla siedzib organizacji pożytku publicznego.

Jakie są główne techniczne założenia centrum? Ile przystanków/stanowisk zostanie zbudowanych, jakie systemy się pojawią w związku z nim?


- Koncepcja zakłada przeniesienie przystanku tramwajowego, który w tej chwili znajduje się przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej, Bulwar Filadelfijski i Traugutta w pobliże mostu kolejowego, co ma ułatwić przesiadki z tramwajów na pociąg. Z peronów tramwajowych pasażerowie będą mogli dojść do dworca kładką zbudowaną nad ul. Traugutta. Będą do niej prowadziły schody i windy. Na placu Pokoju Toruńskiego ma powstać całkiem nowy przystanek autobusowy. Dodatkowo w najbliższym sąsiedztwie dworca znajdzie się miejsce dla kilku stanowisk dla autobusów oraz postoju taksówek.

W obrębie węzła pojawią się dwa systemy informacji pasażerskiej o ruchu pociągów i tramwajów. Na przystanku tramwajowym staną tablice informujące o godzinach odjazdu tramwajów. Dodatkowo, kierując się w kierunku dworca, pasażerowie będą informowani o czasie do odjazdu najbliższych pociągów dzięki tablicom zamontowanym na kładce i przy chodniku prowadzącym do budynku dworca. Osoby wychodzące z budynku dworca - chcąc skorzystać z tramwajów - dzięki tablicy znajdującej się w pobliżu dworca będą znały godziny ich odjazdu.

Jak centrum przesiadkowe wpisuje się w projekt BiT City?


Zadanie polegające na budowie węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Miasto jest komplementarne z szeregiem inwestycji realizowanych w ramach projektu BiT-City. Wybudowany węzeł przede wszystkim ułatwi mieszkańcom miasta i jego gościom korzystanie z połączeń kolejowych funkcjonujących pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą i obsługiwanych przez nowy tabor kolejowy zakupiony przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach projektu "Zakup taboru kolejowego dla Szybkiej Kolei Metropolitalnej BiT-City". W celu usprawnienia połączeń z węzłem przebudowana zostanie infrastruktura tramwajowa w najbliższym otoczeniu dworca. Zakup nowego taboru tramwajowego, który będzie dowoził pasażerów chcących skorzystać z kolei metropolitalnej usprawni funkcjonowanie komunikacji tramwajowej i znacząco wpłynie na poprawę wizerunku komunikacji publicznej w Toruniu, co w konsekwencji ma zwiększyć liczbę osób korzystających z środków komunikacji miejskiej.






Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5