Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Budimex zbuduje węzeł Grunwaldzka przy przystanku kolejowym Junikowo. Jest umowa

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-03-11 11:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań: Budimex zbuduje węzeł Grunwaldzka przy przystanku kolejowym Junikowo. Jest umowa
fot. PIM Poznań
Wiosną 2023 roku będzie można przejechać bezkolizyjnie pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk. Przy ul. Grunwaldzkiej powstanie także węzeł przesiadkowy, który połączy różne środki transportu. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą robót budowlanych, spółką Budimex. Inwestycja uwzględnia też pozostawienie rezerwy pod tramwaj.

– Podchodzimy do zadania kompleksowo i wraz z przejazdem pod torami wybudujemy węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. Nie zapominamy też o infrastrukturze rowerowej i chodnikach dla pieszych. Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Dziś ul. Grunwaldzką przecina mocno obciążona linia kolejowa E20 łącząca Warszawę z Berlinem, dlatego przejazd przez tory jest bardzo często zamykany. W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, a droga zostanie pogłębiona tak, by jej użytkownicy mogli bezkolizyjnie jeździć i przechodzić pod torami.

– Rozpoczęcie tej inwestycji jest dowodem na to, jak po długiej debacie i ścieraniu się wielu koncepcji przebudowy granicy powiatu i miasta, samorządy mogą dojść do porozumienia. To również dowód na to, jak doskonale potrafimy współpracować w ramach Metropolii Poznań na rzecz naszych mieszkańców - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Od momentu pojawienia się pomysłu modernizacji tego układu komunikacyjnego, na każdym etapie, byliśmy ogromnym zwolennikiem tego zadania. Dziś czuję radość i satysfakcję z tego, że już wkrótce rozpocznie się budowa tunelu, na który czeka tak wielu mieszkańców naszego powiatu i Poznania – dodaje.

Inwestycja obejmuje budowę lub rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego w rejonie ul. Grunwaldzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak drogi, ścieżki rowerowe, chodniki, zjazdy i przystanki autobusowe, miejsca postojowe oraz parking z układem dróg dojazdowych. – Wykonawca poprowadzi zadanie w trybie "zaprojektuj i wybuduj", czyli w pierwszej kolejności przygotuje dokumentację projektową oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia, na co ma niespełna rok. Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku 2022 r., a zakończą wiosną 2023 r. – dodaje Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowa pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami w systemie "drzwi w drzwi". Uzupełnieniem węzła będzie parking samochodowy typu "parkuj i jedź" oraz miejsca dla rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie komunikacji publicznej będą mogli czekać na swój autobus czy pociąg w nowej poczekalni albo pod wiatami peronowymi.

Wykonawca wraz z planowaną budową wiaduktu kolejowego w ciągu linii E20 przebuduje torowisko kolejowe z siecią trakcyjną. Odcinek ul. Grunwaldzkiej pomiędzy planowanym węzłem a ul. Malwową zostanie wyremontowany. W ramach zadania planuje się również przebudowę elementów infrastruktury technicznej, jak kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci teletechnicznych i kanału technologicznego. Uzupełnieniem inwestycji będzie nowe zagospodarowanie terenu zielenią i małą architekturą (ławkami, koszami na śmieci).

W planach jest również zachowanie w rejonie północnej strony węzła przesiadkowego rezerwy terenowej na pętlę tramwajową, która w przyszłości dałaby możliwość przedłużenia istniejącej sieci tramwajowej z Junikowa.

Budowa zintegrowanego węzła transportowego jest realizowana ze wsparciem funduszy unijnych. W kosztach inwestycji partycypują: Poznań, Powiat Poznański oraz gmina Komorniki. W 2019 r. wszystkie trzy strony zawarły porozumienie o partnerstwie na rzecz realizacji przedsięwzięcia. Miastu Poznań przyznano dofinansowanie unijne w wysokości ponad 66 mln zł. Pozostałe koszty (wykonawca wycenił prace na 95,55 mln zł) zostaną pokryte przez miasto, powiat i gminę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5