Na ul. Gagarina trwa wspólna inwestycja wodociągowo-tramwajowa. Teraz wykonawca – konsorcjum firm Balzola i Inżynieria Rzeszów – rozpoczął także roboty stricte związane z budową przyszłego torowiska.
W ciągu ul. Gagarina powstaje nowy kolektor – tzw. Mokotowski Bis. Inwestycja
ruszyła w maju, a teraz budowa weszła w nowa fazę. Pod ziemię trafiła tarcza TBM Jolanta, której zadaniem będzie bez wydrążenie mikrotunelu na głębokości ok. 10 m w technologii tzw. mikrotunelingu. Dzięki temu utrudnienia dla mieszkańców będą mniejsze niż w przypadku otwartego wykopu.
Tarza Jolanta ma średnicę 3,42 m. Masa części drążącej to 15,5 t, a całości – wraz z zapleczem – ok. 107 t. Długość maszyny wynosi 7,5 m. Budowę kolektora podzielono na dwa odcinki o długości ok. 580 i 480 m. Szyb startowy ulokowano po wschodniej stronie skrzyżowania Gagarina i Sieleckiej. Wpierw tarcza wydrąży mikrotunel w kierunku Czerniakowskiej. Stamtąd zostanie ponownie przetransportowana do szybu startowego, skąd będzie drążyć miktorunel w drugą stronę – w kierunku Belwederskiej.
fot. MPWiKNowy kolektor będzie miał 1,2 km długości. „Od strony ul. Czerniakowskiej zostanie połączony z kolektorem Nadbrzeżnym, a od strony ul. Belwederskiej/Sułkowickiej z kolektorem Mokotowskim, z którego będzie odbierał ścieki i wody opadowe. Będzie wykonany z modułów rur żelbetowych o długości 3 m, średnicy wewnętrznej 2,8 m i zewnętrznej 3,4 m. Pojemność retencyjna kolektora wyniesie 6,9 tys. m³” – podaje MPWiK.
Ulica Gagarina zostanie już odbudowana w nowym kształcie – z linią tramwajową w pasie dzielącym. To odnoga od trasy tramwajowej do Wilanowa, prowadzącej w ciągu Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Jak informuje Balzola, w ostatnim tygodniu października wystartowały roboty ziemne związane z budową torowiska. – Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem podbudów oraz fundamentów pod słupy trakcyjne – powyższe prace są prowadzone w rejonie ulic Belwederska – Górska oraz Iwicka – Czerska. Pierwsze prace związane z wykonaniem rusztu torowego są przewidziane na początek grudnia 2022 r. – informuje Jacek Koralewski, kierownik budowy ze strony firmy Balzola Polska. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na koniec 2023 r.