Niebawem rozpoczną się dwie kolejne inwestycje Tramwajów Warszawskich. Chodzi o dalsze odcinki trasy tramwajowej Wola – Wilanów – na Ochocie, wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Dw. Zachodniego i na Mokotowie, wzdłuż Rakowieckiej.
W październiku zeszłego roku Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z Balzolą i Lantanią na budowę ok. 900-metrowego odcinka torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości wraz z przebudową przyległych odcinków torowisk. W sumie na realizację całego kontraktu przeznaczono 22 miesięcy.
W wakacje utrudnienia przy PuławskiejNiepozorna inwestycja będzie wiązać się ze sporymi utrudnieniami w ruchu. – Celem jest rozpoczęcie robót w czerwcu. Ulica Rakowiecka przez najbliższe 1,5 roku będzie miała ograniczony bądź wyłączony ruch – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Krytyczne oczywiście są skrzyżowania na dwóch krańcach budowanej trasy – w tym z ul. Puławską. – Ograniczenia będą na jezdni zachodniej, gdzie musimy wykonać łuki. Chciałbym, by utrudnienia zakończyły się przed wrześniem. Będzie też wstrzymywany ruch tramwajowy, ale na pewno nie na dwa miesiące, tylko na kilka-kilkanaście dni. Wykonaliśmy wszystkie tory, które się dało, ale roboty będą jednak prowadzone w dużej bliskości torów – wyjaśnia Bartelski.
Więcej zamieszania będzie na drugim skrzyżowaniu – z al. Niepodległości, przy SGH. – Czeka nas tam pełen zakres przekładek, musimy przełożyć ruch na jezdni al. Niepodległości, co jest w kolizji z korpusem stacji metra. Wyzwań jest bardzo dużo, ale utrudnienia przypadną na przyszły rok – mówi prezes.
W czerwcu start prac na Bitwy Warszawskiej 1920 r.W lutym tego roku zaś Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z konsorcjum firm ZUE i Fabe Polska na budowę ok. 1,6-kilometrowej trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i w tunelu pod Parkiem Pięciu Sióstr do stacji Warszawa Zachodnia. Tu czas realizacji wynosi 26 miesięcy.
Roboty również mają rozpocząć się w czerwcu. – Na początku to będą roboty w ograniczonym zakresie. Do wykonania jest przebudowa części ciepłociągu w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zrobimy to częściowo w tym, częściowo w przyszłym roku – mówi prezes Bartelski.
Większe utrudnienia w przyszłym rokuPóźniej za to się rozpoczną prace na skrzyżowaniu z Grójecką i w rejonie Alej Jerozolimskich. – Te utrudnienia zaczną się w przyszłym roku. Nie przewiduję dziś, by jeszcze w tym roku wstrzymywany był ruch tramwajów na Grójeckiej [przy okazji Tramwaje Warszawskie chcą wyremontować tory na Grójeckiej – red.] – mówi prezes.
Wymagającym etapem będzie budowa tunelu bliżej Dworca Zachodniego. – Wykonawca musi utrzymać ciągłość ruchu w Bitwy Warszawskiej 1920 r., ale będzie ona zwężona do minimum i po trzech pasach w każdą stronę w Alejach Jerozolimskich. Tunel będziemy budować w sekcjach, będą więc liczne przekładki ruchu – na pewno więc nie będzie tak szeroko i komfortowo jak teraz – mówi Wojciech Bartelski. Jak wyjaśnia, w rejonie Alej tunel będzie budowany metodą podstropową, a w miejscu parku – w pełni odkrywkowo. – Park nie ucierpi w stopniu większym niż minimalny. Wszystko uzgodniliśmy z dzielnicą na etapie projektu zagospodarowania tego zieleńca – zapewnia Bartelski.