Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jest umowa na budowę tramwaju do Dw. Zachodniego. Koniec budowy w 2026 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z wykonawcą na budowę ok. 1,6-kilometrowej trasy do stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm ZUE i Fabe Polska za 362,6 mln zł brutto. Na trasie powstanie pierwszy w stolicy tunel tramwajowy z podziemnym przystankiem.

Przedmiotem podpisanej dziś (20 lutego) umowy jest budowa trasy tramwajowej od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką. Zakres robót obejmuje budowę torowiska, budowę tunelu pod Parkiem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi, wyposażenie odcinka tunelu powstałego w ramach przebudowy Dworca Zachodniego, a także niezbędną przebudowę układu drogowego. Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Tramwaje mają pokonać trasę od Grójeckiej w około pięć minut.

– Przez cały czas inwestujemy w transport, który jest naszym priorytetem. Trwają prace przy tramwaju na Kasprzaka i do Wilanowa. Niebawem rozpoczynamy prace na Rakowieckiej. Dziś podpisujemy umowę na kolejny odcinek od Grójeckiej do Dw. Zachodniego. Jest szansa, że w 2026 r. mieszkańcy skorzystają z tego połączenia – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. 

– Trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, która jest skomunikowania Ochoty i Woli, a także zbudowania wielkiego węzła tramwajowo-autobusowo-kolejowego na Dw. Zachodnim. Kiedy finanse miasta pozwolą, będziemy kontynuować prace studyjne nowych linii na Woli – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów 

W sumie wykonawca będzie miał 26 miesięcy na realizację prac, co oznacza, że budowa powinna zakończyć się w kwietniu 2026 r. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Pierwsze prace mogą być prowadzone poza pasem drogowym – dokładny harmonogram będzie zależał od uzgodnień z komórkami w mieście odpowiedzialnymi za organizację ruchu.

– Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt w Warszawie. Postaramy się zbudować trasę z jak najmniejszymi utrudnieniami dla mieszkańców – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.

Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową – z nowym układem przystanków na wylotach skrzyżowania. Dalej torowisko będzie poprowadzone w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Między Orzeszkowej a Szczęśliwicką zaplanowano rozjazdy. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.

Tramwaje będą częściowo wykorzystywać tunel wybudowany już w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prowadzonej przez PKP PLK. Zgodnie z założeniami w tym etapie będą dojeżdżać do pierwszego podziemnego przystanku, zlokalizowanego na poziomie -2 po południowej stronie stacji, między Alejami Jerozolimskimi a torami WKD. Przed przystankiem zaplanowano rozjazdy dla taboru dwukierunkowego. Perony tramwajowe będą skomunikowane z przejściem podziemnym za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind.

Dalsza część tunelu, z dwoma parami przystanków po północnej stronie, pozostanie na razie pustką technologiczną. Perspektywa realizacji dwóch odnóg, łączących Dw. Zachodni z ul. Kasprzaka, jest odległa. Na razie nie mają one zabezpieczonego finansowania, a plan ogólny spółki zakłada realizację "do 2032 r.". Na razie trwają analizy różnych wariantów dalszego przebiegu trasy. W fazie projektowania znajduje się też inny odcinek trasy – od Banacha, przez Pole Mokotowskie, w stronę Rakowieckiej.

Schemat trasy i docelowej organizacji ruchu, mat. TW










Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Tramwaje Warszawskie 08 maja 2025

Budowa metra na Bemowie. Zmiany w kursowaniu tramwajów

Komunikacja

Warszawskie tramwaje na niezawodnym i bezpiecznym zasilaniu

Komunikacja

Zobacz również:

Jak idzie budowa tramwaju do Dw. Zachodniego

Komunikacja

Jak idzie budowa tramwaju do Dw. Zachodniego

UM Warszawa 13 listopada 2024

Co słychać na budowie tramwaju do Dw. Zachodniego?

Komunikacja

Co słychać na budowie tramwaju do Dw. Zachodniego?

Redakcja/inf. pras. 11 września 2024

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Tramwaje Warszawskie 08 maja 2025

Budowa metra na Bemowie. Zmiany w kursowaniu tramwajów

Komunikacja

Warszawskie tramwaje na niezawodnym i bezpiecznym zasilaniu

Komunikacja

Zobacz również:

Jak idzie budowa tramwaju do Dw. Zachodniego

Komunikacja

Jak idzie budowa tramwaju do Dw. Zachodniego

UM Warszawa 13 listopada 2024

Co słychać na budowie tramwaju do Dw. Zachodniego?

Komunikacja

Co słychać na budowie tramwaju do Dw. Zachodniego?

Redakcja/inf. pras. 11 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij