Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa ogłasza inwestycje unijne. Będzie tramwaj na Gocław

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-06-02 13:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa ogłasza inwestycje unijne. Będzie tramwaj na Gocław
Fot. ZTM Warszawa
Dzisiaj władze Warszawy zaprezentowały listę projektów z zakresu komunikacji publicznej, które zostaną dofinansowane z funduszy unijnych w ramach perspektywy 2014-2020. Priorytetem zostaje rozbudowa II linii metra. Na liście znalazł się też tramwaj na Gocław, choć wcześniej mówiono o budowie metrobusu. Władze Warszawy zapowiedziały też zakup 130 autobusów niskoemisyjnych o alternatywnych źródłach zasilania. Na autobusy i tramwaje stolica chce wydać 3 mld zł.

– W czerwcu będą przyjmowane zintegrowane inwestycje terytorialne. Wynikają z tego różne konsekwencje. Jeżeli chodzi o tramwaje pewne założenia zostaną potwierdzone. Ta perspektywa dla komunikacji szynowej jest dosyć łaskawa. Środków starczy na tramwaj na Gocław – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. Jak zapowiada, w sumie wydanych zostanie na autobusy i tramwaje ok. 3 mld zł.

Priorytety szynowe

Priorytetową inwestycją pozostaje rozbudowa II linii metra. W czasie trwania perspektywy 2014-2020 (z trzyletnim okresem rozliczeniowym) powstanie w dwóch etapach jedenaście stacji. W tej chwili toczy się przetarg na wykonawców dla odcinków 3+3 bezpośrednio przylegających do centralnego odcinka II linii metra. W ramach tej inwestycji mają powstać po trzy stacje w każdą ze stron. Pociągi dojadą do stacji C-6 Księcia Janusza na Woli na odcinku zachodnim oraz do stacji C-18 Trocka (ex Targówek II) na Targówku. Jednocześnie Metro prowadzi konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane dla dalszych stacji – dwóch na Bemowie oraz trzech na Targówku i Bródnie. Zakończył się właśnie etap składania wniosków o udział w konkursie. Warszawa otrzyma na realizację 12,2 km linii metra kwotę w wysokości 3,6 mld zł.

W minionej perspektywie niewiele powstało nowych odcinków tras tramwajowych – na Powstańców Śląskich oraz na Tarchomin, za to dokonano pokaźnych inwestycji taborowych (w sumie 266 nowych wozów). Teraz sieć tramwajów rozrośnie się znacznie bardziej. Inwestycje – dzięki umowie wieloletniej – będą realizowane przez Tramwaje Warszawskie, a nie bezpośrednio przez miasto. Największą inwestycją jest budowa blisko 10-kilometrowej trasy Dw. Zachodni – Wilanów. Trasa przebiegać będzie Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha, Rostafińskich, Rakowiecką, Goworka, Spacerową, Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej do krańca przy Branickiego w Miasteczku Wilanów. Inwestycja będzie podzielona na etapy. Do jej obsługi zostanie kupionych 50 tramwajów dwukierunkowych. Elementem projektu jest zajezdnia Annopol.

Największym zaskoczeniem jest zapowiedź budowy tramwaju na Gocław (ok. 4,5 km).  Inwestycja obejmuje też zakup 18 tramwajów. Wcześniej władze miasta były niechętne budowie tej trasy. W zamian zakładano budowę metrobusu.

Oczywiście wydłużona zostanie trasa na Tarchominie (ok. 2,5 km). W dwóch fazach – najpierw do pętli Nowodwory, a następnie do Winnicy. Zgodnie z planami Tramwajów Warszawskich komunikacja szynowa wróci na zachodni odcinek ul. Kasprzaka – tym razem jednak bezpośrednio do Wolskiej, bez skręcania w al. Prymasa Tysiąclecia. Zapisano 10 tramwajów do obsługi tych tras.

Założono również zakup 130 autobusów niskoemisyjnych o alternatywnych źródłach zasilania wraz z przebudową zajezdni Redutowa. 

Wspomniane projekty znajdują się na liście podstawowej. Opiewają one na kwotę ok. 2 mld zł, z czego dofinansowanie UE wynieść ma 910 mln zł.

Inwestycje nie ominą też warszawskiej SKM-ki. Dla jej rozwoju kluczowa jest sprawa modernizacji i dostosowania zaplecza na Szczęśliwicach. Po modernizacjach linii obwodowych i radomskiej oraz innych inwestycjach w Warszawskim Węźle Komunikacyjnym, przeprowadzanych przez PKP PLK, planowane są dwie nowe trasy: z Piaseczna przez Warszawę Gdańską do Legionowa i Wieliszewa (z możliwością wydłużenia do Zegrza bądź Nieporętu) oraz z Ożarowa Mazowieckiego przez Warszawę Gdańską do Warszawy Rembertowa (z możliwością wydłużenia do Sulejówka-Miłosny).

Lista rezerwowa też będzie realizowana

Jeżeli chodzi o listę rezerwową projektów autobusowych i tramwajowych, na niej znalazły się modernizacja tras w ciągu Jagiellońskiej na odcinku Żerań FSO – Rondo Starzyńskiego (3,3 km), Grochowskiej na odcinku al. Zieleniecka – Gocławek (5,1 km), pl. Zawiszy – rondo Żaba (7,7 km), al. Waszyngtona na odcinku od al. Zielenieckiej do Wiatracznej (2,3 km), Kijowskiej i al. Tysiąclecia na odcinku Markowska – Kawęczyńska (1,2 km), Obozowej (2,1 km). Przewidziano również budowę nowej trasy w ciągu al. Wilanowskiej od stacji metra Wilanowska do istniejącej trasy tramwajowej na Wołoskiej i Marynarskiej. Linia ta znacznie poprawiłaby dojazd do biurowego Służewca. Zapisano też zakup 40 tramwajów. – To nie są projekty, które będą czekały. Spółka Tramwaje Warszawskie będzie podejmowała się ich realizacji. W miarę, jak będą pojawiać się nowe środki unijne, co powinno nastąpić w latach 2017-2018, będziemy starali się również przekonywać rząd o dofinansowanie tych projektów – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Jak dodaje, projekty na liście rezerwowej opiewają na kwotę 752 mln zł, z czego spodziewane dofinansowanie wynosi 396 mln zł.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Przestrzeń

Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Witold Urbanowicz 31 marca 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Przestrzeń

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Witold Urbanowicz 17 marca 2016

Metro nie do zatrzymania. Środki na nowe stacje i tunele bez konkursu

Prawo & Finanse

Metro nie do zatrzymania. Środki na nowe stacje i tunele bez konkursu

Witold Urbanowicz 25 sierpnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5