Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłasza nabór w drugiej edycji programu Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Oprócz pojazdów elektrycznych, wodorowych i gazowych nabór obejmuje także autobusy hybrydowe oraz zasilane olejem napędowym.
CUPT zapowiedział nabór projektów w ramach konkursu E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) 2.0. Jak wyjaśnia instytucja, wsparcie mogą uzyskać projekty związane z zakupem zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego) lub niskoemisyjnego taboru autobusowego (zasilanego paliwami alternatywnymi – CNG, LPG, LNG), wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania, a także taboru zasilanego olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI) oraz hybrydy HEV/MHEV, hybrydy plug-in (PHEV). CUPT zastrzega, że w jednym wniosku nie jest dopuszczone staranie się o zakup taboru z różnych grup rodzaju napędów, a preferowanym rodzajem napędu jest napęd zeroemisyjny. Potencjalni beneficjenci mogą jednak składać kilka wniosków.
Każdy wnioskodawca może ubiegać się o wsparcie zakupu łącznie nie więcej niż 15 pojazdów. Ogólna liczba pojazdów przewidziana w konkursie to 187 autobusów. Pojazdy te mają być wykorzystane do obsługi nowoutworzonych pozamiejskich linii autobusowych. Skorzystać mogą też podmioty, które chcą wymienić tabor na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i/lub deficytowość linii).
Wnioski można składać od 13 maja do 14 czerwca. W zakresie oceny merytorycznej pod uwagę brane będą: powiązanie wnioskodawcy z Funduszem rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) o charakterze użyteczności publicznej, przedsięwzięcia wspierające integrację transportową (linie komunikacyjne obsługiwane przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor autobusowy zapewniają przesiadkę na transport kolejowy i/lub miejski/podmiejski), Promocja linii komunikacyjnych pozamiejskich, obsługiwanych przez związki/porozumienia międzygminne/powiatów/powiatowo-gminne, operatorów publicznego transportu zbiorowego, poprawa dostępności komunikacji publicznej, zmniejszenie emisji w niższych warstwach atmosfery oraz CO2, utrzymanie istniejących lub utworzenie nowych linii, stopień przygotowania przedsięwzięcia do realizacji, umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (umowa PSC).
Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 95%.W przypadku wniosków składanych przez organizatorów transportu wysokość wsparcia będzie zależna od dochodów uzyskiwanych przez wnioskodawców oraz podmiotów, na terenie których zlokalizowana będzie linia komunikacyjna (wyliczany jako średnia dla obszaru). Dostępna kwota naboru to 1,404 mld zł. Ostateczna kwota będzie zależała od aktualnego kursu euro w momencie zawierania umów o wsparcie.
Nowy nabór jest ogłaszany w związku z niewyczerpaniem puli programu. W I edycji
przyznano dofinansowanie w wysokości 285 mln zł na zakup 207 autobusów. Ze wsparcia skorzystało 25 beneficjentów. Dostępna pula środków wynosiła 1,689 mld zł.
Link do programu.