Zakończyła się budowa stropu tunelu tramwajowego w miejscu zamkniętej jezdni Alei Jerozolimskich. W nocy z piątku na sobotę, z 5 na 6 czerwca, przełoży ruch z jezdni północnej (bliżej dworca kolejowego) na jezdnię południową (bliżej parku Pięciu Sióstr), co umożliwi rozpoczęcie budowy kolejnego fragmentu tunelu, bliżej Dworca Zachodniego. Liczba pasów ruchu w Alejach nie zmieni się, ale będą one w tym etapie szersze.
Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów. Spodziewamy się, że z nowego tramwajowego połączenia na Dworzec Zachodni będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie. Inwestycja, która na dekady ulepszy transport w tej części stolicy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami. Teraz szykujemy się do kolejnej czasowej zmiany w organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich.
Wykonawca trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego zasypał już strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich i kontynuuje prace przy odtwarzaniu zagospodarowania przestrzeni. Już niebawem zostanie przełożony ruch między jezdniami – dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, od strony Dworca Zachodniego.
Zmiany w ruchuW nocy z piątku na sobotę, z 5 na 6 czerwca, kierowcy wrócą na nitkę Alej Jerozolimskich zazwyczaj prowadzącą do centrum, a zamknięta będzie ta w kierunku Włoch. Na otwartej jezdni zostaną wytyczone po trzy pasy w każdym kierunku – szersze niż teraz. Ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry, a buspasy będą jeszcze szersze. Pojadą nimi autobusy, taksówki, motocykle i pojazdy MTON.
Zjeżdżający z ronda Zesłańców Syberyjskich w kierunku centrum na fragment przy budowanym tunelu wjadą jednym pasem, obok którego będzie buspas. Jeden pas mniej będzie także na wiadukcie nad rondem. Z kolei jadący w kierunku Włoch przejadą na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni, a na właściwą wrócą przed wiaduktem.
Autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego jadące z obu kierunków zatrzymają się na tymczasowych przystankach przed zwężonym fragmentem Alej Jerozolimskich. Autobusy PKS nadal będą dojeżdżały na Dworzec Zachodni, ale zmieni się dojście do peronów. Zamknięty będzie chodnik po stronie dworca. Pasażerowie przejdą przez parking.
Postęp prac na budowie
Na podziemnym przystanku przy Dw. Zachodnim zakończono prace konstrukcyjne, trwają roboty przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu. Na poziomie -1 (pośrednim) trwają zaawansowane prace wykończeniowe i instalacyjne. W II połowie czerwca, zgodnie z harmonogramem zgłoszonym przez wykonawcę, planujemy – wspólnie z PKP PLK – zgłosić do odbiorów przez służby zewnętrzne poziomu -1 stacji Warszawa Zachodnia. To spory obiekt, wymagający dokładnych odbiorów i kontroli. Całe przejście – od Alej Jerozolimskich do peronów kolejowych – zostanie udostępnione po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Po odebraniu części -1 będziemy kontynuować prace, za wygrodzeniem, w części tramwajowej na poziomie -2.
Wykonawca kontynuuje prace przy budowie stropu tunelu w Parku Pięciu Sióstr. Tunel jest budowany metodą podstropową („od góry do dołu”). Na przełomie czerwca i lipca budowniczowie rozpoczną prace i głębienie wykopu pod gotowymi fragmentami stropu.
Wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwają prace przy przebudowie instalacji podziemnych, w tym zwłaszcza ważnej magistrali ciepłowniczej. Roboty te mogą być wykonywane wyłącznie poza sezonem grzewczym. Na odcinku od Szczęśliwickiej w kierunku Grójeckiej trwa już budowa nowej jezdni południowej w docelowym kształcie. Bliżej Grójeckiej widać także podłoże pod konstrukcję torowiska.
Tramwaje czasowo nie jeżdżąNa skrzyżowaniu z ul. Grójecką rozpoczął się nowy, kluczowy etap prac związany z przebudową instalacji ciepłowniczej i budową nowego węzła rozjazdowego, który wymagał rozszerzenia frontu robót. Od 2 czerwca wstrzymany jest ruch tramwajów na ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięta jest też ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Białobrzeską a Grójecką.
Od strony centrum tramwaje linii 9 dojeżdżają tylko do przystanku Och-Teatr, a pozostałe – kończą na pl. Narutowicza. Wzdłuż zamkniętej trasy kursują autobusy komunikacji zastępczej, a dla ułatwienia ich przejazdu wyznaczono buspasy. Przerwa w ruchu tramwajów na Grójeckiej i al. Krakowskiej zakończy się w październiku 2025 r. Wykorzystamy ją do koniecznego remontu odcinka torów na ul. Grójeckiej oraz innych prac utrzymaniowych na całej trasie do pętli P+R Al. Krakowska.
Odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia. Po jego otwarciu roboty obejmą drugą stronę skrzyżowania z ul. Grójecką i czasowo zamknięty zostanie wlot ul. Banacha. Ten etap potrwa do października, a ograniczenia w przepustowości skrzyżowania z ul. Grójecką utrzymają się przynajmniej do końca roku.
Tramwaj ważną częścią przemian na Dworcu ZachodnimW ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze.
Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Tramwaj, oferujący większą pojemność niż autobus, dzięki wydzielonemu torowisku dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.
Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.