Na jednym z najbardziej zatłoczonych skrzyżowań w centrum stolicy – al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej – Tramwaje Warszawskie planują modernizację sygnalizacji świetlnej. Nowy system sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów wykorzysta zarówno klasyczne pętle indukcyjne w torowisku, jak i dane GPS z systemu SIP, co ma usprawnić przejazdy przez to newralgiczne miejsce.
Na jednym z najbardziej obciążonych skrzyżowań w centrum stolicy – al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej – Tramwaje Warszawskie planują modernizację sygnalizacji świetlnej. Celem jest podniesienie poziomu priorytetu dla tramwajów i poprawa płynności ruchu.
Zakres projektuZamówienie obejmuje przebudowę i modernizację sygnalizacji świetlnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kluczowym elementem jest wdrożenie systemu sterowania ruchem (SSR) z priorytetem dla tramwajów. Detekcja pojazdów szynowych ma być realizowana dwutorowo – za pomocą pętli indukcyjnych w torowisku oraz danych z systemu SIP (GPS). Dokumentacja techniczna definiuje sposób działania detekcji w oparciu o dane lokalizacyjne.
Wdrożenie na skrzyżowaniu w rejonie pl. Starynkiewicza podniesie poziom priorytetu w stosunku do dotychczasowych rozwiązań. Tramwaje Warszawskie stosują priorytety GPS-owe na wielu stołecznych ciągach już od kilku lat, a modernizacja na Żelaznej stanowi kontynuację tego programu.
Fazy realizacjiRealizacja podzielona została na etapy:
- Faza 0 – opracowanie i zatwierdzenie dokumentacji oraz projektów czasowej organizacji ruchu (do 8 tygodni + 2 tygodnie na odbiór),
- Faza 1.A – dostawa i wdrożenie systemu SSR (do 18 tygodni + 2 tygodnie na odbiór),
- Faza 1.B – wsparcie powdrożeniowe i dokumentacja powykonawcza (do 8 tygodni od odbioru Fazy 1.A + 2 tygodnie na odbiór),
- Faza 2 (prawo opcji) – zdalny dostęp online do sterowników w okresie gwarancyjnym,
- Faza 3 (prawo opcji) – powdrożeniowa kalibracja systemu.
Całość zakresu podstawowego (Fazy 0, 1.A i 1.B) ma zostać zrealizowana w terminie do 30 tygodni od podpisania umowy.
Warunki przetarguPostępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Oferty można składać do 8 września 2025 r. do godz. 10:00, a otwarcie nastąpi tego samego dnia o godz. 11:00. Wadium ustalono na 13,5 tys. zł, a wykonawcy są związani ofertą do 6 listopada 2025 r.. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 1,35 mln zł netto, a jedynym kryterium oceny ofert jest cena (100%). Zamawiający nie wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Okres gwarancji określono na minimum 60 miesięcy dla aplikacji transmisji danych pomiędzy sterownikiem a aplikacją zamawiającego oraz 36 miesięcy dla pozostałego zakresu. Wykonawca zobowiązany jest także do składania raportów z postępu prac co dwa tygodnie.