Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa przyznaje priorytet tramwajom - rusza modernizacja sygnalizacji na Żelaznej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa przyznaje priorytet tramwajom - rusza modernizacja sygnalizacji na Żelaznej
fot. Tramwaje Warszawskie
Na jednym z najbardziej zatłoczonych skrzyżowań w centrum stolicy – al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej – szykuje się technologiczna zmiana, która ma usprawnić ruch tramwajów. Tramwaje Warszawskie modernizują sygnalizację świetlną, wprowadzając system sterowania ruchem z pełnym priorytetem dla komunikacji szynowej. To rozwiązanie wykorzysta zarówno klasyczne pętle indukcyjne w torowisku, jak i dane GPS z systemu SIP, dzięki czemu tramwaje będą mogły szybciej i sprawniej pokonywać newralgiczny punkt w samym sercu miasta.

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na modernizację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej. To jedno z najbardziej obciążonych miejsc w centrum, przez które codziennie przejeżdżają setki tramwajów i tysiące samochodów. Projekt zakłada wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów – opartego na danych GPS z systemu SIP oraz klasycznych detektorach w torowisku.

Nowa sygnalizacja z priorytetem dla tramwajów

Zakres inwestycji obejmuje przebudowę i modernizację sygnalizacji świetlnej. Kluczowym elementem jest wdrożenie systemu SSR (system sterowania ruchem), który będzie reagować dynamicznie na sytuację drogową i przyznawać priorytet tramwajom.

Detekcja pojazdów szynowych będzie realizowana dwutorowo – zarówno poprzez pętle indukcyjne w torowisku, jak i dane GPS pozyskiwane z systemu SIP. Tramwaj wjeżdżający w wyznaczoną strefę zostanie automatycznie zidentyfikowany, a sygnał przekazany do sterownika. Specyfikacja techniczna definiuje strefy GPS, logikę ich działania i sposób programowania priorytetów.

Dane o pozycjach tramwajów są przesyłane co 5-10 sekund, z aktualizacją co 5 s i opóźnieniem 7-14 s. Wykonawca ma obowiązek zapewnić aplikację pośredniczącą, która odczytuje dane z częstotliwością min. 1 Hz i przesyła je do sterowników (wyposażonych np. w modemy LTE). W logice systemu rozróżnia się „zajętość strefy SIP” (warunek binarny, który może trwać) i „telegram SIP” (pierwsze zgłoszenie w strefie). W jednej strefie może przebywać do 10 tramwajów, a system musi filtrować zgłoszenia po numerze taborowym.

Projekt i szczegóły techniczne

Projekt wykonawczy przewiduje budowę i modernizację linii kablowych, kanalizacji teletechnicznej i światłowodów, montaż nowych sygnalizatorów dla kierowców, pieszych i rowerzystów, a także urządzeń dla osób niewidomych. Pojawią się przyciski wzbudzające, sygnalizacja akustyczna, monitoring oraz automatyczna detekcja pieszych.
Na skrzyżowaniu zamontowanych zostanie m.in. około 20 nowych masztów sygnalizacyjnych, 3 maszty niskie, wysięgnik na słupie trakcyjnym oraz dwa słupy oświetleniowe dla kamer. Konstrukcje mają być wykonane z anodowanego aluminium i stali ocynkowanej, zgodnie z normami Tramwajów Warszawskich.

System SSR ma umożliwiać rejestrowanie wszystkich zgłoszeń priorytetu, analizę ich historii i raportowanie do centrum nadzoru ruchu. Wymagana jest pełna kompatybilność z miejskim systemem sterowania sygnalizacją.

Ochrona zieleni i środowiska

Modernizacja będzie prowadzona w otoczeniu zieleni miejskiej, dlatego dokumentacja określa szczegółowe zasady zabezpieczenia drzew i krzewów – od ochrony systemów korzeniowych, przez stosowanie osłon pni, po ręczne prowadzenie wykopów w pobliżu korzeni.

Prace związane z wycinką lub przycinką dopuszczone są co do zasady od 15 października do 15 marca, a w sezonie lęgowym tylko pod nadzorem ornitologicznym. Wszystkie drzewa muszą być podlewane przez cały czas trwania robót, a uszkodzenia poddane pielęgnacji.

Procedura przetargowa i terminy

Przetarg prowadzony jest w trybie nieograniczonym. Oferty można składać do 8 września 2025 r. do godz. 10:00, ich otwarcie zaplanowano godzinę później. Wadium wynosi 13,5 tys. zł, a wykonawcy muszą być związani ofertą przez 60 dni.

Szacunkowa wartość zamówienia to 1,35 mln zł netto, a całkowity czas realizacji ustalono na 30 tygodni od dnia podpisania umowy. Harmonogram dzieli zadanie na etapy:

  • Faza 1.A: dostawa i wdrożenie SSR – 18 tygodni + 2 tygodnie na odbiór,
  • Faza 1.B: wsparcie powdrożeniowe (4 tygodnie) i dokumentacja powykonawcza (do 8 tygodni po odbiorze Fazy 1.A),

co łącznie daje maksymalnie 30 tygodni na zakończenie zamówienia podstawowego.

Zamawiający nie wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Kryteria oceny są jednoznaczne – 100% cena. Wymogi gwarancyjne określono na 60 miesięcy dla aplikacji transmisji danych SIP↔sterownik i 36 miesięcy dla pozostałych elementów.

Warto wspomnieć, że nowa sygnalizacja na skrzyżowaniu al. Jerozolimskich i ul. Żelaznej będzie jednym z pierwszych warszawskich projektów, w którym pełny priorytet tramwajowy zostanie zrealizowany w oparciu o dane GPS, wspierane klasycznymi detektorami. Przy rygorystycznych wymogach środowiskowych i technicznych inwestycja ma poprawić płynność komunikacji tramwajowej w ścisłym centrum stolicy i stać się wzorem dla kolejnych modernizacji.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Tramwaje Warszawskie 07 sierpnia 2025

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Tramwajowe remonty na pl. Zawiszy i ul. Stawki

Komunikacja

Tramwajowe remonty na pl. Zawiszy i ul. Stawki

Tramwaje Warszawskie 09 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Tramwaje Warszawskie 07 sierpnia 2025

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Tramwajowe remonty na pl. Zawiszy i ul. Stawki

Komunikacja

Tramwajowe remonty na pl. Zawiszy i ul. Stawki

Tramwaje Warszawskie 09 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij