Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Warszawa: Jest umowa na studium docelowej sieci metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-01-21 12:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Jest umowa na studium docelowej sieci metra
fot. MJ
Warszawa podpisała umowę z firmą ILF na studium rozwoju systemu metra z analizą docelowego układu sieci. Firma ta ma bogate doświadczenie, jeżeli chodzi o warszawskie metro – zdobyła niedawno także zlecenie na prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra Stadion – Gocław, który musi zostać uwzględniony w zaproponowanym układzie sieci stołecznego metra.

Warszawa do planowana rozbudowy sieci metra zabiera się dosyć nietypowo. Wpierw w zasadzie z góry przyjęto jak ma przebiegać I odcinek nowej, III linii metra. Autorom wcześniejszego studium technicznego narzucono, że ma on łączyć stację Stadion Narodowy i Gocław. Projektanci, by wykazać uzasadnienie ekonomiczne takiej III linii, zaproponowali jej wydłużenie w dwie strony – z Gocławia przez Mokotów w stronę Służewca oraz ze Stadionu przez południowe Śródmieście w stronę Dw. Zachodniego. Linia, dwukrotnie przechodząca Wisłę, otrzymała dość powykręcany przebieg.

Przebiegi te – poza I odcinkiem Stadion – Gocław – wcale jednak nie są pewne. – W analizach przyjmujemy, że III linia będzie wydłużana w co najmniej w jedną stronę – pytanie, czy w jedną, czy dwie, a jeśli dwie, to gdzie w pierwszej kolejności – mówił niedawno Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Teraz Warszawa zleca wykonanie studium rozwoju sieci metra z analizą docelowego kształtu linii. Innymi słowy, zadaniem autorów tego opracowania będzie wskazanie jak wpleść gocławski odcinek III linii metra w docelową sieć.

W zeszłym roku rozpisano przetarg na wykonanie studium rozwoju sieci metra. O zadanie to ubiegały się trzy firmy. Ostatecznie 5 stycznia miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers. Była to najdroższa propozycja – na kwotę 4,613 mln zł – ale wciąż mieściła się w budżecie zamawiającego.

ILF pokonał konkurencję w kryterium doświadczenia osób, które będą realizować zamówienie (stanowiło to aż 42% kryteriów wyboru oferty). Doświadczenia, i to stricte warszawskiego, firmie odmówić nie można – wykonywała bądź dalej wykonuje sporą część projektów wykonawczych bądź budowlanych dla II linii metra. Niedawno zaś Metro Warszawskie podpisało umowę z tym podmiotem, i to znacznie droższą, na przeprowadzenie prac przedprojektowych dla I odcinka III linii Stadion – Gocław.

Co powstanie w ramach zlecanego teraz studium sieci metra? Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia wykonawca jest zobowiązany dokonać analizy porównawczej pięciu wariantów przebiegu linii metra, w tym: trzech wariantów o długości łącznie ok. 75 km bazujących na przekazanych wykonawcy po podpisaniu umowy materiałach oraz dwóch wariantów autorskich, będących własną rekomendacją kierunków rozwoju metra w Warszawie. Warianty bazujące na materiałach przekazanych wykonawcy mogą być prowadzone w korytarzach o maksymalnym dopuszczalnym odchyleniu od osi pierwotnej 1,5 km w obie strony. Warianty autorskie muszą być uzgodnione z zamawiającym w etapie ich planowania. Co warto podkreślić, podana wartość „75 km” jest orientacyjna i odnosi się tylko do wariantów przedstawionych przez miasto. Ostateczna sieć może być więc dłuższa, zależna od zaproponowanych przebiegów, wariantów autorskich i prac nad poszczególnymi przebiegami.

Przewidziano trzy etapy – wariantowy, projektowy i podsumowujący. Celem tego ostatniego jest opracowanie raportu podsumowującego prowadzone analizy wraz ze wskazaniem i uzasadnieniem wybranego wariantu. Docelowy wariant ma uwzględniać przyjęty już przebieg III linii metra na odcinku Stadion Narodowy – Gocław. Od nowego opracowania zależeć będzie gdzie i w jakiej kolejności będzie rozbudowywana III linia.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZTM Warszawa wybiera wykonawcę studium węzła Warszawa-Wschód

Przestrzeń

ZTM Warszawa wybiera wykonawcę studium węzła Warszawa-Wschód

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2022

Trzaskowski: Żadne miasto nie udźwignie samo budowy metra

Prawo & Finanse

Trzaskowski: Żadne miasto nie udźwignie samo budowy metra

Witold Urbanowicz 29 grudnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5