Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Jest decyzja ws. torów tramwajowych i bruku na pl. Trzech Krzyży

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Przed miesiącem drogowcy odsłonili stare tory tramwajowe i dobrze zachowany bruk po wschodniej stronie pl. Trzech Krzyży. W sprawę zaangażowany został Mazowiecki Konserwator Zabytków. Ustalono, że bruk zostanie zinwentaryzowany, zabezpieczony i… przykryty asfaltem. Celem prac prowadzonych na placu jest poprawa warunków ruchu rowerowego i pieszych.

Przebudowa pl. Trzech Krzyży rozpoczęła się w ostatni weekend sierpnia od frezowania nawierzchni jezdni na rondzie de Gaulle’a i wlocie ul. Nowy Świat. Potem ruszyły rozbiórki na samym placu, po jego wschodniej stronie – to właśnie wtedy odsłonięto, co budziło sporo emocji, stary bruk i tory. Prace zostały wstrzymane, ale służbom konserwatora i miasta udało się dojść do porozumienia ws. przyszłości tych znalezisk.

– Bruk jest delikatny. Pozostawienie w takiej formie narażałoby go w najbliższej przyszłości na całkowite zniszczenie. Dlatego planujemy go zabezpieczyć i ponownie przykryć – mówi Tomasz Bratek, wiceprezydent Warszawy. Jak dodaje, miasto myśli o wyeksponowania bruku w przyszłości – po ekspertyzach, przy docelowym zagospodarowaniu przestrzeni placu. Mają zostać przygotowane warsztaty kreatywne. Nie odpowiada jednak na pytanie, kiedy plac mógłby przybrać docelową, przyjazną formę.

– Decyzja, by zinwentaryzować bruk, zabezpieczyć i przykryć asfaltem wydaje się jedyną słuszną. W innym przypadku sami użytkownicy mieliby dosyć niebezpieczne warunki do korzystania, jest on śliski. Nie ma też odpowiedniej nośności Trzeba byłoby go rozebrać i wymienić podbudowę, a także wykorzystać tam, gdzie nie jeździ komunikacja publiczna – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. Jak dodaje, obecne rozwiązania z asfaltem pomyślane są na siedem lat, więc do tematu zagospodarowania placu będzie można powrócić w okolicach 2030 r.

– Plac pogodzi nowoczesność z przeszłością. Chcemy, by plac był przyjazny mieszkańcom, było więcej zieleni, a jednocześnie wszystkie wartościowe elementy zostały zachowane. Bardzo chciałbym chronić bruk, ale jest in delikatny i nieodporny na ciężkie samochody. Będziemy pracować nad kolejnymi rozwiązaniami jak ten plan będzie w przyszłości wyglądać – wskazuje prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Być może jednak pewne fragmenty bruku uda się zachować, ale nie jest to przesądzony. – Mamy decyzję zakładającą przykrycie tego po zabezpieczeniu. Szukamy miejsc gdzie można fragmenty wyeksponować już w ramach tego remontu, ale to jest w trakcie i zależy od miejsca. Więc chcemy, ale niekoniecznie tak to się skończy – mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZDM. – Zastanawiamy się nad taką możliwością, bo zależy to od stanu technicznego w konkretnym miejscu. Wytypowaliśmy dwie lokalizacje: w okolicy przedłużenia ul. Brackiej i przy Instytucie Głuchoniemych – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, cytowany w informacji prasowej.

Pojawi się za to więcej zieleni. – Zieleń powraca na pl. Trzech Krzyży – zgodnie z historycznym rozkładem. Zazielenimy wschodnią i północną pierzeję placu. Pojawi się też zieleń niska. Plac stanie się on atrakcyjnym zakątkiem Warszawy. Dziękuję konserwatorowi za merytoryczny dialog – mówi Tomasz Bratek, wiceprezydent Warszawy. Jak wylicza, pojawi się 28 nowych drzew, w tym 16 lip, 8 głogów, 4 grusze. Zieleńce zostaną powiększone (w sumie ich powierzchnia wzrośnie do 2720 m2).

Tramwaje kursowały do pl. Trzech Krzyży do 1960 r. Dalszy odcinek – wzdłuż Alej Ujazdowskich w kierunku Łazienek – służył do 1944 r. (w przedwojennym rozstawie 1524 mm). Warto przy tym nadmienić, że niektóre ze stojących na placu pastorałów to odnowione oryginalne słupy trakcyjne.

Przebudowa obejmuje obszar od ulicy Smolnej aż do Al. Ujazdowskich. Na zmianach zyskają przede wszystkim piesi i rowerzyści. Układ tras rowerowych w Śródmieściu zostanie uzupełniony o kluczowy element –nowe drogi i pasy rowerowe na placu zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla cyklistów w Al. Ujazdowskich aż do Nowego Światu.

Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych. Mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra, pojawi się sygnalizacja świetlna, a przejście dla pieszych zyska azyle. Z kolei na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące, rozrzucone po wschodniej stronie placu. W ten sposób pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.

– Remont jest podzielony na trzy części. W kolejnej przewidujemy prace na drugiej jezdni, a w trzeciej – prace na Nowym Świecie. Część prac spadnie na przyszły rok – mówi Puchalski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5