Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. Jakich autobusów gazowych chcą MZA

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2020-01-14 11:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Jakich autobusów gazowych chcą MZA
fot. MZA
W poniedziałek Miejskie Zakłady Autobusowe rozpisały przetarg na zakup 160 autobusów napędzanych gazem, z tego 90 na nietypowe paliwo – LNG. Przewoźnik opublikował specyfikację zamówienia.

Przetarg jest podzielony na dwie części. Pierwsza dotyczy autobusów CNG – 40 MAXI, czyli 12–metrowych i 30 MEGA, czyli przegubowych, o długości ok. 18 metrów. Druga część przetargu dotyczy dostaw 90 przegubowych autobusów na LNG. Wszystkie mają być całkowicie niskopodłogowe i spełniać normę emisji spalin Euro 6.

Autobusy MAXI CNG mają pomieścić 85 pasażerów z czego 24 na miejscach siedzących. W autobusie ma się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Pojazd ma mieć troje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2).
Autobusy MEGA zarówno CNG, jak i LNG, mają pomieścić 120 pasażerów. Nieznaczna różnica jest w wymaganych miejscach siedzących (38 – CNG i 36 – LNG). W obu rodzajach autobusów wymagane jest jedno miejsce an wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Mają mieć czworo dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2–2).

Warszawski zamawiający przygotował bardzo szczegółową specyfikację, np. sam tylko opis systemu otwierania drzwi, z rozmieszczeniem przycisków iż zasadą ich działania, zajmuje trzy strony. W specyfikacji wskazano też jaka temperatura ma panować w środku pojazdu w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz. MZA zaleca stosowanie foteli „półtora” tuż za pierwszymi drzwiami, ale np. w przegubowcach, w tylnej części autobusu pomiędzy przegubem, a tylnym nadkolem zalecane są miejsca pojedyncze. W autobusach standardowej długości wymagane jest minimum 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi, w przegubowcach – minimum 14.

Choć autobusy z napędem LNG nie są zbyt powszechnie kupowane w Polsce (Warszawa ma takich 35, w zeszłym roku zapewniła sobie wieloletnie dostawy takiego paliwa z PGNiG), to ogólne zapisy przetargowe nie ograniczają producentów. Wymóg doświadczenia określa jedynie, że oferent musi się legitymować w ciągu ostatnich trzech lat dostawami autobusów CNG o łącznej wartości 40 mln zł, w czym mają się zawierać autobusy przegubowe o wartości minimum 30 mln zł. Harmonogram dostaw skonstruowano tak, że o ile pojazdy CNG mają być dostarczone na wiosnę przyszłego roku, to te LNG powinny trafić do Warszawy na przełomie 2021 i 2022 r. Potencjalny oferent będzie więc miał na ich produkcję i dostawę prawie dwa lata.

Wśród kryteriów oceny ofert kluczowe znaczenie – w obu częściach zamówienia – będzie miała cena. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego przetargu na autobusy elektryczne MZA ograniczają wagę kryteriów pozacenowych, prawdopodobnie dlatego, że kryteria techniczne zostały szczegółowo określone w specyfikacji pojazdów, co pozostawia niewielkie pole do konkurencji konstrukcją autobusów.

Jeśli chodzi o autobusy CNG, cena stanowi kryterium o wadze 85 proc. Pozostałe punkty podzielono na parametry techniczne (6 proc.), w tym m.in. moc i moment maksymalny silnika punktowany według tabeli. 9 proc. punktów będzie do uzyskania za kryteria ekologiczne, z czego większość (7 proc.) za zużycie energii, emisję CO2 i zanieczyszczeń, a pozostałe (2 proc.) za „rozwiązania poprawiające bilans energetyczny”, co w praktyce oznacza po prostu możliwość odzyskiwania energii hamowania.

W przypadku autobusów LNG cena stanowi 83 proc. oceny ofert. Za parametry techniczne jest tu do zdobycia 7 proc. punktów, a za ekologię pozostałe 10 proc. Parametry techniczne wyglądają podobnie jak w przypadku autobusów CNG (m.in. wspomniane cechy silnika, podział szyby przedniej i poszyć, niewielka waga – po 0,5 proc. – rodzaju klimatyzacji, systemu gaśniczego czy unifikacji silnika), ale dodatkowym kryterium, wycenionym na 1 proc., jest powiększony zbiornik paliwa LNG. Parametry ekologiczne też wyglądają podobnie, różnica polega na dodaniu podkryterium (też za 1 proc.) zastosowania agregatu grzewczego zasilanego metanem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa kupuje 160 autobusów gazowych. CNG i LNG

Prawo & Finanse

Warszawa kupuje 160 autobusów gazowych. CNG i LNG

Jakub Dybalski 13 stycznia 2020

Solaris pokazał pierwszy przegubowy elektrobus dla Warszawy

Komunikacja

Solaris pokazał pierwszy przegubowy elektrobus dla Warszawy

Jakub Dybalski 19 grudnia 2019

Warszawa. Nagroda „Lider Elektromobilności” dla MZA

Komunikacja

Warszawa. Nagroda „Lider Elektromobilności” dla MZA

jd/inf. pras. 22 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5