Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. Jakich autobusów gazowych chcą MZA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa. Jakich autobusów gazowych chcą MZA
fot. MZA
W poniedziałek Miejskie Zakłady Autobusowe rozpisały przetarg na zakup 160 autobusów napędzanych gazem, z tego 90 na nietypowe paliwo – LNG. Przewoźnik opublikował specyfikację zamówienia.

Przetarg jest podzielony na dwie części. Pierwsza dotyczy autobusów CNG – 40 MAXI, czyli 12–metrowych i 30 MEGA, czyli przegubowych, o długości ok. 18 metrów. Druga część przetargu dotyczy dostaw 90 przegubowych autobusów na LNG. Wszystkie mają być całkowicie niskopodłogowe i spełniać normę emisji spalin Euro 6.

Autobusy MAXI CNG mają pomieścić 85 pasażerów z czego 24 na miejscach siedzących. W autobusie ma się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Pojazd ma mieć troje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2).
Autobusy MEGA zarówno CNG, jak i LNG, mają pomieścić 120 pasażerów. Nieznaczna różnica jest w wymaganych miejscach siedzących (38 – CNG i 36 – LNG). W obu rodzajach autobusów wymagane jest jedno miejsce an wózek inwalidzki i jedno na dziecięcy. Mają mieć czworo dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2–2).

Warszawski zamawiający przygotował bardzo szczegółową specyfikację, np. sam tylko opis systemu otwierania drzwi, z rozmieszczeniem przycisków iż zasadą ich działania, zajmuje trzy strony. W specyfikacji wskazano też jaka temperatura ma panować w środku pojazdu w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz. MZA zaleca stosowanie foteli „półtora” tuż za pierwszymi drzwiami, ale np. w przegubowcach, w tylnej części autobusu pomiędzy przegubem, a tylnym nadkolem zalecane są miejsca pojedyncze. W autobusach standardowej długości wymagane jest minimum 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi, w przegubowcach – minimum 14.

Choć autobusy z napędem LNG nie są zbyt powszechnie kupowane w Polsce (Warszawa ma takich 35, w zeszłym roku zapewniła sobie wieloletnie dostawy takiego paliwa z PGNiG), to ogólne zapisy przetargowe nie ograniczają producentów. Wymóg doświadczenia określa jedynie, że oferent musi się legitymować w ciągu ostatnich trzech lat dostawami autobusów CNG o łącznej wartości 40 mln zł, w czym mają się zawierać autobusy przegubowe o wartości minimum 30 mln zł. Harmonogram dostaw skonstruowano tak, że o ile pojazdy CNG mają być dostarczone na wiosnę przyszłego roku, to te LNG powinny trafić do Warszawy na przełomie 2021 i 2022 r. Potencjalny oferent będzie więc miał na ich produkcję i dostawę prawie dwa lata.

Wśród kryteriów oceny ofert kluczowe znaczenie – w obu częściach zamówienia – będzie miała cena. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego przetargu na autobusy elektryczne MZA ograniczają wagę kryteriów pozacenowych, prawdopodobnie dlatego, że kryteria techniczne zostały szczegółowo określone w specyfikacji pojazdów, co pozostawia niewielkie pole do konkurencji konstrukcją autobusów.

Jeśli chodzi o autobusy CNG, cena stanowi kryterium o wadze 85 proc. Pozostałe punkty podzielono na parametry techniczne (6 proc.), w tym m.in. moc i moment maksymalny silnika punktowany według tabeli. 9 proc. punktów będzie do uzyskania za kryteria ekologiczne, z czego większość (7 proc.) za zużycie energii, emisję CO2 i zanieczyszczeń, a pozostałe (2 proc.) za „rozwiązania poprawiające bilans energetyczny”, co w praktyce oznacza po prostu możliwość odzyskiwania energii hamowania.

W przypadku autobusów LNG cena stanowi 83 proc. oceny ofert. Za parametry techniczne jest tu do zdobycia 7 proc. punktów, a za ekologię pozostałe 10 proc. Parametry techniczne wyglądają podobnie jak w przypadku autobusów CNG (m.in. wspomniane cechy silnika, podział szyby przedniej i poszyć, niewielka waga – po 0,5 proc. – rodzaju klimatyzacji, systemu gaśniczego czy unifikacji silnika), ale dodatkowym kryterium, wycenionym na 1 proc., jest powiększony zbiornik paliwa LNG. Parametry ekologiczne też wyglądają podobnie, różnica polega na dodaniu podkryterium (też za 1 proc.) zastosowania agregatu grzewczego zasilanego metanem.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5