Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
31-08-2022
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?
fot. Łukasz Malinowski
Warszawa stara się uporządkować funkcjonowanie współdzielonych hulajnóg. Operatorzy będą musieli wnosić opłaty, a za porzucone i źle zaparkowane hulajnogi wystawiane są mandaty. Jednoślady mogą być również odholowywane. W praktyce jednak dotyka to tylko ich niewielką część – Straż Miejska wystawiła przez ponad rok 1836 zleceń odholowania hulajnóg.

Warszawa postanowiła w końcu zrobić porządek ze współdzielonymi hulajnogami. Firmy, które je wystawiają (Bolt, Lime, Dott, Tier) będą wnosić opłaty do budżetu miasta – łącznie na poziomie ok. 40-50 tys. złotych miesięcznie. Częściowo wyznaczone zostały już strefy parkingowe oraz wytyczone obszary z zakazem dostępu lub ograniczoną prędkością.

Wszystkie te zmiany nie byłby możliwe gdyby nie regulacje z maja 2021 r., które wprowadziły hulajnogi i urządzenia transportu osobistego (UTO) do krajowych przepisów z zakresu ruchu drogowego. Do najważniejszych z wprowadzanych przepisów należą te, które zabraniają poruszania się hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h, przewożenia nią innych osób, zwierząt lub przedmiotów oraz pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Nowe przepisy wprowadziły obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku jest możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków: hulajnoga elektryczna jest ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, hulajnoga elektryczna jest ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m. W nowelizacji wskazano ponadto wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego.

Warto przypomnieć, że samorządy nie mogą samodzielnie ustalać dodatkowych kar za łamanie przepisów ruchu drogowego a kwestia ich egzekucji należy do odpowiednich służb. Hulajnoga jest pojazdem i nieprawidłowo zaparkowana podlega takim samym zasadom, jak np. nieprzepisowo zaparkowany samochód. To oznacza, że policja lub straż miejska ma prawo wydać dyspozycję odholowania takiego pojazdu. Właściciel (czyli w tym przypadku operator hulajszeringowy) ponosi wtedy koszty holowania i przechowywania hulajnogi. Dodatkowo kierującemu grozi za takie wykroczenie mandat. Służby zwracają się do właściciela pojazdu o wskazanie kierującego.

Obecnie w Warszawie jest kilkanaście tysięcy hulajnóg współdzielonych udostępnianych przez kilku operatorów. Do nich należy dodać urządzenia, których właścicielem są mieszkańcy, ich liczba jest trudna do oszacowania, ale jest ich stosunkowo niewiele.

Jak przyznaje stołeczna Straż Miejsca niemal wszystkie wystawione przez nią zlecenia odholowania hulajnóg dotyczą urządzeń współdzielonych. Od 20 maja 2021 r., a więc od czasu wejście nowych przepisów, do połowy sierpnia 2022 r. Straż Miejska wystawiła 1836 zleceń odholowania hulajnóg oraz wystawiła 254 mandaty. To zaś oznacza, że w tym okresie zlecenie odholowania wystawiano średnio ok. 4 razy dziennie.

Te wyniki warto zestawić z samochodami. W przypadku aut od 20 maja do 1 sierpnia 2022 wystawionych zostało 17 901 zleceń odholowania, z czego zapewne ok. 90% oznaczało także wystawienie mandatu.

W przypadku hulajnóg, podobnie jak to ma miejsce z samochodami, zlecenia odholowania pojazdów zaparkowanych niezgodnie z przepisami wystawia Straż Miejska, ale ściągnięciem pojazdów z ulicy zajmują się podmioty, które mają podpisane umowy ze stołecznym ZDM
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Mobilność

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Łukasz Malinowski 03 września 2022

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Warszawa: 40-50 tys. zł miesięcznie od operatorów hulajnóg

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?

Mobilność

Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?

Łukasz Malinowski 31 sierpnia 2022

Warszawa: 40-50 tys. zł miesięcznie od operatorów hulajnóg

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Mobilność

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Łukasz Malinowski 03 września 2022

Bruksela żegna samochody. Kolejne zmiany w centrum

Mobilność

Warszawa: 40-50 tys. zł miesięcznie od operatorów hulajnóg

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?

Mobilność

Warszawa: Jak Straż Miejska walczy z hulajnogami?

Łukasz Malinowski 31 sierpnia 2022

Warszawa: 40-50 tys. zł miesięcznie od operatorów hulajnóg

Mobilność

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5